برنامه های آینده برای بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛  

 

 

 

رئیس ســازمان بورس گفت: تا پایان مهــر 1402 بیش از 61 میلیون کد سهامداری صادر شده و اکنون از این تعداد حدود 41 میلیون سهامدار در بازار فعال هستند.

 

 

 

 

 

مجید عشقی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به جزییاتی از اقدامات انجام شــده از ســوی ســازمان بورس و مروری بر اهم اقدامات گذشــته و برنامه های پیش روی ســازمان بورس و اوراق بهادار برای بازار سرمایه بورس طی دو ســال و نیم گذشته اظهارکرد: در این دوره از مدیریت ســازمان بورس پس از نوساناتی که طی سال های گذشته بر بازار حاکم شــده بود همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا برنامه های این سازمان را به سمت ایجاد تعادل در معاملات بازار، کاهش ضرر و زیان های احتمالی سرمایه گذاران و نیز بازگشــت اعتماد از دست رفته ســهامداران پیش ببریم که در این راســتا اقدام به راه اندازی ابزارهای جدید و نیز ایجاد زمینه برای توسعه بازار از طریق تقویت نظام نظارتی هوشمند، افزایش شفافیت و ارتقاء نظام حاکمیت شرکتی کردیم.

 

وی نظارت بر حســن اجرای قانون بــازار ســرمایه را به عنوان اصلی ترین وظیفه ســازمان بورس و اوراق بهادار معرفی کرد و افزود: طبق آخرین آمار ارایه شــده تعداد 856 شرکت سهامی عام ثبت شــده (ناشــر) و بیش از یک هزار نهاد مالــی با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در حال فعالیت هستند که تا پایان مهــر 1402 بیش از 61 میلیون کد ســهامداری صادر شــده و اکنون از این تعداد حــدود 41 میلیون ســهامدار در بازار فعال هستند.

 

 

تنوع بخشی در روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم

 

عشقی به تنوع بخشی در روش های سرمایه گذاری غیرمستقیم برای حمایت از سهامداران اشاره کرد و اظهار داشت: این سازمان به منظور ایجاد زمینه برای کســب بازدهی مناسب سهامداران تازه وارد از بورس راه را برای ورود ســرمایه های خــرد به بازار از طریق صندوق های سرمایه هموارتر کرد.

 

 

«سهام یار»، زمینه ساز ایجاد آرامش در بازار سرمایه

 

رئیس سازمان بورس به اســتفاده از بیمه پورتفوی سهامداران خرد(ســهام یار) با هدف ایجاد آرامش در بازار ســرمایه تاکید کرد و گفت: ســازمان بورس در آبان 1401 بیمه ســبد سهام سهامداران حقیقی که ارزش پرتفوی آنها تا سقف 100 میلیون تومان بود را در دســتور کار قرار داد و این اقدام ضمن جلوگیری از روند نزولی بازار ســهام، زمینه بازگشــت آرامش را به این بازار فراهم کرد که بیش از نیم میلیون سهامدار از این طرح استقبال کردند.

 

 

اقدامات سازمان بورس در زمینه بهبود بخشیدن وضعیت بازار سرمایه

 

وی در ادامه صحبت های خود با ایســنا به نمایش رایگان عمق مظنه برای همه ســهامداران و به صورت رایگان برای اولین بار، افزایش دامنه نوسان، کاهش صف های معاملاتی، افزایش دامنه نوســان تا هفت درصد، افزایش نقدشوندگی با حذف حجم مبنا را به عنوان دیگر اقدامات این ســازمان برای بهبود بخشــیدن وضعیت بازار سرمایه معرفی کرد.

 

 

پرداخت سود از طریق سامانه سجام

 

عشــقی در ادامه به اقدامات ســازمان بورس در زمینه پرداخت سود از طریق سامانه ســجام اشــاره و اعلام کرد: هیأت مدیره ســازمان بورس و اوراق بهادار در بهمن 401 اقدام به تصویب الزام پرداخت کامل سود به صاحبان ســهام حداکثر تا چهار ماه پس از تصمیم مجمع عمومی کرد.

 

رییس ســازمان بــورس و اوراق بهــادار در ادامه بــا تاکید بر تصمیم گیری سازمان بورس برای ســودهای رسوبی شرکت ها افزود: پیگیری های مســتمر ســازمان بورس باعث شد تا سود انباشــته ســهامداران بدون مراجعه به بانک از طریق سجام به حســاب آنها پرداخت شــود که این روند پرداخت ها همچنان ادامه دارد.

