تنها شاخص موثر رکود بورس در سال ۱۴۰۲ چه بود؟

 

 

 

 

 

روند بورس در ابتدای سالی که به پایان آن نزدیک می شویم، نوید دهنده روزهای خوب بازار سرمایه بود، اما اتفاقاتی که در طول سال افتاد سرنوشت دیگری بر رقم زد.

 

به طوری که دیگر رمقی نه در خود سازمان بورس مانده نه برای حقیقی ها.

تهدیدات اقتصاد ایران در سال آینده

 

 

 

فرشاد پرویزیان کارشناس اقتصادی

 

اگرچه برخی آمارها و تلاش‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور قابل تقدیر است؛ اما واقعیات اقتصاد حوزه معیشت جامعه با توجه به نام سال، حکایت از لزوم توجه جدی به رفع ناترازی‌ها و البته قبل از آن، تلاش برای حل مشکلات ناشی از ریسک‌های سیستماتیک اقتصاد کلان دارد.

عوامل اثرگذار بر افزایش نرخ ارز

 

 

 

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی

 

نزدیک شدن به پایان سال یکی از عواملی است که برخی متقاضی ارز دولتی شوند و علاوه بر اینکه اخیرا ارز مسافرتی دو برابر شد، اما از آنجاکه تعداد مسافران سفرهای خارجی چشم‌گیر نیست، نمی‌توان انتظار داشت که افزایش میزان ارز مسافرتی باعث کنترل نرخ بازار ارز شود.

نکاتی در باره رشد اقتصاد ایران

 

 

 

دکتر حسین عباسی اقتصاددان

 

رشد اقتصادی کوتاه‌مدت را می‌توان با سیاست‌های مقطعی حاصل کرد.

رشد پایدار در بلندمدت فقط با اتخاذ تصمیماتی ممکن است که تضمین‌کننده افزایش کارآمدی اقتصادی باشد.

اگر دولت می‌خواهد رشدی را که در سال گذشته تجربه کرده است ادامه دهد و تقویت کند، لاجرم باید برای این انحرافات احتمالی چاره‌ای بیندیشد.

چشم انداز مبهم اقتصاد در ۱۴۰۳

 

 

 

 

 

فرزین رئیس کل بانک مرکزی اخیراً اعلام کرد؛ برنامه بانک مرکزی برای نرخ تورم در سال ۱۴۰۳، قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه پایان سال در کانال ۲۰ درصد است.

رشد و رفاه

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

یکی از ویژگی های کشورهای توسعه یافته، وجود بازارها و نهادهای مالی کارآمد است که ضمن ایفای نقش مهم در اقتصاد این کشورها زمینه ساز رشد اقتصادی و توسعه این کشورها نیز هستند.

ریشه‌های استمرار تورم انتظاری

 

 

 

 

 

اظهارات چندی قبل حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر مبنی بر اینکه؛ «برخی بانک ها اعلام کرده اند؛ آماده واگذاری تسهیلات با سود 37 درصد بدون گردش مالی، به هر میزان و به هر شخصی هستند» با تحلیل و واکنش های مختلفی روبرو شد.

بازنگری در فرایند خصوصی سازی

 

 

 

مرتضی ادب

 

سیاست خصوصی سازی از دهه ۱۹۸۰ به بعد به عنوان راهی در جهت کاهش فشار مالی شرکتهای دولتی بر بودجه دولت, بالا بردن کارآیی آنها و توانمندسازی بخش خصوصی است.

اساسی ترین خطایی که خصوصی سازی در ایران با آن مواجه شد عدم توجه به بخش خصوصی و توسعه آن بود.

کلاف سردرگم حمایت از تولید

 

 

 

 

مرتضی برکاته

 

کلیــد واژه تولیــد سال هاســت بر زبان ها جــاری اســت، امــا احتمالا مهمترین حلقه گمشده در اقتصاد کشــور را باید در همین نقطــه یافت، آنجا که تولیــد به روایت اغلب فعالان این بخش با مشکلات بزرگ و کلاف سردرگم حمایت و نظارت رو به رو شده است.

خرابی ترازوی صادرات

 

 

 

 

 

با افزایش نرخ ارز طبیعتا صادرات در هر کشور با رشد مواجه می شود اما در ایران طی ماه های اخیر صادرات نه تنها رشد نداشته بلکه با افت مواجه شده است.

محیط مساعد تولید نوآور

 

 

 

سیاست‌های تولید صنعتی می‌تواند به مثابه تیغ دو‌ لبه عمل کند.

