دریای سرخ مسیر جدید برای انتقال گاز به اروپا

.  

 

 

یک کارشناس بین‌الملل حوزه عمان گفت: علاوه بر تامین گاز عمان و یمن، اگر خط لوله را تا دریای سرخ هم ادامه دهیم عملا می‌توانیم یک پایانه صادرات گاز مایع به اروپا داشته باشیم و دستاوردهای اقتصادی و سیاسی بزرگی حاصل کنیم.

 

 

ایران و عمان در یک میدان مشترک به تولید نفت می‌پردازند.

میدان هنگام در مرز بین‌المللی آب‌های ایران و عمان و در فاصله تقریبی 45 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد که در سال 1975 با حفر یک حلقه چاه در آبهای ایران کشف شد.

با حفر دومین چاه در سال 2006 میلادی و انجام مطالعات مخزن مشخص شد که این میدان دارای نفت فرار با درجه API حدود 42 با حجم نفت درجای بیش از 700 میلیون بشکه و گاز درجای حدود دو تریلیون فوت مکعب است.

علاوه بر این، چند سال گذشته ایران، عمان و هند در مورد انتقال گاز ایران به هند از طریق دریای عمان به مذاکره پرداخته بودند و قرار بود گاز ایران از طریق یک خط لوله 1400کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر شود.

همچنین ایران و عمان در اوایل دهه 90 گذشته توافقنامه‌ای را برای صادرات گاز از ایران به عمان به مدت 25 سال و به ارزش 60 میلیارد دلار امضا کردند و بر اساس آن، توافق شده بود عملیات احداث خط لوله و صدور گاز ایران به عمان در مدت بسیار کوتاهی اجرایی شود که تاکنون به دلیل تحریم‌ها متوقف مانده است.

طبق اخبار واصله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به این کشور سفر خواهد کرد و این احتمال می‌رود که با توجه به سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات وین ارسال می‌شود توافقی در موضوع هسته‌ای راه باشد که می‌تواند فتح بابی در مذاکرات حوزه انرژی و از سرگیری پروژه‌های صادرات از جمله اجرایی شدن خط لوله صدور گاز به عمان باشد.

در همین ارتباط میرجواد میرگلوی‌بیات در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری نفتی و گازی ایران و عمان اظهار داشت: قبلا قرار بود خط لوله گازی از جاسک به سمت عمان برود، طرح آن داده و رایزنی‌ها صورت گرفته بود، عمان نیز اعلام آمادگی کرده بود، قرار بود 12 سال پیش گاز ایران از آب‌های ساحلی کم‌عمق امارات به عمان برود اما امارات به خاطر مسائل سیاسی این اجازه را نداد و مجبور شدند مسیر خط لوله را به آب‌های عمیق تغییر دهند که این مسیر نیز به دلیل ژرف بودن به تکنولوژی بیشتری نیاز داشت، بعد از آن هم که ما تحریم شدیم و نتوانستیم در بخش گاز سرمایه‌گذاری کنیم، ضمن اینکه مصرف داخلی هم بالا رفت و ما اکنون مشکل تامین گاز داریم. 

وی با بیان اینکه علیرغم مشکل تامین گاز داخل اگر قرار باشد صادرات داشته باشیم امکان تامین گاز را داریم، افزود: عمان قصد دارد گاز دریافتی از ایران را به صورت مایع به اروپا صادر کند، وزیر وقت عمان چندی پیش نیز عنوان کرد که ما بدنبال این هستیم که گاز ایران را به یمن هم برسانیم، یعنی از سوی طرف عمانی کاملا اعلام آمادگی شده که در صورت فاینانس پروژه و تامین تکنولوژی به اجرا خواهد رسید.

این کارشناس بین‌الملل حوزه عمان با اشاره به برنامه این کشور برای تنوع‌بخشی به منابع تامین گاز تصریح کرد: عمان در نظر دارد از سه طریق گاز خود را تامین کند، یعنی علاوه بر منابع گازی کشور خود و گازی از طریق خط لوله دلفین از قطر وارد می‌کند از ایران نیز گاز دریافت کند. 

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای پروژه برای ایران گفت: مثلا در مسئله محاصره قطر، این کشور گاز خط لوله دلفین را که از امارات عبور می‌کرد تا به عمان برسد قطع نکرد، زیرا در این صورت عمان نیز دچار آسیب می‌شد.

حال در صورت اجرای خط صادرات گاز از ایران در شرایط بحران‌های این چنینی ما می‌توانیم یک برگ برنده داشته باشیم و گاز عمان را تامین کنیم و قطر نیز براحتی گاز ارسالی خود را قطع کند تا امارات تحت فشار قرار گیرد. 

میرگلوی‌بیات خاطرنشان کرد: علاوه بر درآمدهای اقتصادی؛ از صادرات گاز می‌توانیم به عنوان یک اهرم سیاسی هم استفاده کنیم، این طرح باعث می‌شود عمان به ما وابسته شده و همکاری داشته باشد و از طریق این کشور اگر به یمن هم که هیچ منبع گازی ندارد، گاز برسانیم و این اتفاق بزرگی خواهد بود. 

وی تاکید کرد: علاوه بر تامین گاز عمان و یمن؛ اگر خط لوله را تا دریای سرخ هم ادامه دهیم عملا می‌توانیم یک پایانه صادرات گاز مایع به اروپا داشته باشیم و دستاورهای اقتصادی و سیاسی بزرگی حاصل کنیم.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران (ایلنا) - 20 دی 1400

دیدگاه کاربران