اقدامات مقدماتی برای همکاری نفتی ایران و عربستان آغاز شد

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران:  

 

 

 

هم‌اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده‌ای بین ایران و عربستان وجود ندارد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.

 

 

 

 

محسن خجسته‌مهر صبح سه‌شنبه ۶ تیرماه در حاشیه نشست رویداد گام معکوس بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: برای همه میدان‌های مشترک بین ایران و عربستان برنامه و مصوبه‌هایی لازم برای افزایش تولید و نگهداشت توان تولید دریافت شده است.

وی افزود: در میدان نفتی مشترک فروزان بین ایران و عربستان شرکت‌های پتروپارس و تأسیسات دریایی در دو جبهه مشغول به‌ فعالیت هستند و به‌زودی اخبار مثبتی در باره افزایش تولید این میدان اعلام خواهد شد، همچنین قرارداد ساخت جکت میدان گازی فرزاد بی (B) نیز امضا شده و هم‌اکنون ساخت این جکت نو از سوی شرکت پتروپارس در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: اکنون میدان مشترکی بین ایران و عربستان وجود ندارد که تعیین تکلیف نشده باشد، از سوی دیگر با توجه به احیای روابط دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.

خجسته‌مهر تصریح کرد: آمادگی کامل برای آغاز حفاری در میدان مشترک نفتی آرش وجود دارد و منابع قابل‌توجهی را برای اجرای طرح توسعه این میدان در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کرده‌ایم و با آماده‌شدن شرایط، حفاری را در میدان آرش آغاز می‌کنیم.

وی اذعان کرد: طرح توسعه میدان گازی فرزاد اِی (A) به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است و در آینده نزدیک کار ساخت جکت این میدان نیز آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صنعت حفاری را یکی از مهم‌ترین حلقه‌های تولید نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی برشمرد و گفت: حفاری ضامن تداوم و پایداری در نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز است، به همین دلیل مدیریت در این صنعت به‌ ویژه در بخش‌ نیروهای متخصص و داشتن دکل‌های حفاری با تجهیزات فناورانه جدید از موضوع‌های با اهمیت در صنعت نفت به‌شمار می‌آید.

 

مجموع ناوگان حفاری خشکی و دریا به ۱۳۳ دکل می‌رسد

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در مجموع ناوگان حفاری خشکی و دریا بخش‌های خصوصی و دولتی کشور به ۱۳۳ دستگاه می‌رسد، اظهار کرد: برای افزایش تولید به‌ویژه از میدان‌های مشترک نیازمند دکل‌های حفاری جدید هستیم، از این رو در سال‌های اخیر از ظرفیت کامل بخش خصوصی در این زمینه استفاده کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: از نظر شرکت ملی نفت ایران نقش شرکت ملی حفاری ایران و صنعت حفاری در زنجیره تولید همانند خود تولید اهمیت دارد. به عبارت دیگر، همان‌طور که تولید نفت و گاز حاکمیتی است تلقی ما این است که شرکت ملی حفاری ایران نیز حاکمیتی است، از این رو با حمایت‌های دولت امیدواریم بتوانیم در راستای توانمند کردن این شرکت که عمده دکل‌های حفاری را در اختیار دارد امکان سرمایه‌گذاری در شرکت ملی حفاری ایران را داشته باشیم. با هماهنگی وزارت نفت ما از دولت درخواست کرده‌ایم شرکت ملی حفاری ایران از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری خارج شود تا بتوانیم با اطمینان بیشتر و با حداقل ریسک به اهداف تولید نفت و گاز در کشور برسیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مهم‌ترین چالشی که در صنعت حفاری وجود دارد پایین بودن بهره‌وری دکل‌های حفاری و راندمان عملیات حفاری است، از این رو به‌ دنبال آن هستیم با روش‌های مختلف اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، سرمایه انسانی و به‌کارگیری تجهیزات فناورانه این بازده را بالا ببریم.

خجسته‌مهر با تأکید بر راه‌اندازی مکان‌های پرشمار برای ساخت لوازم یدکی مورد نیاز دکل‌های حفاری به‌منظور جلوگیری از واردات در این زمینه تصریح کرد: در تلاشیم بعضی از تجهیزات مهم مربوط به دکل‌های حفاری از جمله دیزل ژنراتورها را در داخل کشور بسازیم.

 

واگذاری پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه به‌زودی

وی اظهار کرد: با آغاز به‌کار دولت سیزدهم فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های نگهداشت توان تولید و افزایش آن انجام شد، به‌طوری که همه ظرفیت‌های دکل‌های حفاری کشور را استفاده کرده‌ایم، هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد دکل‌های حفاری کشور اعم از خشکی و دریایی کاملاً فعال هستند و امضای قراردادهای جدید مربوط به میدان‌های مشترک همچون میدان آزادگان حجم حفاری‌ها در کشور افزایش خواهد یافت، به‌طوری که نیازمند تأمین دکل‌های جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای شروع تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: به‌زودی پروژه حفاری ۳۵ حلقه چاه تازه در میدان گازی پارس جنوبی را در اختیار شرکت‌های خصوصی و داخلی کشور قرار می‌دهیم، همچنین شرکت نفت و گاز پارس فعالیت‌های اکتشافی جدیدی را در این میدان آغاز کرده و برای دسترسی به ذخایر جدید گازی مشغول تکمیل اطلاعات مهندسی است.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 6 تیر 1402

دیدگاه کاربران