خرید برق از نیروگاه ها به صورت نقدی پرداخت می شود

وزیر نیرو:  

 

 

 

بر اساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق از این پس تمامی شرکت های توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد.

 

 

 

 

 

علی ا کبر محرابیان در نشست مشترک با مدیران ارشد صنعت برق کشور با تا کید بر لزوم تسریع در فرایند اصلاح نظام مالی و اقتصادی صنعت برق کشور گفت: یکی از مشکلات کلیدی صنعت برق کشور در دهه های گذشته نبود نظام مالی مبتنی بر نظام بنگاه داری در این صنعت بود که منجر به تولید فراوان بدهی می شد و این مسئله فرایند توسعه در صنعت برق را نیز با اشکالات فراوانی رو به رو کرده بود.

 

وی افزود: با توجه به اختیاراتی که برنامه هفتم توسعه و دیگر قوانیــن بالادســتی بــه وزارت نیــرو داده اســت، بایــد نظام های مالی شرکت های فعال در صنعت برق به گونه ای اصلاح شود تا شرکت ها بر اساس سازوکار نظام بنگاه داری و اصول حا کمیت شرکتی مسیر توســعه خــود را طــی کننــد.

 

وزارت نیــرو گام اول را در اجــرای برنامــه هفتم محکم برداشت و در سال ۴۰۳ ۱ این بند را محقق کرد؛ مطابق این اقدام شــرکت های توزیع و مشــترکان بالای یک مگاوات از این پس باید برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و در یک فضای شفاف و کامًلا رقابتی خریداری کنند.

 

وزیر نیرو پرداخت نقدی پول به نیروگاه ها در ساز و کار جدید را از محاسن اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: در گذشته به دلیل اینکه پرداخت هزینه فروش برق به نیروگاه ها با تأخیر فراوانی انجام می شــد، عمًلا نیروگاه ها در فرایند توسعه و مدیریت امور جاری با مشکلات فراوانی رو به رو می شدند که در روش جدید این مشکل برطرف خواهد شد.

 

محرابیان گفت: اصلاح و توسعه متوازن صنعت برق در نقاط مختلف کشور، جبران بدهی های گذشته، استقرار نظام واقعی شرکتی در صنعت برق و در عین حال تأمین عادلانه منافع خریداران و فروشــندگان برق کشــور از دیگر محاسنی است که با اجرای این قانون محقق خواهد شد.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی روزگار - دوم اردیبهشت 1403

دیدگاه کاربران