خطای سیاستگذار در این مسیر می‌‎تواند منجر به وضعیتی شود که صنایع مونتاژ‌کار تشویق شوند و انگیزه‌ای برای نوآوری و عبور از مرحله مونتاژکاری نداشته باشند.

در مقابل، این سیاست‌ها می‌تواند به نحوی تدوین شود که با تشویق تولید نوآور، بنگاه‌ها را به سمت رشد بهره‌وری و رقابت‌پذیری سوق دهد و به عمیق‌تر شدن زنجیره تولید و عبور از تله مونتاژ کاری بینجامد.

۷ اقدام وزارت اقتصاد برای رفع ناترازی نظام بانکی

 

 

 

 

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان یک رکن سیاست گذار اقتصادی از یک سو و از سوی دیگر به دلیل رابطه سهامداری با بانک های دولتی، خصوصی شده و همچنین مسئولیت قانونی در قبال بانک های خصوصی دارنده سهام مازاد، اقدامات موثری را در چارچوب وظایف خود برای رفع ناترازی در نظام بانکی به انجام داده است.

چاقوی دو لبه «نرخ سود تسهیلات»

 

 

 

 

 

 

بر اساس نظریه‌های اقتصادی و تجربه کشورهای مختلف، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای کنترل تورم افزایش نرخ بهره است؛ اما براساس مطالعات، این سیاست می‌تواند رشد بخش حقیقی را به‌طور منفی تحت‌تاثیر قرار دهد.

تاثیرگذاری تورم بر معاش مردم

 

 

 

 

حمید سلیمانی

 

اقتصاد وابسته به نفت و در آمدهای نفتی به خصوص هیچ تناســبی با تولید از نــوع مافیایــی آن، ماهیتا سازنده و مولد ندارد؛ در این اقتصاد، تنها فرودستان هســتند که از تکانه های شــدید اقتصادی، حیات جمعی شان به خطر می افتد.

اقتصاد و بازار

 

 

 

 

 

ابوالفضل شادمان

 

بازار، مکان و یا موقعیتی اســت که در آن، خریداران و فروشــندگان، کالاها، خدمات و منابع را خرید و فروش می کنند.

بودجه عمرانی زیر سایه بودجه عمومی

 

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است که بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

بورس‌ زیر‌ سایه‌ سیاست‌ها

 

 

 

 

عوامل تأثیرگذاری سیاست های کلان اقتصادی بر بازار سهام گسترده تر شدند؛

 

عملکرد بازار سهام همیشــه تا حدودی تحت تاثیر سیاســت های کلان اقتصادی است اما در چند وقت اخیر موضوع انتشــار اوراق، چالش های نظام بانکی، انحراف نقدینگی منجر به پررنگ شدن نقش سیاست بر چارت بازار شده است.

تولید، ستون فقرات اقتصاد

 

 

 

 

 

 

بخش تولید که طی سنوات گذشته محور شعارهای ســال منتخب از سوی مقام معظم رهبری بوده است این روزهــا با چالش های زیادی دســت و پنجه نرم می کنــد؛ در ادامه به توضیح برخی از این چالش های می پرداریم.

بازی ارزی

 

 

 

 

 

افزایش قیمت دلار همراه با خروج از کریدور 50 هزار تومانی و ورود به کریدور 60 هزار تومانی - درست یک روز پس از شمارش آرای نمایندگان منتخب مجلسین- این شائبه را در ذهن فعالان اقتصادی به وجود آورد که حتی خود دولت نیز به قیمت های پیشین اعتقادی نداشت و فنر ارز را برای عدم ایجاد دلسردی سیاسی در میان مردم، به وسیله ارزپاشی در بازار سرکوب کرده بود.

مروری بر صنعت خرده فروشی در ایران و جهان

 

 

 

 

 

 

گشتی در صنعت خرده فروشی دنیا در گزارشــی که «موسســه کرنی» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد رتبه ۳۰ کشــور را بر اساس معیار توسعه خرده فروشی رتبه بندی کرد.

پیشروی در جاده بی ثباتی / بخش‌ خصوصی‌ خواستار‌ اجرای‌ ماده‌ ۲۴‌ قانون‌ بهبود‌ محیط‌ کسب‌ و‌ کار‌ شد

 

 

 

 

 

بررسی ها نشان می دهد که یکی از موانع جدی افزایش تولید موضوع عدم پیش بینی پذیری اقتصادی است، چرا که آغاز فعالیت مولد و راه اندازی کسب وکار جدید، مستلزم داشتن تصویری روشن و شفاف از آینده وضعیت اقتصاد است.

