ضرورت تغییر رویکرد از ساخت پتروشیمی به توسعه پتروپالایشگاه‌ها

رییس صندوق بازنشستگی نفت اعلام کرد:  

 

 

 

رییس صندوق بازنشستگی نفت گفت: با توجه به ضرورت کربن صفر در افق ۲۰۵۰ میلادی، میزان تقاضای مصرف فرآورده‌های نفتی رو به کاهش و  تقاضای مصرف محصولات پتروشیمی رو به افزایش است؛ بنابراین باید تغییر رویکرد توسعه پتروشیمی و نگاه به توسعه پتروپالایشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 

«عبدالحسین بیات» امروز(دوشنبه) در نخستین نشست «چالش های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون‌رفت از آن» با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده است، افزود: سهم ایران از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه ۲۷ درصد و سهم عربستان ۴۴ درصد است.

این در حالی است که باید بر اساس چشم انداز  به مقام نخست منطقه در تولید محصولات پتروشیمی می‌رسیدیم.

وی با بیان اینکه از مهمترین چالش‌های صنعت پتروشیمی چالش حکمرانی و سیاست‌گذاری است، ادامه‌داد: چالش بعدی عدم توجه به تکمیل زنجیره ارزش و تداوم خام فروشی است.

بیات با اشاره به ساختار اشتباه وزارت نفت کشور، گفت: این ساختار باعث پراکندگی جانمایی پتروشیمی‌ها شد و در بحث پتروپالایشگاه‌ها در دولت قبلی جایگاه اشتباهی داشته است.

رییس صندوق بازنشستگی نفت اضافه‌کرد: استراتژی های اتخاذ شده در صنعت پتروشیمی ایران، میان مدت بوده است و با استراتژی های بلندمدت جهانی همخوانی ندارد. 

وی تاکید کرد: به تکمیل زنجیره ارزش در اتیلن و پروپیلن توجه نشده و این در حالی است که صاحب مزیت خوراک و دانش فنی هستیم. در زنجیره متانول فقط در یک حلقه جلو رفتیم و سایر بخش‌ها مغفول مانده است.

بیات با اشاره به اینکه یک نظام پایدار برای قیمت گذاری خوراک وجود ندارد، گفت: افت تولید در صنایع پتروشیمی ایران متاثر از عوامل گوناگونی است.

میزان افت تولید در سال ۹۸ معادل ۱۲.۲ میلیون تن بود که کمبود خوراک، مشکلات تعمیراتی و غیره در آن اثر گذاشته است.

وی افزود: برای ایجاد جهش تولید در صنعت پتروشیمی باید بر ۲ محور تدوین نقشه راه منسجم و بهره‌برداری از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در واحدهای پایین دستی تمرکز کرد.

بیات به رقابت غیرسازنده در بازارهای جهانی و صادراتی اشاره و تاکید کرد: با ایجاد یک هلدینگ می‌توانیم با حجم صادرات بیشتر، به قیمت‌گذاری برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی بپردازیم.

نخستین نشست ملی بررسی چالش های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن از امروز (دوشنبه، ۱۳ دی ماه) در دانشگاه اما صادق آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 13 دی 1400

دیدگاه کاربران