تعداد واگن‌های مسافری طی ۱۵ سال نصف شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی :  

 

 

 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: در حال حاضر، ۱۰۰۰ واگن مسافری فعال داریم که از این تعداد، ۵۰۰ واگن عمری بیش از ۳۰ سال دارند و عمر ۲۰۰ تا از آنها نیز بالای ۴۵ سال است.

 

 

 

میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگویی در باره برنامه‌های راه‌آهن برای جبران کمبود بلیت در برخی ایام سال، اظهار کرد: در حال حاضر، قیمت بلیت اتوبوس از تهران تا مشهد ۴۰۰ هزار تومان و قطار اتوبوسی۲۰۰ هزار تومان است.

این در حالی‌ است که مسیر اتوبوسی تهران- مشهد ۱۲ ساعت است، اما قطار اتوبوسی در کمتر از ۱۲ ساعت این مسیر را طی می‌کند و مخاطرات سفر با اتوبوس در این محور نیز بیشتر است.

وی ادامه داد: در مسیرهایی مانند مشهد و تهران قطعاً اولویت مردم با قطار خواهد بود، اما در سایر مسیرها مانند کرمان، شیراز و حتی تهران تا اصفهان، شرایط جاده متفاوت بوده و قطعاً در این محورها، تقاضا برای بلیت قطار مانند محور تهران ـمشهد نیست.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: زمانی که در رجا مسئولیت داشتم، ۲۰۰۰ واگن مسافری فعال داشتیم که در حال حاضر به ۱۰۰۰ واگن رسیده است؛ یعنی نه‌تنها تعداد آن بیشتر نشده، بلکه عقبگرد هم داشته‌ایم.

این در حالی است که از همان ۱۰۰۰ واگن نیز ۵۰۰ واگن آنها عمری بیش از ۳۰ سال دارند و سن ۲۰۰ تا از آنها نیز بالای ۴۵ سال است.

صالحی تصریح کرد: مردم معمولا انتهای زنجیره را می‌بینید و فقط به قیمت بلیت توجه کرده و می‌گویند تعداد بلیت باید کافی باشد در صورتی که این رفع این مشکل نیاز به یک‌سری اقدامات دارد. ابتدا اینکه قیمت بلیت باید قدری متعادل شود و مشوق برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسافری بگذاریم که این مشوق یا باید در اختیار بخش خصوصی باشد یا باید قیمت بلیت را آنقدر بالا ببریم که پول سفر در بیاید که در این ۱۵ سال، هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاده و به همین دلیل است که از ۲۰۰۰ واگن به ۱۰۰۰ واگن رسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن توضیح داد: در ۱۰ سال گذشته، سیاست این‌گونه بوده که بخش‌هایی سوگلی حوزه ریلی بودند که این شرکت‌ها سودده شده‌اند، اما بقیه شرکت‌ها و خود راه‌آهن زیانده بوده‌اند. ما کاری که می‌کنیم این است که در میان‌مدت این فرآیند را اصلاح کنیم، به‌گونه‌ای که همه شرکت‌های بخش خصوصی؛ چه باری، چه مسافری، چه لکوموتیو و چه واگن، سودده باشند.

وی گفت:  زمان نظافت و بازرسی فنی قطار در خط تهران-مشهد، قبلاً ۱۲ ساعت بود که آن را به ۴، ۵ تا ۶ ساعت رساندیم.

همچنین قطار تهران-مشهد را چرخشی کردیم و دیگر نمی‌گذاریم طولانی‌مدت بماند. با چرخشی کردن قطارها توانستیم بهره‌وری واگن مسافری را بالا ببریم و اندکی هم در تولید واگن مسافری پیشرفت داشتیم، اما روندی که به ما کمک کرد افزایش بهره‌وری از واگن مسافری بود. 

روزهایی هم که تقاضا بیشتر بود، حمایت ویژه‌ای از بخش خصوصی کرده و فشارهای سیاسی را تحمل کردیم، به همین جهت توانستیم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۴۰ درصد رشد داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به ۱۴۰۰، حدود ۴۳ درصد رشد داشتیم که بخشی به‌دلیل کاهش یا بهره‌وری واگن‌ها و چرخشی کردن‌ها بود.

نهایتاً در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۷.۳ درصد رشد داشته و توانستیم از تعداد کمتر از  ۱۰ میلیون نفر جابه‌جایی مسافر در سال ۱۳۹۹ به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ و در مرحله بعد به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار در سال ۱۴۰۲ برسیم.

منبع خبر: خبرگزاری موج - 25 فروردین 1403

دیدگاه کاربران