الزامات گسترش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور

 

 

 

اسکندر عبادتی

 

ایران طی ســه دهه گذشــته، در شــرایط برخورداری از برتری ها و امتیازات ژئواکونومیک و ژئواســتراتژیک، دسترسی به منابع طبیعی و ذخایر سرشــار نفت و گاز، جمعیت جوان و بالنده، بازار گسترده و به رغم افت و خیزها و فراز و فرودهای عمل کردی نتوانسته است به گونه ای پایدار به یک تحول بلندمدت صنعتی - تجاری متناسب با مجموع امکانات فراوان و ظرفیت بالقوه رشــد و توسعه خود دست یابد.

ارزیابی فضای کسب و کار و شاخص های ده گانه

 

 

 

 

 

فاطمه یزدانی

 

شــاخص های مورد ارزیابی بانک جهانی برای فضای کســب و کار شامل محورهای دهگانه ای می شــود که بیانگر اصطکاک تولیدکنندگان با نهادها و حوزه های مختلف اســت که به غلط یا درســت در مســیر صنعتگران قرار گرفته اند.

ریشه تورم در ناترازی های بودجه

 

 

 

 

زهره مجتهدزاده

 

بسیاری از کارشناسان، هزینه تراشی دولت ها، واقعی نبودن قیمت ها وتسهیلات تکلیفی را از عوامل ناترازی اقتصاد می دانند و معتقدند با شفافیت صورت های مالی، تنظیم بودجه های مولد و اصلاح ارتباطات شبکه بانکی و نیز مدیریت بازارها می توان ناترازی ها را رفع کرد.

تحقق در توسعه صنعتی با برقراری روابط بین المللی

 

 

 

 

 

محمود اولاد

 

بیش از چندین سال از نگارش سند توسعه صنعتی می گذرد و اخیرا نیز مرکز مطالعات، پژوهش و برنامه ریزی طرحی تحت عنوان آمایش سرزمین تهیه کرده است.

توان فنی و مهندسی

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

امروزه عرضه توان فنی و مهندسی و اجرای طرحهای مختلف در صنایع گوناگون، نقش قابل توجهی در مبادلات کـشورها و تحکـیم روابـط اقتـصادی آنهـا یافتـه اسـت.

ریشه‌ یابی دلایل افول صادرات فنی و مهندسی

 

 

 

 

چرا ظرفیت های فراوان حوزه احداث در کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد؟

 

ریشه روند نزولی صادرات در حوزه فنی و مهندسی و ساخت و ساز چیست؟

عزلت نشینی صادرات

 

 

 

 

 

 

در شرایط سخت تحریمی و مشکلاتی که در نتیجه تعاملات بانکی بر بدنه تولید و تجارت خارجی کشور تحمیل می شود.

اثر واقعی تحریم بر اقتصاد

 

 

 

 

جواد شمسی پژوهشگر دکترای اقتصاد در مدرسه اقتصاد لندن(LSE)

 

تحریم‌ها در دنیای جدید از ابزارهای اصلی سیاست خارجی هستند. در سال‌های اخیر علاوه بر شدت گرفتن استفاده از تحریم، بر پیچیدگی آنها هم افزوده شده است.

چگونه می توان اعتبار پول ملی را بالا برد؟

 

 

 

 

 

رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش با برشمردن برخی سازوکارها از چرخه های تضعیف ریال گله کرد و از دستگاه قضایی خواست با کسانی که در معاملات خود از ابزارهایی به غیر از ریال استفاده می کنند، به طور جدی برخورد کند.

نقدی بر طرح جدید بانکداری

 

 

 

محمد آریا

 

قانون بانکداری بدون ربا همان گونه که از نامش پیداست، مدعی بانکداری اسلامی نبوده و صرف حذف ربا، قدم اول در راه بانکداری اسلامی محسوب شده است؛ اینک طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران با ۴۰ سال تاخیر گام دوم دستیابی به بانکداری اسلامی و اقدامی در تکمیل قانون بانکداری بدون ربا تلقی می شود.

