۲۱ درصد استخراج ماده معدنی کشور مربوط به استان کرمان است

.  

 

 

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به ۴۲ نوع ماده معدنی که در استان کرمان وجود دارد، اظهار کرد: در استان کرمان ۹۲ میلیون تن ماده معدنی استخراج می شود که ۲۱ درصد استخراج ماده معدنی کشور را به خود اختصاص داده و بیشترین استخراج استان مربوط به مس، آهن و کرومیت است.

 

 

 

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در چهارمین جلسه شورای معادن استان کرمان با حضور معاون وزیر صمت گفت: اتفاقات خوبی در بخش صنعت و معدن استان رخ داده که یکی از دلایل آن شورای معادن است.


وی بیان کرد: ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور متعلق به استان کرمان است که هفت درصد آن در حوزه صنعت و معدن استان می باشد.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در استان سرمایه گذاری های خوبی در حوزه صنعت و معدن داشتیم و سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره فولاد رخ داده و به زودی استان به قطب فولادی کشور تبدیل خواهد شد و تقریبا ۳۳ درصد تولیدات فولادی کشور در استان انجام می شود.


وی افزایش بهره وری در حوزه صنعت را رویکرد اصلی سازمان صمت برشمرد و عنوان کرد: ۹۰ درصد محدوده های معدنی استان کرمان ثبت شده است.


حسینی نژاد با اشاره به ۴۲ نوع ماده معدنی که در استان کرمان وجود دارد، اظهار کرد: در استان کرمان ۹۲ میلیون تن ماده معدنی استخراج می شود که ۲۱ درصد استخراج ماده معدنی کشور را به خود اختصاص داده و بیشترین استخراج استان مربوط به مس، آهن و کرومیت است.


وی با تاکید برآنکه با کمک شرکت های بزرگ به دنبال راه اندازی صنایع پایین دستی در استان هستیم و در ادامه پیشنهاد کرد: سهم استان ها از محل ردیف درآمدی ۱۳۰۴۰۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به میزان ۱۵ درصد سهم حقوق دولتی استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با عنوان ۱۵ درصد سهم حقوق دولتی ردیف درآمد اختصاصی استان تدوین و به عنوان ایجاد زیرساخت ها و توسعه مناطق معدنی استان با اولویت شهرستان های محل معدن به میزان ۱۵ درصد حقوق دولتی اخذ و واریز مستقیم به حساب خزانه استان از طریق سازمان برنامه و بودجه و تصویب شورای معادن استان هزینه شود

منبع خبر: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا) - 5 آبان 1400

دیدگاه کاربران