افزایش یارانه با تورم بی‌تاثیر می‌شود/ به جای پرداخت نقدی بیمه‌ها را تقویت کنید

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  

 

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هرچه قدر که ما پول بیشتری را به مردم در قالب یارانه دهیم، خود باعث افزایش تورم شده و بعد از مدتی بی‌تاثیر می‌شود و شاید در دراز مدت هیچ عایدی هم برای مردم نداشته باشد.

 

 

مهراد عباد در مورد اظهارات محسن رضایی مبنی بر افزایش دوبرابری میزان یارانه نقدی از دی ماه اظهار کرد: عجیب است که به این سرعت می‌خواهند این اقدام را انجام دهند.

قرار بود که برداشته شدن ارز 4200 تومانی، بخشی را به یارانه‌ها اضافه کنند.

شاید هدف از اجرای زودهنگام این طرح این باشد که زودتر یارانه را افزایش دهند و بعد ارز 4200 تومانی را حذف کنند.

در کل اگر بحث این باشد که با ارز 4200 تومانی یارانه افزایش پیدا کند، بهتر است که این کار با مبلغ نقدی نباشد چرا که باعث افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.

البته به نظر می‌رسد که تاثیر آن چندان نباشد اما به هر حال موثر خواهد بود.

 

وی افزود: این سرمایه که قرار است به عنوان یارانه نقدی داده شود، می‌تواند سرمایه مولدی باشد ولی شاید تنها بخش بسیار کوچکی از هزینه‌های مردم را پوشش دهد.

بهتر بود که این یارانه به صورت خدمات برای مثال تقویت بیمه‌ها یا دیگر خدمات اجتماعی ارائه دهیم.

هرچه قدر که ما پول بیشتری را به مردم در قالب یارانه دهیم، خود باعث افزایش تورم شده و بعد از مدتی بی‌تاثیر می‌شود و شاید در دراز مدت هیچ عایدی هم برای مردم نداشته باشد.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تورم ما در ایران ناشی از مسائل مختلفی است که بخشی از آن مربوط به نقدینگی است که چند درصد در تورم تاثیر دارد که میزان کمی نیست اما نسبت به تاثیرات دیگر مسائل میزان قابل توجهی نباشد.

با این حال دادن یارانه نقدی روش مناسبی نیست چراکه هدف این است که پول به جیب مردم برود ولی اگر همه کالاها افزایش چند برابری داشته باشند به صورتی که این رقم اثر قابل توجهی نداشته باشد، هیچ توجیهی ندارد.

 

وی ادامه داد: ولی اگر به جای پرداخت پول، بیمه‌ها تقویت شوند تا داروها به قیمت مناسب و مستقیم به دست مردم برسند، خدمت خوبی به مردم می‌شود و شاید رضایت عمومی را به دنبال داشته باشد.

با توجه به اینکه در ایران بیماری زیاد است و مردم بسیار درگیر بیماری و دارو هستند شاید این کار کمک بیشتری کند.

چرا که یارانه‌ای که الان داده می‌شود هم عدد قابل توجهی نیست، حتی اگر 10 برابر هم شود، پول یک کیلو آجیل هم نمی‌شود.

 

عباد در ادامه تصریح کرد: مردم تحت فشار هستند و دولت جدید هم کاملا از این مسئله اطلاع دارد و به نوعی در سیاست‌گذاری‌های خود هم این موضوع را در نظر می‌گیرد.

برای مثال اینکه گفته شده به جای آنکه یارانه را از سال بعد بپردازند از همین امسال پرداخت کنند شاید در همین راستا باشد تا رضایت عمومی را جلب کنند.

 

وی خاطرنشان ساخت: حذف ارز 4200 تومانی ممکن است تاثیرگذار باشد اما سود آن برای مردم بیشتر است، چرا که رانت و فاسد موجود در آن به ضرر مردم است.

ممکن است در چند کالا افزایش قیمت داشته باشیم اما در هر موضوعی هر وقت قیمت گذاری دستوری داشتیم در درازمدت به ما آسیب می‌زند.

چندین دهه است که ما این کار را انجام می‌دهیم و بالاخره یک جا باید این روند اصلاح شود، ممکن است این اصلاح تبعاتی هم داشته باشد اما مسلما بعد از مدتی وضعیت بهتر خواهد شد.

دولت باید سیاست‌های حمایتی خوبی را پیش بگیرد تا رضایت مردم را جلب کند. ‌

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 30 آذر 1400

دیدگاه کاربران