 

 

اقدامات سازمان بورس برای توسعه خدمات و ابزارهای سرمایه گذاری

 

به گفته وی، به دنبال تصمیمات اتخاذ شــده از سوی مسوولان ســازمان بورس، اقدامات دیگری مانند راه اندازی سامانه توثیق الکترونیکی سهام، الکترونیکی شــدن صدور گواهی حق تقدم، ســامانه یکپارچه صدور مجوز نهادهای مالی، ارتقای شفافیت و ســهولت در صــدور مجوزها و صــدور الکترونیکــی گواهی تمکن مالی در ســازمان با هدف توســعه خدمــات و ابزارهای سرمایه گذاری در دستور کار مدیران این سازمان قرار گرفت.

 

 

صدور صدها مجوز فعالیت صندوق و نهاد مالی

 

عشقی در ادامه با تاکید بر شکسته شدن فضای انحصاری صدور مجوزها اظهار کرد: سازمان بورس طی دو سال گذشته علاوه بر صدور مجوز کارگزاری های جدید که چندین ســال صادر نشده بود، اقدام بــه صدور صدها مجوز فعالیت صدهــا صندوق و نهاد مالی کرد.

 

 

فرصت سرمایه گذاری خرد در بازارهای کالایی بصورت شفاف با کمک معاملات گواهی سپرده

 

رئیس ســازمان بــورس و اوراق بهــادار با تاکید بــر راه اندازی معاملات گواهی ســپرده شــمش طلا در بورس کالا اعلام کرد: این ابزار باعث شد تا فرصت بسیار خوبی برای ورود سرمایه های اندک مردم به بازار طلا بصورت کاملا شفاف فراهم شود.

 

 

حمایت از سرمایه گذاران در بخش انرژی

 

عشقی به حمایت از سرمایه گذاران در بخش انرژی تجدیدپذیر از طریق راه اندازی تالار برق سبز اشاره کرد و گفت: بورس انرژی در خرداد 1402 به منظور کمک به رشــد این حوزه اقدام به راه اندازی این حوزه کرد تا از طریق مصرف کنندگان صنعتی کمتر تحت تاثیر قطعی برق قرار گیرند.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار منافع حاصل از راه اندازی تالار ســبز را در نخستین سال راه اندازی، بیش از 2500 میلیارد تومان رسید.

 

وی همچنین به راه انــدازی «قرارداد آتــی» در بورس انرژی از اسفندماه سال 1400 تاکید کرد و اظهار کرد: ایجاد مرجعیت و شاخص قیمت نفت خام در منطقه خاورمیانه و قاره آسیا، امکان پوشش ریسک پذیری نوســانات قیمت و سرمایه گذاری اهرمی به عنوان اهداف مهم این بازار تلقی می شود.

 

 

راه اندازی بازارهای جدید اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس

 

وی در ادامه با اشــاره به راه اندازی بازارهــای جدید اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس اعلام کرد: «بازار آتی تک ســهم» با هدف کمک به دوطرفه شــدن بازار ســرمایه، پوشــش ریسک سرمایه گذاران و پاســخگویی به خواســته فعالان بازار سرمایه مبنی بر تکمیل بازار مشــتقات راه اندازی شد.

 

عشقی اظهار کرد: همچنین بازار توافقی به منظور نظم بخشی به شرکت های لیست شــده در بازار پایه فرابورس ایجاد شــد که فاقد دامنه نوسان و حجم مبنا بوده و معاملات آنها به صورت بلوک و عمده و از طریق ایستگاه معاملاتی کارگزاری ها انجام می شــود.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به راه اندازی بازار نوآفرین در فرابورس اشاره و اعلام کرد: این بازار به منظــور تأمین مالی و با تمرکز بر پذیرش شرکت های دانش بنیان و اســتارت آپی راه اندازی شد و مختص شرکت هایی است که ریسک بالاتری دارند.

 

 

ابلاغ دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی عشــقی با تاکید بــر اصلاح دســتورالعمل حاکمیت شــرکتی اظهار کرد:

 

ســازمان بورس و اوراق بهادار از اواخــر دهه 80 و در راستای حمایت از منافع ســهامداران، آیین نامه ها و موضوعات پیرامون حاکمیت شــرکتی را مورد بررسی قرار داد که در نهایت در سال 1397 جدیدی را ابلاغ و اجرای آن برای شــرکت های پذیرفته شــده در بورس تهران و فرابورس ایران را الزامی کرد.

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این دســتورالعمل در دوره جدید اصــلاح و در تاریخ 22 آذر ماه 1401 ابلاغ شد، هم اکنون چک لیســت های ارزیابی رعایت آن برای حسابرسان مستقل که نقش موثری در دستورالعمل جدید رتبه بندی ناشران خواهد داشت نیز آماده و ارائه شده است.

 

برگزاری میز صنعت با هدف بررسی مشکلات صنایع وی به برگزاری «میزهای صنعت و رتبه بندی ناشــران» با هدف بررسی وضعیت و مشــکلات صنایع اشــاره کرد و گفت: هدف اصلی این جلسات، بررســی وضعیت، مشکلات صنایع و ناشران حاضر در بازار ســرمایه، تشــویق ناشــران برتر، ارتقای انگیزه و مشــوق ها برای حفظ حداکثری حقوق ســهامداران است که تاکنون بیش از 20 جلسه میز صنعت برگزار شده است.

