ایجاد ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق توسط صنایع

وزیر نیرو اعلام کرد:  

 

 

 

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر تقاضای صنایع برای ایجاد نیروگاه به بیش از ۱۰ هزار مگاوات رسیده و بر همین اساس توافق شد این میزان تا 12 هزار مگاوات افزایش داده شود.

 

 

 

«علی اکبر محرابیان» درباره برنامه ساخت 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع، گفت: بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با حضور صنایع بزرگ کشور به امضا رسید، گام نخست، ایجاد ساختگاه‌ها خواهد بود که در این زمینه تا به حال بیش از 60 درصد پیشرفت داشته‌ایم، قراردادهایی به امضا رسیده و برخی صنایع اقدام‌ها را نیز آغاز کرده‌اند.
وی  ادامه داد: این روش خوبی است، چرا که صنایع می‌توانند هم از سود تولید برق استفاده کرده و هم برق مطمئن و پایدار مورد نیازشان را برای همیشه تامین کنند و تولیدشان نیز مستمر باشد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در واقع اگر ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم باید برق مصرفی تولیدکنندگان را به صورت دائمی و مطمئن تامین کنیم تا بخش صنعت اطمینان داشته باشد برق مورد نیازش در موعد مقرر تامین شده و می‌تواند به قراردادهایی که منعقد می‌کند پایبند باشد.

محرابیان درباره  زمان عرضه برق صنایع در بورس انرژی گفت: در مذاکره‌های انجام گرفته، توافق شد برق در بورس انرژی عرضه شود تا در سال 1401 صنایع بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.
وی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم در سطح وزارتخانه و سایر بخش‌ها در حال انجام است، در سال 1401 شاهد تامین برق مصرف کنندگان بزرگ از طریق بورس انرژی خواهیم بود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 34 درصد مصرف برق کشور مربوط به بخش صنایع است، بنابراین ابتدا این برنامه شامل صنایع بزرگ و سپس سایر صنایع و همه مصرف کنندگان خواهد شد.
محرابیان گفت: البته این به معنای تامین نیاز صنایع خرد از بورس انرژِی نیست، بلکه شرکت‌های توزیع، برق را به صورت بسته‌ای خرید کرده و بین مصرف کنندگان اعم از خرد و خانگی توزیع خواهند کرد، اما مصرف کنندگان عمده می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید برق از طریق بورس کنند.
وی، مهمترین ویژگی بورس را ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا دانست و افزود: افزایش تقاضا بر قیمت اثرگذار بوده و صنایع و تولیدکننده تلاش خواهند کرد حداکثر فعالیت تولیدی خود را به زمانی اختصاص دهند که برق ارزان‌تر است، این اقدام سبب متعادل شدن نرخ برق و کاهش پیک‌های مصرف برق خواهد شد.
وزیر نیرو در رابطه با برنامه وزارت نیرو برای حمایت از شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان در صنعت آب و برق گفت: پژوهش، موتور محرک پیشرفت هر کشوری است و هر کشوری که در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد سرعت بیشتری در پیشرفت خواهد داشت.
محرابیان افزود: پژوهش پایه نوآوری در علم است، به همت پژوهشگران جوان کشور در دانشگاه‌ها شاهد تحولات خوبی در صنایع به‌خصوص صنعت آب و برق هستیم.
وزیر نیرو ادامه داد: در بخش انرژی و آب ما نیاز به افزایش راندمان تولید و کاهش تلفات داریم، در بخش سخت افزاری و سازه‌ای اعم از نیروگاه سازی، سد سازی و سامانه‌های انتقال، اقدام‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، اما اکنون ضرورت دارد که توان خود را بر بهینه سازی مصرف متمرکز کرده و الگوهایی را به‌کار بگیریم که از منابع کمتر بهره و استفاده بیشتری ببریم.
محرابیان خاطرنشان کرد: در وزارت نیرو پیش‌بینی کرده‌ایم که در هر دو حوزه آب و برق از فناوری‌های نو استفاده کنیم و در این رابطه یکی از مباحث کاهش مصرف برق است.

بر این اساس برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برخی در حال اجراست و بخشی در آینده بر پایه فناوری‌های روز و عمدتا توسط پژوهشگران داخلی انجام می‌شود.
وی افزود: بخشی از انرژی برق تولیدی صرف سیستم‌های سرمایشی می‌شود و  بسیاری از این وسایل سرمایشی، مصارفی بالاتر از تکنولوژی‌های روز دارد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اقدام‌هایی در زمینه سیستم‌های سرمایشی شروع شده و درصددیم این برنامه‌ها را توسعه داده و مصارف را کاهش دهیم.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - اول دی 1400

دیدگاه کاربران