ایران‌اکسپو فرصتی برای توسعه هنر- صنعت گوهرسنگ‌ و صادرات

سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران:  

 

 

 

نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود را رویداد و فرصت مناسب برای حضور فعالان حوزه گوهرسنگ دانست و افزود: فعالان این حوزه توانمندی‌های صادراتی خود را به هیات‌های خارجی بازدیدکننده معرفی‌ خواهد کرد.

 

 

 

 

 

همایش فرصت‌های صادراتی گوهرسنگ‌ها به همت گروه صنایع خالق دفتر صادرات محصولات دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران، با هدف بررسی فرصت‌های صادراتی کشورهای هدف تجاری و شناخت بازار کشورهای صاحب صنعت در بخش سنگ‌های قیمتی در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

در همین پیوند، «محمدرضا کریم‌زاده» سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت در گفت و گویی گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود منابع معدنی متنوع و ظرفیت‌های مناسب در حوزه گوهر سنگ‌ها، همچنین کارشناسان و متخصصان زبده در زمینه طراحی، ساخت و صادرات می تواند بهره مناسبی را از طریق صادرات این محصولات کسب کند.

وی با تاکید بر الزام همکاری بین بخش‌های سیاستگذار دولتی و بخش خصوصی، بیان‌داشت: همکاری توامان به رشد و توسعه این هنر-‌ صنعت کمک خواهد کرد. همچنین بهره گیری از تجربیات کشورهایی نظیر چین، تایلند، ایتالیا و هند که ظرفیت‌های خوبی در حوزه گوهر سنگ دارند، مهم ارزیابی شده و قرار است که در نشست بعدی با مطالعه بازارهای خارجی، داده های بازار مناسب‌تری تهیه و در اختیار فعالان حوزه گوهر سنگ قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه لابراتورهای تخصصی حوزه گوهرسنگ و بهره‌مندی از دستگاه‌های پیشرفته تراش، گفت: باید بر فرآوری محصول و توسعه بخش آموزش نیروی متخصص متناسب با استانداردهای روز جهان تمرکز کنیم.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: سازمان توسعه تجارت آماده است تا در زمینه برندسازی به فعالان این حوزه کمک کند تا خود را با شرایط بازارهای جهانی منطبق کنند.

به گفته سرپرست دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت، این سازمان در نظر دارد در آینده نزدیک همایش و کارگاه آموزشی بسته‌بندی، بازاریابی و برندسازی مختص فعالان این حوزه را برگزار کند.

وی با بیان اینکه از ظرفیت دفاتر و رایزن‌های بازرگانی و سفارتخانه‌های فعال در کشورهای هدف می‌توان برای ایجاد فرصت صادراتی گوهر سنگ‌ها استفاده کرد، ادامه‌داد: ظرفیت‌های گردشگری و اجرای رویدادهای دوره‌ای نیز برنامه مکملی است که می‌تواند به فعالیت حوزه گوهرسنگ برای در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های‌ تولید، ساخت و طراحی به فعالان خارجی کمک کند.

کریم‌زاده در ادامه اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های صادرات ترکیبی، حوزه نشریات ارائه شده در هتل‌ها و هواپیمایی، تبلیغات و رسانه و افراد مشهور داخلی و خارجی، برگزاری رویدادهای خارجی در گالری‌های معتبر، حضور در هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌ریزی برای حضور در هیات‌های اعزامی به کشورها و نمایشگاه‌های خارجی،از دیگر فرصت های توسعه صادرات گوهرسنگ است.

وی با اشاره به توسعه شرکتهای مدیریت صادراتی، گفت: فعالان این حوزه که ظرفیت تولید و صادرات بالایی ندارند، می‌توانند در فرآیند صادرات و تجارت بین الملل کمک و در انجام کارهای پژوهشی و علمی چراغ راه فعالان حوزه گوهرسنگ باشند؛ از این‌رو بای ظرفیت‌های فعال به کار گرفته شود و پژوهش‌ها کاربردی انجام گیرد، همچنین در این ارتباط حضور بخش‌های مختلف دانشگاهی و دانشکده‌های تخصصی می‌تواند بسیار مغتنم باشد.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 12اسفند 1402

دیدگاه کاربران