حمل بار صادراتی افغانستان از چابهار از سر گرفته‌ می‌شود/ ازبک‌ها و قرقیزها به موافقتنامه چابهار می‌پیوندند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان وبلوچستان  

 

 

 

در هفته گذشته برخی از تجار قرقیزستان به چابهار آمدند و آنها به دنبال این هستند که از طریق بندر چابهار حملِ بار داشته باشند و با تجار آن کشور هم مذاکرات جدی درباره جزییات استفاده از مسیر چابهار به هند داشتیم و در این زمینه رایزنی‌هایی هم انجام شد.

 

 

 

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان: پس از تحولات اخیر افغانستان، عده‌ای انتظار تغییر مواضع و گرایشات دولت جدید افغانستان در روابط اقتصادی و حمل و نقلی با کشورهای همسایه را داشتند.

البته طبیعی است که تا شکل گرفتن دولت جدید و آرام شدن فضا، تجار افغان یا تجار سایر کشورها که در بازار افغانستان فعال هستند، محتاط باشند اما همزمان گفته می‌شود، پاکستان به دنبال افزایش سهم خود در این بازار و احیای مجدد آن است به طوری که اخیرا خبری منتشر شد مبنی بر اینکه صادرات کالاهای افغانستان از مسیر چابهار متوقف و حمل این بارها از مسیر بنادر پاکستان انجام می شود.

در همین حال، برخی منابع، توقف تردد محمولات صادراتی افغانستان از طریق ایران و بندر شهید بهشتی چابهار را به برخی از محدودیت‌ها در بنادر هند برای کشتی‌های ایرانی ربط داده اند، اما به گفته مسئولان کشور، هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های ایرانی در هند و چین وجود ندارد.

 

وی با اشاره به مذاکرات چند روز گذشته تجار افغان با ایران درباره از سرگیری حمل بار از مسیر بندر چابهار اظهار داشت: هفته گذشته با سرکنسولی ایران در قندهار و تعدادی از تجار افغانستانی مذاکراتی داشتیم و اتفاقا این تجار برای از سرگیری روابط و ارسال بارهایشان از بندر چابهار ابراز تمایل کرده‌اند.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم در ماه‌های گذشته تا حدودی تجارت افغانستان راکد بود اما اخیرا تحرکاتی در این زمینه ایجاد شده و پس از ماه‌ها‌ رکود شاهد از سرگیری روابط تجاری این کشور هستیم.

از سوی دیگر می‌دانیم که افغان‌ها برای حمل بار از مسیر پاکستان با مشکلاتی مواجه هستند که این موانع در مسیر ایران وجود ندارد و در حال حاضر کشورمان با هیچ محدودیتی در بنادر هند مواجه نیست. 

 

آقایی با اشاره به میزان حمل بار افغان‌ها از مسیر چابهار گفت: سال گذشته حدود ۲ هزار و ۸۰۰ کانتینر حامل محمولات صادراتی تجار افغانستانی از مسیر بندر چابهار به مقاصد مختلف ارسال شد که غالب این محموله‌ها خشکبار بود.  

پس از اتفاقات اخیر در افغانستان به دلیل راکد شدن بخش تجاری آن کشور، میزان صادرات بار تجار افغان از بندر چابهار کاهش یافت اما اخیرا تجار افغانستان به دنبال از سرگیری حمل بار از مسیر ایران هستند و مذاکراتی خوبی هم در این باره داشتیم و به توافقاتی هم رسیدیم. 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار تنها به افغانستان و هند متکی نیست و بازارسازی‌هایی برای توسعه این بندر داشتیم، اظهار داشت: هر چند که بخشی از این بازارسازی‌ها برعهده اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی است اما ما هم وارد شده‌ایم و طبق برنامه‌ای که برای بازارسازی و شبکه‌سازی برای این بندر داریم، به دنبال این هستیم که کشورهای حوزه CIS را هم به سمت چابهار سوق دهیم.

 

وی ادامه داد: از این به بعد با توجه به تغییراتی که در مدیریت شرکت آی پی جی ال(اپراتور هندی بندر چابهار) انجام شده برنامه‌های بازارسازی برای چابهار جدی تر دنبال می‌شود.

پیش از این مدیرعامل این شرکت در دو سمت و پست مشغول به کار بود و کمتر این موضوعات به نتیجه می‌رسید اما با تغییر مدیرعامل شرکت مذکور، مجددا موضوعات بازارسازی و شبکه سازی در اولویت قرار گرفته‌‌است.

 

آقایی از ابزار تمایل ازبک‌ها برای پیوستن به توافقنامه ایران - هند - افغانستان خبر داد و گفت: دو ماه گذشته با ازبکستان مذاکراتی داشتیم و درخواست آنها این بود که به توافقنامه ایران - هند - افغانستان ملحق شوند.

 

مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره مذاکرات با تجار قرقیزستان ادامه داد: در هفته گذشته برخی از تجار قرقیزستان به چابهار آمدند و آنها به دنبال این هستند که از طریق بندر چابهار حملِ بار داشته باشند و با تجار آن کشور هم مذاکرات جدی درباره جزییات استفاده از مسیر چابهار به هند داشتیم و در این زمینه رایزنی‌هایی هم انجام شد.

 

وی افزود: جلساتی هم با ۷ کشور حوزه CIS داشتیم که نتیجه تمام این مذاکرات و جلسات، شبکه سازی برای بندر چابهار است و باید بتوانیم توجه تجار را به سمت مزیت‌های بندر چابهار جلب کنیم. 

 

آقایی تاکید کرد: نتیجه این رایزنی‌ها و مذاکرات این بوده که برخی از تجار کشورهای گفته شده ترغیب شده‌اند که وارد کریدور ترانزیتی ایران شوند و این به معنای تحققِ بخشی از اهداف توسعه بازار برای بندر چابهار است.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 17 آبان 1400

دیدگاه کاربران