کارنامه ضعیف اصلاحات اقتصادی

 

 

 

 

 

 

همزمان با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران در انتظار اعلام سیاست های رئیس جمهور دولت سیزدهم ماندند تا ببینند آیا می توان کشتی شکسته اقتصاد کشور را به ساحل امن آسایش رساند یا خیر؟

ناگفته‌های مهار تورم

 

 

 

 

در حالی‌که ایران پنجمین دهه متوالی از تورم مزمن را پشت سر می‌گذارد، سایر کشورهای جهان موفقیت خود در مهار تورم پساکرونایی را تجربه می‌کنند.

 

سوال مهمی که درباره اقتصاد ایران وجود دارد این است که ابزارهای مهار تورم در سایر کشورها چه تفاوتی با ایران دارد و آیا ما می‌توانیم در مهار تورم از این ابزارها بهره ببریم؟

سایه روشن‌های افزایش نرخ بهره

 

 

 

 

 

 

همزمان با تشدید نوسان بازار دلار به دلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ...، بانک مرکزی نیز به دنبال اِعمال سیاست های پیشین خود در صدد برآمد تا بتوان ثبات را به بازار بازگرداند و با کنترل نقدینگی نرخ افزایشی تورم را نیز مدیریت کنند. 

عیارسنجی طرح دستمزد منطقه‌ای

 

 

 

 

بعد از اختلاف نظرهای فراوان فی مابین دولت و فعالان بازار کار، اجرای طرح دستمزد منطقه ای فعلاً در مرحله تعلیق قرار گرفته است، هر چند چانه زنی در باره تعیین حقوق ودستمزدها در سال آتی و مسائل مربوط به آن از عمده ترین چانه زنی های مجلس و دولت و چالشهایی به شمار می آید که گویا پایانی نیز بر آن متصور نیست، اما به نظر می رسد؛ طرح موضوعات جانبی مانند «دستمزد منطقه ای»، فرصتی برای خرید زمان بیشتر به منظور گذر از روزهای پایانی سال باشد افزایش نیافتن بیشتر حقوق ودستمزدها باشد.

هزینه و فایده تجارت نخبگان

 

 

 

 

 

 

یکــی از پیش نیازهــای مهــم ارتقــای اقتصــادی، برخورداری از نیروی کار توانمنــد، باهوش و خلاق در کنار نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده است.

توسعه مناطق آزاد

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

توسعه مناطق آزاد اقتصادی قابلیت های فراوانی را برای کشورهای میزبان ایجاد نموده و قادر است کشورهای در حال توسعه را در پیمودن فرآیندهای صنعتی شدن، هدایت نماید.

توجه رقبای منطقه به اقتصاد دیجیتال

 

 

 

 

 

دکتر مهدی کریمی تفرشی

 

در سال های اخیر با گسترش اقتصاد دیجیتال، بسیاری از کسب وکارها وارد فضای فناوری دیجیتال شدند.

چالش های ایران در زنجیره جهانی ارزش

 

 

 

 

 

چالش های ایران در زنجیره تامین ارزش چیست؟

 

تاکنون چه اقدامات موثری از سوی سیاستگذاران صنعتی برای بهبود جایگاه ایران در این زمینه برداشته شده است؟

ضرورت تدوین استراتژی در بخش صنعت

 

 

 

سیاست های ارزی متناسب با وضعیت اتخاذ شود

 

فعالان بخش خصوصی کشور، در نشستی با حضور وزیر صنعــت، معدن و تجارت به بیان مشــکلات، چالش ها و موانع بر سر راه فعالیت این حوزه پرداخته و ضمن اشــاره به نبود اســتراژی در حوزه صنعت، مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری، مشکلات ارزی و تعهدات ناشــی از آن، مشــکلات بر سر راه صادرات ناترازی در اکثریت حوزها و ...، بر نیاز به تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی برای پیش برد اهداف ملی تاکید کردند.

 

رشد‌ و‌ توسعه‌ اقتصاد‌ ایران‌ بدون‌ تولید،‌ پنچر‌ و‌ متوقف‌ خواهد‌ شد

 

 

 

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:

 

قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو ”گردش چرخ تولید”، صنعتی شدن و افزایش تولیدات داخلی آنهم تولیداتی با کیفیت عالی می باشد که با عنایت به استعداد و ظرفیتهای وسیعی که در کشورمان وجود دارد با اراده، همت و خرد جمعی، مدیریت عملا سیاستهای درست ِ صحیح و تدوین و دست یافتنی است.