 

 

حذف قیمت گذاری دستوری با عرضه مستمر سیمان و فولاد به بورس کالا

 

عشــقی با تاکید بر اینکه حذف قیمت گذاری دستوری از برخی صنایع مانند سیمان و فولاد باعث افزایش سودآوری این صنایع، ایجاد تعادل قیمتی در بــازار و حذف رانت شــد، گفت: عرضه برخی محصولات مانند فولاد، ســیمان و خودرو در بورس کالا با همکاری وزارت صمت باعث کمرنگ شدن تاثیر قیمت گذاری دستوری و رشد انگیزه تولیدکنندگان شد.

 

 

ممانعت سازمان بورس از تغییر فرمول نرخ خوراک صنایع

 

رئیس ســازمان بورس و اوراق بهادار با بیــان اینکه نرخ خوراک گاز و ســوخت صنایع« در اثر تنش میان روســیه و اوکراین در بهمن ماه 1400 به شــدت افزایش یافت و به رقم بی سابقه 33 سنت در هر متر مکعب رســاند، گفت: با پیگیری سازمان بورس و اوراق بهادار سقف 5000 تومانی برای نرخ خوراک مصوب شد، تداوم پیگیری های ســازمان در ســال های 1401 و 1402 نیز مانع از تغییرات جدی در فرمول نرخ خوراک شــد که این اتفاق نقش بسزایی را در پیش بینی پذیری سهم داشت.

 

 

کاهش مالیات بردرآمد شرکت های تولیدی

 

وی با اشــاره به اقدامات انجام شــده در حوزه مالیات بردرآمد شــرکت های تولیدی اعلام کــرد: به منظور حمایــت از تولید داخل و افزایش ظرفیت خطوط تولید و با پیگیری های مســتمر ســازمان بورس و اوراق بهــادار، مالیات بردرآمد شــرکت های تولیدی در بودجه ســال 1401 از 25 به 20 درصد و در بودجه سال 1402 نیز از 25 به 18 درصد کاهش یافت.

 

 

عرضه خودرو در بورس کالا با هدف کاهش تلاطمات قیمتی در بازار

 

عشقی به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: به دنبال تلاطمات جدی در قیمت بازار آزاد و ساز و کار غیرمنطقی قرعه کشــی خودرو ســازمان بورس زمینه را برای عرضه خودرو در بورس فراهم کــرد که با این اقدام به جــای آنکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به جیــب دلالان برود، بین خریداران و خودورسازان تقسیم شد و این امر زمینه ساز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت بود.

 

 

راه اندازی سامانه های جدید نظارتی

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی تصــدی تیم مدیریتی جدیــد اقداماتــی مانند به روز رســانی، ارتقاء، هوشمندسازی و مکانیزه ســازی هشدارهای نظارتی با هدف بهبــود نظام نظارتی و همچنیــن جلوگیری از شائبه های مربوط به نقش ســلیقه ناظر در امر نظارت در دستور کار جدی ســازمان بورس قرار گرفت و هم اکنون چهار سامانه نظاتی «بیدار»، «آرامیــس»، «نهان» و «دیده بــان» در حال نظارت دقیق بازار هستند.

 

 

پرداخت پاداش به سوت زنان

 

وی توجــه ویژه به رویکــرد نظــارت مردمی از طریــق درگاه گزارشگری تخلفات و یا فساد در بازار ســرمایه را با ارایه اسناد و مدارک لازم به عنوان اقدامات موثر این ســازمان در ســال های اخیر معرفی کرد و افــزود: این اتفاق گزارشــگران را از فرصت دریافت پاداش بی بهره نگذاشــت، از پاییز 1400 تاکنون رأی قطعی چهار پرونده اعلام گزارشــگری حرفه ای صادر و سازمان بورس رقمی بالغ بــر 300 میلیون تومان را به چهار ســوت زن پرداخت شد.

 

 

انتشار اسامی مدیران متخلف

 

عشــقی به انتشــار اســامی مدیران متخلفی که در روندهای رســیدگی داخلی در ســازمان و نیز مراجع قضایــی محکوم شده اند اشــاره کرد و گفت: به دنبال پیگیری ســازمان بورس برای «افزایش اثربخشــی و کارایی نظارت با تدابیر پیشگیرانه و حمایت های حقوقی»، مفــاد بند (ز) مــاده 99 قانون برنامه پنجم توســعه و بند (چ) ماده 36 قانون احکام دائمی توســعه کشور (افشای تخلفات مدیران) پس از 13 سال وقفه، با تصویب دستورالعمل مربوط در سال 1401 اجرایی شد.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد مردم - 21 فروردین 1403

دیدگاه کاربران