تاریخچه:

نقش و اهمیت استراتژیک منابع آب در توسعه پایدار و در برنامه های آمایش سرزمین و پایداری سیستم های اکولوژیکی مناطق و همچنین اهمیت این عنصر حیاتی در تمام ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع بسیار روشن بوده و محدودیت این منابع و عدم توازن آن با نیازهای فزاینده جوامع بشری را در بخش های مختلف با چالش های بسیار جدی مواجه ساخته است. در حال حاضر مناطق بسیار وسیعی از ایران از لحاظ منابع آب در شرایط بحرانی قرار گرفته و این شرایط اثرات بسیار منفی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق مختلف گذاشته است و استان کرمان هم به عنوان یکی از مناطق بسیار کم آب محسوب می شود. از آنجا که قابلیت ها و مزیت های بالای استان های کرمان و هرمزگان همواره در کانون توجه قرار داشته متأسفانه محدودیت های موجود منابع آبی یکی از مهم ترین موانع توسعه یافتگی این مناطق به شمار می رود.

 

سازمان عمران کرمان به عنوان یک شرکت مادر تخصصی(هلدینگ) از بدو تأسیس خود با به کارگیری مجرب ترین پرسنل و کارآفرینان و کارشناسان داخلی و بین المللی و شرکت های توانمند توانسته گام های بسیار مهم و اساسی را در توسعه بخشی از زیرساخت های کشور بردارد. این سازمان در راستای رسالت راهبردهای بلند مدت خود جهت مشارکت در توسعه پایدار مناطق فوق بررسی ها و مطالعات و اقدامات را جهت تأمین و تصفیه و انتقال آب از دریای عمان به استان های کرمان و هرمزگان از سال 1393 آغاز نموده و در طی سنوات گذشته با انتخاب و بکارگیری شرکت های فنی تخصصی در حوزه آب توانسته گام های مهمی در راستای تأمین بخشی از آب شرب و صنعت استانهای هرمزگان و کرمان از طریق شیرین سازی آب دریای عمان و انتقال به مناطق هدف را بردارد که در ادامه به بخش هایی از دستاوردهای این پروژه عظیم و حیاتی اشاره می گردد.

 

 مشخصات کلی پروژه:

 

محل احداث پروژه شیرین سازی و تصفیه آب دریای عمان در منطقه 3/5 کیلومتری غرب روستای زیارت از توابع شهرستان سیریک در استان هرمزگان در زمینی به مساحت 50 هکتار و همچنین ظرفیت آب شیرین کن نیز 88 میلیون متر مکعب در سال پیش بینی گردیده و طول خط انتقال آب تا نقطه نهایی هدف در استان کرمان حدود 460 کیلومتر می باشد.

 

از آنجا که در مسیر خط انتقال لوله به استان کرمان ارتفاعات 200 متری از سطح دریا وجود دارد در مسیر خط انتقال تعداد 16 ایستگاه پمپاژ و بیش از 11 مخزن متعادل کننده و فشار شکن با ظرفیت های مختلف پیش بینی گردیده قطر خط لوله در ابتدای مسیر حدود 84 اینچ و در نقطه پایانی حدود 64 اینچ می باشد. جهت تأمین انرژی لازم سایت شیرین سازی و ایستگاه های پمپاژ نیز حدود 70 مگاوات برق پیش بینی گردیده است.

 

 با توجه به کمبود شدید آب در استان های هرمزگان و کرمان و همچنین تراکم جمعیت این دو استان جهت سرریز جمعیت کلان شهرهای مذکور و تأمین بخش قابل ملاحظه ای از نیاز به آب این جمعیت، ایجاد شهرهای جدید هماگ در استان هرمزگان و دل عالم در استان کرمان در مسیر خط لوله انتقال آب پیش بینی گردیده است.

 

بودجه اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب بالغ بر 1/4 میلیارد دلار می باشد و با توجه به اینکه امکان تأمین این حجم از منابع در شرایط فعلی در داخل کشور وجود ندارد، تهیه منابع لازم جهت اجرای پروژه از محل فاینانس خارجی در دستور کار سازمان عمران قرار دارد.

 

اقدامات انجام شده:

 

  • انتخاب مشاور و مدیر طرح
  • انجام مطالعات مقدماتی پروژه
  • تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی
  • اخذ مجوزهای مربوطه اعم از محیط زیست، وزارت نیرو، شیلات، منابع طبیعی و ...
  • بررسی و امکان سنجی تهیه منابع لازم جهت اجرای طرح اعم از داخلی و خارجی
  • انجام مطالعات مهندسی فاز یک پروژه
  • بررسی و امکان سنجی توان شرکت های داخل کشور جهت تأمین منابع و اجرای پروژه
  • مذاکره و انعقاد قرارداد با یکی از شرکت های چینی جهت اجرای پروژه بصورت EPC+F
  • انعقاد قرارداد و تملک زمین سایت آب شیرین کن در مجاورت روستای زیارت از توابع سریک
  • احداث جاده دسترسی به زمین سایت و تسطیح بخشی از زمین جهت انجام مطالعات تکمیلی
  • انجام مطالعات مهندسی فاز 2 آب گیر

 

شرکت تأمین آب ترعه:

 

از آنجا که سازمان عمران کرمان به عنوان یک شرکت مادر تخصصی(هلدینگ) در طرح های گوناگون مشارکت و فعالیت دارد، جهت اجرای پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به استان های هرمزگان و کرمان در سال 1396 شرکت تأمین آب ترعه(سهامی خاص) تأسیس و مقرر گردید که کلیه فعالیت های عملیاتی و اجرایی و بهره برداری از پروژه مذکور از طریق این شرکت صورت پذیرد.

 

اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل:

 

  1. آقای محمدجواد ییلاقی با سمت رئیس هیأت مدیره
  2. آقای امیر میرزائی با سمت نائب رئیس هیأت مدیره
  3. آقای عباس فروتن با سمت عضو هیأت مدیره و مدیر عامل

 

 


 

 


بازدید:4695
آخرین به روزرسانی: 1400/02/22