لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های ایران و عراق برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:  

 

 

 

ایران و عراق ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی دارند و باید هرچه سریع‌تر این ظرفیت‌ها را در صنعت کشتیرانی و دریایی به کار گیرند.

 

 

 

 

 

«علی‌اکبر صفایی» در دیدار با «احمد جاسم الاسدی» رئیس سازمان دریانوردی عراق با اشاره به آمادگی مراکز تربیت دریانورد و آموزش علوم دریانوردی در ایران برای آموزش متقاضیان عراقی، عنوان‌کرد: لایروبی اروندرود و شناورسازی مغرقه‌ها، مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای ایران و عراق در همکاری‌های بندری و دریایی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بویه‌گذاری و علائم کمک ناوبری در اروند از دیگر برنامه‌های دو کشور برای کاهش آسیب دریایی و افزایش ایمنی دریانوردی است.

وی خاطرنشان‌کرد: بنادر ایران برای ترانزیت و صادرات کالا به آسیای میانه و شمال شرق اروپا آمادگی دارند.

 

جابه‌جایی زائران و مسافران متقاضی سفرهای دریایی به عراق

در این دیدار، رئیس سازمان دریانوردی عراق از آمادگی بغداد برای برقراری خط مسافری بین بنادر ام‌القصر- خرمشهر و فاوا- آبادان خبر داد.

الاسدی افزود: در آینده‌ نزدیک جابه‌جایی زائران و مسافران متقاضی سفرهای دریایی به عراق امکان‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات تهران و بغداد برای اجرای لایروبی در اروندرود و تصمیم‌گیری برای شناورسازی مغروقه‌ها به منظور افزایش ایمنی تردد در این آبراهه، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های وزارت حمل و ترابری عراق، استفاده از ظرفیت‌های آموزش و تربیت دریانورد در ایران است.

رئیس سازمان دریانوردی عراق همچنین با اشاره به ساخت بندر بزرگ «فاوا»، اظهار داشت: در ادامه همکاری اقتصادی و تجاری با بنادر ایران، تسهیلات و تفاهم‌هایی در حوزه‌های تعرفه و گمرکات در دست انجام است.

 

رشد ۲۷ درصدی جابه‌جایی کالا بین بندر خرمشهر و ام‌القصر

در این نشست همچنین «جلیل اسلامی» عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی جابه‌جایی کالا بین بندر خرمشهر و ام‌القصر در سال گذشته، اظهار داشت: زیرساخت‌های ایجاد خط مسافری دریایی بین بنادر ایران و عراق فراهم است.

وی ادامه‌داد: فعالیت ماهیگیری در شط‌العرب یکی از مشکلات تردد کشتی‌های تجاری است و خواستار همکاری بیشتر بغداد برای چاره‌جویی و مذاکره در این زمینه هستیم.

قرار است نشست کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی ایران و عراق طی ۲ ماه آینده برگزار شود.

 

بیرون آوردن مغروقه‌ها نیازمند سازوکار اجرایی

«علی‌اکبر مرزبان» سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به استقبال این سازمان برای هوشمندسازی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی در عراق، بیان‌داشت: تامین ایمنی دریانوردی در شط‌العرب از موضوعات بسیار مهم است و به سازوکار اجرایی برای انجام لایروبی و بیرون آوردن مغروقه‌ها نیاز دارد.

منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) - 19 فروردین 1403

دیدگاه کاربران