زبان برنامه هفتم توسعه زبان دلالان ارز است

دبیرکل خانه کارگر:  

 

 

 

حتی اگر مدل سرمایه داری در نگارش برنامه هفتم مدنظر باشد، باید توجه کرد که مدل سرمایه داری برنامه دولت، مالیات محور است.

 

 

 

 

 

مدل مالیاتی حداقل تظاهر می کند که از بالایی ها بیشتر مالیات می کند، اما در برنامه هفتم توسعه پیشنهادی حتی تظاهر به این امر نیز وجود ندارد.

 

علیرضا محجوب در گفتگو با ایلنا نقطه نظراتی ارائه داد که در ادامه خواهید خواند: ما شاهد حذف بخش هایی از پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه و ارسال نسخه بازبینی شده آن به مجلس هستیم.

 

تحلیل شما از این تغییرات چیست و کلیت این برنامه را چگونه ارزیابی می کنید؟ بدون مدل توسعه نمی توان درباره برنامه قضاوت کرد.

 

زمانی که برنامه سوم توسعه درحال طراحی بود، بنده نماینده مجلس بودم و به یاد دارم که اولین برنامه که در آن مدل خصوصی سازی مطرح شد، در آن برنامه بود.

 

ما در آن جلسه گفتیم که مدل این برنامه چیست؟ در آن زمان همکاران اقتصاددان در نوع خود هرکدام مدل نویس بودند، تاکید کردند که سوال مطرح شده در باره مدل برنامه درست است.

 

نظرتان درمورد بخش اول برنامه که بحث نرخ رشد در برنامه هفتم پیشنهادی است چیست؟ مالیات های نوشته شده در برنامه هفتم توسعه، نشان می دهد که تکیه گاه مالیاتی کشور نیز به جای اغنیا، روی دوش فقرا قرار داده شده است.

 

اگر فقرا محور مالیات بودند، قید می شد که کسانی با خودروی ۵ میلیارد و ۱۰ میلیارد تومانی و بیشتر به ازای ۲۰ درصد قیمت خودرو عوارض و مالیات بدهند حتی اگر مدل سرمایه داری مدنظر باشد، باید توجه کرد که مدل سرمایه داری برنامه دولت، مالیات محور است.

 

مدل مالیاتی حداقل تظاهر می کند که از بالایی ها بیشتر مالیات می کند، اما در برنامه هفتم توسعه پیشنهادی دولت حتی تظاهر به این امر نیز وجود ندارد.

 

یک نمونه از این موارد در برنامه بحث خودرو است.

حال که مجوز واردات صادر می فرمایند، حداقل نگویند که فردی با خودروی ۱۰ میلیارد تومانی مالیات ۵۰ هزار تومانی در باره عوارض خودرو بدهد.

 

حتی حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در این برنامه نیز بلندپروازانه است.

 

رقم ۱۰ میلیارد یورو در باره حجم سرمایه گذاری مطرح شده که این نیز تحقیرآمیز است.

 

از چه زمانی واحد پول ایران یورو شده است؟ چرا در قانون برنامه هفتم توسعه که واحد محاسبات آن ریال است، در باره حجم سرمایه گذاری از واحد یورو استفاده کردند؟ این بدترین و عیان ترین شکل اتکا به خارج است که در برنامه توسعه ارقام به جای ریال به ارز خارجی بیاید.

 

اگر نگرانی افراد اندازه گیری ارزش پول است، بعدا خود ۱۰ میلیارد یورو را چطور با این تورم جهانی اندازه می گیرند؟ جالب است که درباره سرمایه گذاری داخلی بحث مبلغ به یورو مطرح شده و موضوع درباره سرمایه گذاری خارجی نیست.

 

حتی مبدا آن پول خارجی نیست.

 

زبان گفتاری این برنامه، زبان گفتاری دلالان ارز است.

 

این برای ما مبهم است که نرخ ارز خارجی در سال های بعد چقدر است.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی ثروت - 5 تیر 1402

دیدگاه کاربران