حمل و نقل دریایی یک قدم از تحریم‌ها جلوتر است

معاون وزیر راه و شهرسازی:  

 

 

 

 

مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش دریایی و فعالان اقتصادی بر خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها بودند اما زنجیره بنادر و دریا و هر آنچه که در این زنجیره حضور دارد همواره یک قدم از تحریم‌ها جلو بوده است.

 

 

 

 

علی اکبر صفایی در مراسم معارفه خود با بیان اینکه به زودی در سازمان بنادر و دریانوردی تیمی از نخبگان دریایی تشکیل می‌دهیم اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌های نخبگان حوزه دریایی برای تحقق اهدافمان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران شانیتی جز خدمت به مردم نداریم ادامه داد: فلسفه وجودی سازمان بنادر و دریانوردی سه موضوع مهم سیاست‌گذاری، حمایت و هدایت است که دولت سیزدهم بارها نسبت به این موضوع تاکید داشته است.

مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در بحث حمل و نقل دریایی تجار از مخاطبان اصلی سازمان هستند گفت: بخش دریایی و فعالان اقتصادی برِ خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها بودند اما زنجیره بنادر و دریا و هر آنچه که در این زنجیره حضور دارد همواره یک قدم از تحریم‌ها جلو بوده است.

صفایی افزود: به همین دلیل است که هیچ وقت با مشکل انتقال کالا برای صادرات و واردات مواجه نبودیم و توانستیم بر تمام مشکلات ناشی از تحریم فائق بیاییم.

وی ادامه داد: البته امروز که شکل تحریم‌ها تغییر کرده است و دشمن به دنبال این است که با طراحی کریدورهای جدید دریایی ما را به بن بست برساند.

بنا بر این باید در بخش دریا، ظرفیت‌سازی کنیم که این اقدام منجر به رونق و اشتغال در این حوزه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه ناوگان دریایی جنوب و شمال کشور اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان دریایی ما در خزر مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند و می‌توان در حوزه دریای شمال و توسعه سهم ما از این منطقه اقدامات جدی انجام دهیم.

صفایی با بیان اینکه سن ناوگان کشور بالا رفته است، افزود: اگر نتوانیم هرچه سریعتر درباره کاهش سن ناوگان اقداماتی انجام دهیم، این موضوع در صنعت دریایی کشورمان اثرگذار خواهد بود و مسئله تحریم‌ها هم به آن اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر، بحث توجه نیروی انسانی فعال در حوزه دریایی است و باید برای دو دهه آینده نیروی انسانی دریایی کشور برنامه‌ریزی داشته باشیم و در حوزه جذب و آموزش‌ نیروی انسانی اقدام کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر تاکید کرد: پیشگیری، مبارزه با فساد، حذف گره‌ها و شفاف‌سازی در مجوزها از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر خواهد بود.

صفایی درباره توجه به سواحل مکران و چابهار خاطرنشان کرد: فعالیت دریایی در سواحل مکران و چابهار راهبردی است که همواره رهبری به آن تاکید داشتند و در راستای تسهیل تجارت با کشورهای همسایه تلاش ما این است که اقدامات جدی انجام دهیم و رسیدگی به مشکلات تجار و تسهیل برای ارتباط آنها با کشورهای همسایه تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: تجار کشورمان به راحتی می‌توانستند از کشور خارج شوند و در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کنند اما ماندند و با تحریم‌ها مقابله کنند و وظیفه ما حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران است.

 

 

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 10 آبان 1400

دیدگاه کاربران