مرتضی ادب

 

امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش خدمات، بعد از کشاورزی یعنی گام اول و صنعت یعنی گام دوم توسعه، به عنوان گام سوم و موتور رشد اقتصادی محسوب می شود.

 

 

 

 

 

بر اساس آمارهای جهانی در سال های اخیر حدود 80 درصد از ارزش افزوده کل اقتصاد در برخی از کشورهای توسعه یافته در بخش خدمات حاصل شده است و رشد ارزش افزوده این بخش نسبت به بخش کالایی دارای سرعت بیشتری می باشد و حدود 70 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP)برخی از کشورهای توسعه یافته حاصل این بخش بوده است.

 

اوایل امسال بود که معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه کارگروه پشتیبانی برای رسیدن به هدف 10 میلیارد دلاری صادرات سالانه خدمات فنی مهندسی تشکیل می شود، گفت: تاکنون 40 میلیارد دلار صادرات فنی - مهندسی و 700 پروژه موفق خارجی داشته ایم.

 

جایگزین کردن خدمات فنی و مهندسی به راحتی کالا نیست و وقتی کشوری در این حوزه به جایگاه بالای صادراتی برسد، نوعی وابستگی بلند مدت را به خدمات خود در بازارهای هدف ایجاد کرده است که می تواند موقع چانه زنی برای صادرات کالایی هم روی آن حساب کند.

 

از این روست که توجه بالای دولت سیزدهم به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی مورد توجه ناظران قرار گرفته و به عنوان یکی از جهت گیری های درست این دولت در آن یاد می شود.

 

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، در حال حاضر 30 قرارداد جدید صادراتی برای صدور خدمات فنی و مهندسی منعقد شده و هیات هایی هم برای مذاکرات بیشتر در این زمینه به عراق و سوریه و چین اعزام شده اند.

 

این تحرکات با در نظر گرفتن ظرفیت های نیروی انسانی و مهندسی ایران نشان می دهد، دولت در شناسایی ظرفیت ها به درستی عمل می کند. چشم انداز رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی با توجه به این اقدامات در کشور مثبت است.

 

اقتصاد مبتنی بر منابع از طریق فروش نفت و یا فروش معادن حاصل می شود، اما اقتصاد مبتنی بر نوآوری، از طریق فروش دانش و نوآوری به دست می آید.

 

نوآوری، حرکت خلاقانه ای است که ایده، محصول، تولید و بازار را به سمت سودآوری و توسعه رشد دهد.

 

دانشگاه ها می توانند توسط فارغ التحصیلان خود و با ایجاد فضای حمایتی برای بهره گیری از ایده ها نوآورانه و خلاقانه شرکت ایجاد کنند و خلق ایده و ثروت نمایند.

 

صادرات محصولات دانش بنیان با فناوری بالا به دلیل نقش تاثیرگذار بر ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی کشورهای درحال توسعه بسیار با اهمیت تلقی می شود.

 

ضمن اینکه نتایج فعالیت های این صنایع به دیگر بخش های اقتصادی منتقل می شود و به افزایش بهره وری و گسترش کسب و کار می انجامد.

 

بر اساس دیدگاه بسیاری از صاحب نظران اقتصادی، آینده تحولات اقتصادی در گرو بسط فعالیتهای دانش محور، ایجاد نوآوری در محصولات و گسترش و نفوذ آن در تمامی عرصه های تولیدی و صادراتی خواهد بود.

 

خدمات فنی و مهندسی یکی از ستون های اصلی توسعه اقتصادی کشورهاست و سهم عمده ای در مبادلات جهانی دارد زیرا از استانداردهای بین المللی و جهانی برخوردار است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 3 تیر 1403»

   تاریخ ثبت: 1403/04/03     |     |