خبر خوش برای استخراج‌کنندگان رمزارز!

مجری طرح رمز ارز شرکت توانیر گفت:  

 

 

امکان فعالیت مجاز ماینرها با خرید برق از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح فراهم است.

همچنین امکان خرید برق از شبکه تجدیدپذیر هم برای استخراج کنندگان رمزارز فراهم است که در بحث قیمت گذاری آن‌ها دولت دخالتی ندارد و استخراج کنندگان و شرکت‌های خصوصی تولید برق تجدیدپذیر می‌توانند با هم به تفاهم برسند.

 

 

 

محمد خدادادی با بیان اینکه استخراج غیرمجاز رمز ارز درست مانند قاچاق سوخت است، گفت: برق یارانه‌ای (مانند سوخت یارانه‌ای که به خارج از کشور قاچاق می‌شود) تبدیل به رمزارز شده و عملا برق قاچاق می‌شود.

برق یارانه‌ای ارزان و عدم رشد قیمت حامل‌ها همزمان با جهش قیمت ارز، انگیزه این نوع قاچاق را افزایش می‌دهد که کشف آن هم سخت است و اگر قیمت برق واقعی شود، می‌توان جلو این اتفاق را گرفت.

وی با اشاره به انسجام بخشی بین دستگاه‌ها برای برخورد با این پدیده گفت: با هماهنگی بین دستگاه‌ها از وقوع بحران استخراج غیرمجاز ناشی از جهش قیمت ارز جلوگیری شده است؛ با این حال، همچنان آمار حکایت از رشد مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در امسال را دارند و مجموع مصرف ماینرها حدود ۷۱۰ مگاوات بوده که رقم بسیار بالایی است.

 

مجری طرح رمز ارز شرکت توانیر ادامه داد: استخراج کنندگان غیرمجاز با استفاده از وی پی ان، امکان کشف این مراکز را مشکل کرده اند؛ ابتدا پراکنش آن‌ها در قسمت شمال غرب کشور (که هوا خنک‌تر است) بود؛ اما رفته رفته با توجه به ارزان بودن برق و ظرفیت بالای انشعابات خانگی در استان‌های جنوبی، این پراکندگی در جنوب هم افزایش یافت و در نهایت به صفر رساندن استخراج غیر مجاز رمز ارز تقریبا غیرممکن شد.

خدادادی گفت: امکان فعالیت مجاز ماینرها با خرید برق از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح فراهم است؛ همچنین امکان خرید برق از شبکه تجدیدپذیر هم برای استخراج کنندگان رمزارز فراهم است که در بحث قیمت گذاری آن‌ها دولت دخالتی ندارد و استخراج کنندگان و شرکت‌های خصوصی تولید برق تجدید پذیر می‌توانند با هم به تفاهم برسند.

وی افزود: کشور ترجیح می‌دهد که استخراج کنندگان از برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر و ترجیحا برق خورشیدی استفاده کنند و دولت هم در این زمینه تسهیل گری می‌کند. هم اکنون ۱۵۳ مرکز مجاز استخراج رمز ارز در کشور وجود دارد که ۲۳۸ مگاوات ظرفیت تولید دارند.

مراکز مجاز، مراکزی هستند که از وزارت صمت پروانه تأسیس داشته باشند و از برق یارانه‌ای استفاده نکرده و در زمان پیک فعالیت نکنند.

مجری طرح رمز ارز شرکت توانیر در پایان با اشاره به آمادگی کشور برای امکان حضور سرمایه گذاران خارجی در این حوزه گفت: امکان حضور سرمایه گذاران خارجی در این حوزه فراهم است؛ اما کسی استقبال نمی‌کند، چون بازگشت سرمایه نخواهند داشت.

منبع خبر: پایگاه خبری گسترش نیوز - 6 تیر 1402

دیدگاه کاربران