 

ما در کجای جهان ایستاده ایم؟

 

 

 

دکتر حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه:

 

مردم کاری به آمارها و سخنان مسئولین ندارند، بلکه به سفره شان نگاه می کنند؛

 

هفته گذشته بود که رییس سازمان برنامه و بودجه در اظهارنظری که واکنش های بسیاری را برانگیخت، از رتبه 19 اقتصاد ایران در جهان گفت.

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

 

 

 

دکتر جعفر خیرخواهان

 

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است.

 

در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

عمق رکود تورمی بیشتر شد

 

 

 

 

بررسی بازارهای چهارگانه اقتصاد ایران نشان می دهد؛

 

هفتــه پایانی بهمن را باید هفته ایســتایی بازارها در نظر گرفــت.

 

بازارهای چهارگانه ســنتی در ایران در هفته گذشته با سودی به سرمایه گذاران ندادند یا زیان اندکی را در سبدشان قرار دادند.

تیغ دولبه افزایش سود بانکی

 

 

 

چرا سرمایه گذاران حاضر به سپرده گذاری در سیستم بانکی نیستند؟

 

کاهش روز افــزون ارزش پول ملی موجب شده است تا سرمایه گذاران بــرای محافظــت از ارزش سرمایه هایشــان آن را تبدیــل به کالاهای ارزشی کنند، خرید ملک، خانه، ارز، خودرو، طلا و سکه نمونه کالاهایی است که این روزها اغلب ســرمایه گذاران به آن روی آورده تا بتوانند با خرید و نگهداری چنین کالاهایی حداقل ارزش سرمایه های خود را در مقابل تند باد تورم از دست ندهند.

سرنوشت لاتاری واردات خودروی خارجی چه می شود؟

 

 

 

 

 

 

امیرحسن کاکایی-کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو:

 

یکی از موضوعاتی که طی سال های اخیر مرتب تکرار شده است بحث واردات خودروی خارجی و اثرگذاری این روند روی بازار ونرخ خودرو درداخل کشور است.

تجارت خارجی در گرو تجارت دریایی

 

 

 

 

یکی از مهم ترین واقعیت ها در تدوین مقررات ایمنی دریانوردی این بوده که این کار همواره بصورت واکنشی صورت گرفته است.

 

ولی طی سال های اخیر رویکردها بیشتر بر اســاس ارزیابی خطرپذیری و برخوردهای پیش گیرانه و بیش از پیش تحت تاثیر استانداردهای هدف گرایانه بوده است.

۱۳ چالش تجارت خارجی

 

 

 

 

دکتر فرشید فرزانگان/ فعال اقتصادی

 

تجارت خارجی ایران با ۱۳ چالش مواجه است که باید برای هر یک از آنها برنامه ای عملیاتی بر پایه شــناخت و راه حل مشــکل طراحــی کــرد.

 

بررسی دو فاکتور تاثیر گذار بر بازار سهام

 

 

 

 

مونا موسوی:

 

 خبر درمانی بی اثر خبر درمانی برای بازار اثر ندارد و بعد از این همه ضربه به بورس، انتظار می رود با عمل و اجرا وضعیت بهتر شود.

مناطق آزاد تجاری ایران

 

 

 

 

مالک عبادتی ساری قیه

 

منطقه آزاد تجــاری ایران محدوده حراست شــده بنــدری و غیربندری اســت که از شــمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج است.

نظم حقوقی در برابر سرعت هوش مصنوعی

 

 

 

چالش‌های قانون‌گذاری در دنیای ژله‌ای تکنولوژی ‌ به کجا می‌رسد؟

دنیای دیجیتالی یک دنیای ژله‌ای است.

تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال تکاملند که نظام حقوقی از درک آنها عاجز شده است.

چالش‌های قانون‌گذاری برای هوش مصنوعی مساله تازه‌ای نیست.

حقوق باید هوش مصنوعی را درک کند، شناسایی کند و سپس برای آن مقررات و سیاست‌های مناسب وضع شود، اما این تکنولوژی منتظر نمی‌ماند و هرروز تحول تازه‌ای در آن ایجاد می‌شود.

چرا بخش خصوصی واقعی در ایران ، خودرو تولید نمی کند؟

 

 

 

 

 

نزدیک سه دهه پس از انقلاب، خودروسازان داخلی با اتکا به خیل عظیم جمعیت شاغل در این صنعت، به سیاستگذاران گوشزد می‌کردند که هرگونه انحصارزدایی از این صنعت و باز کردن درهای بازار روی خودروهای خارجی، به بیکاری گسترده یا حتی بروز بحران‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

نقش تجارت خارجی در کشورهای در حال توسعه

 

 

 

 

 

می توان گفت در چند دهه اخیر هیچ کشوری نتوانســته اســت بدون تجارت برون مرزی و جذب ســرمایه و فناوری از ســایر کشورهای جهان، دستاورد اقتصادی قابل توجهی کسب کند و اســتانداردهای زندگی بهتــری برای شهروندانش فراهم سازد.

