صیانت از سرمایه های مردم با پرهیز از تصمیمات خلق الساعه

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:  

 

 

با بیان این که با اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی می توان به توزیع متوازن ثروت و افزایش مشارکت جامعه با استفاده از فرهنگ سهامداری دست یافت، گفت: شرکتی موفق است که در آن حاکمیت شرکتی به رسمیت شناخته شود.

 

 

 

 

عظیم ثابت در گفت وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، در رابطه با الزامات تحقق شعار سال مبنی بر »جهش تولید همراه با مشارکت مردم« اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب شعار هر سال را با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی انتخاب کرده که تحقق این موضوع مهم نیازمند همکاری مسئولان به ویژه دولت و مجلس است.

 

وی افزود: وقتی مسائل اقتصادی محور شعار سال قرار می گیرد یکی از راهکارهایی که می تواند در تحقق شعار سال همراه با مشارکت مردمی مثمرثمر باشد، هدایت سرمایه ها به سمت بازارسرمایه است، زیرا این بازار محل اصلی سرمایه گذاری واسط در کشور به حساب می آید.

 

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: بازار سرمایه می تواند منابع را به سمت پروژه های بزرگ و تکمیل آن ها سوق دهد بنابراین باید بتوانیم از سرمایه های خرد در راستای افزایش پروژه ها بهره بگیریم.

 

بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه با استفاده از ابزارهای بازار سرمایه ثابت گفت: باتوجه به پتانسیل های بازار سرمایه اعم از «صندوق های با درآمد ثابت، صندق های اهرمی، تضمین اصل سرمایه، کرادفاندینگ ها و ...» می توانیم در بحث جهش تولید همراه با مشارکت مردمی اثرگذار باشیم.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر بزرگ ترین شرکت های تولیدی و اقتصادی در بازار سرمایه حضور دارند بنابراین هرچه بتوانیم موانع را کاهش دهیم و منابع تجمیع شده را از طریق بازار سرمایه به سمت تولید هدایت کنیم به طور حتم روند تحقق شعار سال تسهیل تر خواهد شد.

 

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه تاکید کرد: مسائل مذکور می تواند از طریق توجه به عرضه های اولیه، تسریع افزایش سرمایه شرکت های دارایی محور و تسهیل تجدید ارزیابی دارایی، بسترسازی مناسب و ... محقق شود.

 

راه های صیانت از سرمایه های سرمایه گذاران ثابت در ادامه گفت: برای صیانت از سرمایه های سرمایه گذاران می بایست یک کل نگری و همگرایی داشته باشیم و از تصمیمات مقطعی و سطحی فاصله بگیریم بنابراین اهمیت دارد که روابط خود را با سایر ارکان دولت همچون بانک مرکزی، هیات دولت، سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه های اقتصادی محور نزدیک تر کرده تا به یک همگرایی دست یابیم.

 

وی خاطر نشان کرد: باید سعی کنیم فرهنگ سهامداری و سرمایه گذاری را در بازار سرمایه ترویج بخشیم تا ضمن آگاه سازی مردم نسبت به سرمایه گذاری غیر مستقیم، مانع از ایجاد رانت در بازارهای موازی شویم؛ با توجه به آن که بازار سرمایه سپری در برابر تورم است، می توان با جذب منابع مالی سرمایه گذاران مانع از تزریق سرمایه ها در بازارهای غیر مولد شود.

 

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه افزود: مطابق آمار منتشره از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، بیشترین مالیات نقل و انتقال سهام در یازده ماهه سال گذشته توسط سهامداران بازار سرمایه پرداخت شده که این مسئله نشان از اهمیت بازار سرمایه برای دولت و مردم دارد، همچنین شرکت ها می توانند دستاوردهای مناسبی را در این بازار کسب کنند به شرط آنکه از تصمیمات خلق الساعه خودداری کرده و با استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و مشارکت های مردمی زمینه را برای تقویت بازار سرمایه فراهم کنیم.

 

ثابت، در رابطه با نقش حاکمیت شرکتی در تحقق شعار سال، به سنا گفت: لازمه موفقیت در تحقق اجرای حاکمیت شرکتی، اقدام ناشران بر اساس اصول بنگاهداری است؛ از طریق این دستورالعمل به عنوان یک سیاست کارا می توان سطح کنترل و دسترسی سهامداران خرد را در شرکت های سرمایه پذیر فراهم کرد.

 

وی افزود: افزایش شفافیت، مسئولیت پذیری، اطلاع رسانی، پاسخ گویی به مشکلات سرمایه گذاران، در نظر گرفتن منافع ذینفعان از جمله موارد لازم در اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی است.

 

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پایان تصریح کرد: با توجه به کنترل، شفافیت و نظارت هایی که از سوی مدیران صورت می گیرد می توان از طریق حاکمیت شرکتی به توزیع متوازن ثروت و افزایش مشارکت جامعه با استفاده از فرهنگ سهامداری دست یافت، همچنین شرکتی موفق است که در آن حاکمیت شرکتی به رسمیت شناخته شود.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 20 فروردین 1403

دیدگاه کاربران