موافقت‌ کره‌ جنوبی‌ با‌ آزادسازی‌ فوری‌ پول‌های‌ بلوکه‌شده‌ ایران

.  

 

 

چوی جانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به وین سفر کرده با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.

 

 

 

وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی اش در وین، در بیانیه ای با اشاره به محورهای گفت وگوی آنها از موافقت طرف کره ای با آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره ای خبر داد.

 

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه کره آمده است: دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول های بلوکه شده رایزنی انجام دهند.

 

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول - تهران، توضیحاتی در باره پول های بلوکه شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد و گفت: این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می کند.

 

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار تاکید کرد: فارغ از نتایج گفت وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران است و تحریم های یکجانبه امریکا نمی تواند توجیهی برای پرداخت نشدن بدهی ها به ایران باشد.

 

بر اساس این گزارش این دیدار ارتباط مستقیمی با مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۴ نداشته و در چارچوب رایزنی های دو جانبه معمول میان دو کشور و به درخواست طرف کره ای انجام گرفته است.

 

پویا فیروزی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره جنوبی چندی پیش در باره آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی گفت: با وجود این حجم از منابع ارزی که در کره جنوبی بلوکه شده، تجارت ایران و کره جنوبی نیز تحت تاثیر قرار گرفته، به طوری که بازاریابی محصولات ایرانی در این کشور مانند سابق انجام نمی گیرد؛ یعنی انگیزه صادرکنندگان ایرانی نیز تا حدودی کمتر از قبل شده است.

 

وی تصریح کرد: بازگشت به سطح تجاری سابق و آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی فقط منوط به رفع تحریم های امریکا نیست و سیاست های داخلی و خارجی کره جنوبی نیز می تواند در تسریع روند آزادسازی منابع تاثیر گذار باشد.

 

وی افزود: تجارت آزاد با کشور کره جنوبی جزو شروطی است که می تواند در آزادسازی منابع ارزی کمک کند.

 

تحقق تجارت آزاد با این کشور به سیاست گذاری ها و دیپلماسی تجاری میان دو کشور بستگی دارد.

 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ایران، حدود ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشور کره جنوبی بلوکه شده است.

منبع خبر: روزنامه صنعت، معدن و تجارت - 18 دی 1400

دیدگاه کاربران