هزینه و فایده تجارت نخبگان

 

 

 

 

 

 

یکــی از پیش نیازهای مهم ارتقای اقتصادی، برخورداری از نیروی کار توانمند، باهوش و خلاق در کنار نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده اســت.

نقش بخش خصوصی در رونق اقتصادی کشور

 

 

 

مجتبی نبی زاده تحلیلگر مسائل اقتصادی

 

امروزه کشــورهای پیشــرفته کشــورهایی هستند که در آن بخش خصوصی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

در این کشورها بیشتر بنگاه های خرد و کوچک متعلق به بخش خصوصی است، زیرا این بخش به واسطه انعطاف پذیری بالا می تواند خدمات با کیفیت و خوبی در حوزه فناوری، آموزش، اشتغال و نوآوری داشته باشد.

مزیت های حمل و نقل ریلی

 

 

 

مرتضی ادب

 

مزیت های حمل و نقل ریلی از اهداف اقتصادی کشورهای در حال توسعه.

 بهبود تجارت از جمله صادرات و حضور در بازارهای بین المللی می باشد.

پیش نیاز سیاست گذاری های موثر برای توسعه صادرات. شناسایی عوامل تاثیرگذار بر صادرات است.

چند درصد اقتصاد کشور در دست دولت است؟

 

 

 

 

 

 

در شرایطی که مقام معظم رهبری هفته قبل بر لزوم حضور بخش خصوصی در اقتصاد ایران تأکیدکردند کارشناسان بر این باورند که بخش مهمی از اقتصاد ایران در اختیار دولت و نهادهای شبه‌دولتی است و سهم بخش خصوصی کمتر از ۱۵درصد از کل اقتصاد ایران است.

مشکلات پیچیده تامین اجتماعی

 

 

 

سعید افشاری

 

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بازار سرمایه شناخته می شود، یکی از بزرگترین هلدینگ های کشور است که با توجه به گسترده بودن حوزه فعالیت های آن، چندین شرکت زیرمجموعه بورسی و غیربورسی دارد و از نظر تعداد شرکت های تابعه، یک هلدینگ بی نظیر محسوب می شود و به تنهایی حدود 10 درصد از ارزش بازار کل بورس و فرابورس را در اختیار دارد و تصمیمات اتخاذ شده در این شرکت می تواند اثرات قابل توجهی بر روی بخش بزرگی از بازار سرمایه داشته باشد.

درس‌های ماندگار آموزگار «اقتصاد ایران» / گزارش مراسم بزرگداشت دکتر مسعود نیلی در دانشگاه شریف

 

 

 

 

 

روز گذشته آیین نکوداشت دکتر مسعود نیلی در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با حضور جمعی از دوستان، اقتصاددانان و همکاران این چهره ماندگار برگزار و از دستاوردهای این اقتصاددان قدردانی شد.

 

چکیده صحبت‌های حضار را می‌توان در سه بخش خلاصه کرد.

دولت بخش خصوصی را آزاد گذارد، پالایشگاه هم می سازد

 

 

 

 

 

ساخت پالایشگاه و ذخیره سازی بنزین یکی از اقداماتی است که می تواند کمک شایانی به رفع ناترازی بنزین کند و حتی مانع از واردات بنزین برای حل این معضل شود.

دوئل بانک مرکزی با نرخ بهره

 

 

 

 

 

افشین جاوید کارشناس اقتصادی

 

اخیرا بانک مرکزی با ابلاغ نرخ سود علی الحساب 30 درصدی برای گواهی سپرده خاص، بازار مالی و پولی کشور را شوک زده کرده است.

سایه روشن های تجارت ایران و مصر

 

 

 

 

روابط تجاری ایران و مصر همواره از رابطه سیاسی ایران با سایر کشورها، به ‌خصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس متاثر بوده‌است.

 

در حال‌حاضر، از مجموع ۵۳.۱۶‌ میلیارد دلار صادرات ایران در سال‌۱۴۰۱، مصر کمتر از ۰.۰۲‌ درصد (۹.۴۸‌میلیون دلار) را به خود اختصاص داده‌ و از این نظر در جایگاه هفتادم درمیان شرکای تجاری ایران قرارگرفته‌ است.

گام اول سیاست پولی فعال

 

 

 

مجید حیدری

بانک مرکزی دیروز مجوز انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد برای بانک‌ها را ارائه کرد.

البته مدت انتشار این گواهی محدود به یک هفته است که از امروز آغاز می‌شود.

انتشار این خبر، بازخوردهای متفاوتی در پی داشت؛ برخی این اقدام را یک گام رو به جلو تلقی کردند و برخی به بی‌اثر بودن این سیاست در شرایط کنونی تاکید داشتند.

این مطلب سعی می‌کند به برخی از سوالات مطرح‌شده درباره استفاده از ابزار نرخ سود در شرایط کنونی پاسخ دهد.

تسهیل فضای کسب و کار لازمه رشد و جهش تولید

 

 

 

 

محمد صادق مفتح کارشناس اقتصادی و تعاونی

 

یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی درطول سال های اخیر بسیار بدان پرداخته اند، بحث رشد و جهش تولید است موضوعی که در سال های گذشته و سال جاری که شعار سال رشد تولید بوده است همچنان محقق نشده است.

دلایل افزایش نرخ ارز

 

 

 

 

وحید شقاقی شــهری کارشــناس اقتصادی اظهار داشــت:

 

در ۸ ماه گذشته تمام اخبار مثبت پمپاژ شــد و حجم این اخبار بسیار زیاد بود.

چگونه سرمایه ها به سمت بازار سهام سرازیر خواهد شد؟

 

 

 

 

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه

 

آنچه که باعث می شــود پول با اشتیاق و میل بیشتری به سمت بازار سرمایه بیاید تقویت بنیادی بازار سرمایه و به نوعی مباحث مرتبط با متغیرهای کلان اقتصاد است و بحث های مرتبط با نــرخ ارز و عدم قیمت گذاری دستوری، لذا تحقق مسائل اینچنینی می تواند بازار را تقویت کند پس صرفا بــا توصیه دولت مردم به بازار سرمایه مراجعه نمی کنند و سرمایه ها و پس اندازهای خود را وارد بورس نخواهند کرد.

دولت باید برنامه های عملی برای کاهش هزینه های تولید ارائه دهد

 

 

 

 

 

محمدصادق مفتح کارشناس بازرگانی و اقتصادی

 

یکی از موضوعات مهم در اقتصاد ایران کاهش نرخ کالاها و خدمات است.

برسی نقش حیاتی بانک ها در سلامت اقتصاد

 

 

 

 

 

مؤسســات مالی، از جمله بانک ها به عنوان شــریان حیاتی یک سیستم اقتصادی به شــمار می آیند.

 

از این رو بانک ها نقش حیاتی را در اقتصاد یک کشــور ایفا می کنند و فعالیت آنها با نظم عمومی اقتصادی جامعه پیوند خورده است.

سایه روشن‌های سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

 

 

 

 

 

یکی از دستاورد سازی های دولت سیزدهم در حوزه نفت، به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی مربوط می‌شود؛ موضوعی که طی ماه‌های اخیر با هیاهوهای بسیاری همراه بوده اما به اعتقاد برخی تحلیلگران، دولت در تلاش است القا کند که ایران صاحب بخشی از سهام پالایشگاه‌های خارجی شده که این واقعیت ندارد.

چالش های بریکس

 

 

 

 

ابوالفضل شادمان

 

تحولات سریع در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی، باعث شده تا کشورها به سمت همکاری و تعامل بیشتر حرکت کنند.

رونق نگران‌کننده اقتصاد زیرزمینی

 

 

 

 

 

«اقتصاد دستوری» به گفته اغلب کارشناسان در ایران معضلی است که باعث ایجاد تاثیرات منفی در بازار، عدم کارآیی بخش خصوصی، کاهش شفافیت در تخصیص منابع و همچنین ایجاد رانت می شود.

تجارت خارجی خوب

 

 

 

ابوالفضل شادمان

 

موضوع تجارت خارجی یکی از موضوعات بسیار مهم و اساسی کشور اســت که در همه حوزه های اقتصادی، سیاســی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و بویژه در روابط بین الملل ما و بخصوص در توسعه و آینده نگری ما نقش جدی دارد اما از اول انقلاب به دلایل متعدد در حاشیه قرار گرفته است و در متن تصمیم گیری های نظام حکمرانی کشــور بخصوص در حوزه اقتصاد قرار نگرفته است و از این بابت ما خســارت ها، زیان ها و آسیب های فراوان در حوزه های مختلف دیده ایم و می بینیم.

صادرات و سیاست های بانکی

 

 

 

ابوالفضل شاد مان

 

سیاست گذاری مناسب در حوزه صادرات توسط مقامات تصمیم گیرند ه در دولت و سایر نهادهای قانون گذار منجر به پیاده سازی استراتژی توسعه صادرات و افزایش عملکرد صادراتی شرکت ها می گردد و به جای سیاست جایگزینی واردات و خودکفایی منجر به رشد صنایع و کسب و کارها و افزایش تولید ناخالص د اخلی می شود.

نسخه بهبود رشد اقتصادی

 

 

 

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی

 

اگر رشد اقتصادی بالا تداوم داشته باشد منجر به توسعه خواهد شد. برخلاف دیدگاه‌های سنتی که به رشد اقتصادی توجهی ندارند، اگر با مشکلات اقتصادی برخورد کارشناسی داشته باشیم و به‌دنبال رشد اقتصادی مستمر و پایدار باشیم، رشد اقتصادی ما را به سمت توسعه اقتصادی هدایت می‌کند.

عیارسنجی سیاست تثبیت اقتصادی

 

 

 

 

 

 

افزایش نقدینگی و ناترازی بانک ها از جمله دغدغه های اصلی صاحبنظران اقتصادی است که به عنوان دو چالش اساسی در سطح کلان و در مسیر رشد و توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

انقلاب صنعتی چهارم؛ داده‌محوری

 

 

 

 

سیاوش محدث محقق اقتصادی در دانشگاه لوئیس و ماستریخت

 

حدود ۵ دهه از آنچه به‌عنوان انقلاب صنعتی سوم یا اتوماسیون صنعتی نامیده می‌شود، گذشته است و برخی اقتصاددانان صنعتی با جدیت از پیشرفت سریع انقلاب صنعتی چهارم سخن می‌گویند.

پنج مخاطره اقتصاد ۲۰۲۴

 

 

 

 

اندیشکده بروکینگز در گزارشی به بررسی پنج چالش احتمالی اقتصاد جهان در سال۲۰۲۴ پرداخت.

 

بر همین اساس، اقتصاد سال جاری با تهدیدهایی از جانب تنش‌های ژئوپلیتیک، وقوع رکود در اقتصاد چین، فشار مالی فزاینده، چنددستگی در تجارت جهانی و تغییرات اقلیمی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

انحراف در فعالیت های مولد اقتصادی

 

 

 

 

سیدمحسن طباطبایی- کارشناس اقتصاد شهری

 

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده سازمان برنامه و بودجه در راستای تامین حداکثری رضایت عمومی به تخصیص اعتبارات عمرانی برای تکمیل طرح های زیرساختی با اولویت طرح های در آستانه بهره برداری و وعده شده در سفرهای استانی رییس جمهور مردمی می پردازد و از شروع طرح های جدید، مگر در موارد ضروری، اجتناب می کند.

چرا آثار کاهش رشد نقدینگی برای مردم ملموس نیست؟

 

 

 

 

 

عباس علوی راد کارشــناس امور اقتصادی

 

کاهش رشــد نقدینگی و پایه پولی نویدبخــش کاهش تورم در سال 1403 است که این پیش بینی را در گزارش های نهاد های بین المللی هم می بینیم.

مصائب بی‌پایان بنگاه‌داری بانک‌ها

 

 

 

 

 

کارشناسان معتقدند ناترازی بانک ها، یکی از اصلی ترین معضلات نظام اقتصادی کشور محسوب می شود که البته خود زائیده نظام بیمار اقتصاد کشور محسوب می شود و البته پیامدهای نامطلوب آن تا کنون به شکل ناترازی بانک ها، اختلاس ها، تقویت رانت و ... در حوزه های مختلف قابل رویت است.

روند بهره وری در اقتصاد

 

 

 

مرتضی ادب

 

اقتصاد توسعه یا علم اقتصاد کشورهای در حال توسعه شاخه ای تحقیقاتی است که از یک سو با تفسیر فراگرد تخصیص منابع و تحول اقتصادی در این کشورها سروکار دارد و از سوی دیگر مرتبط با توصیه های عملی برای دستیابی به توسعه اقتصادی (مبتنی بر برنامه ریزی) است.

سرگردانی تولید میان دور باطل تورم و تسهیلات

 

 

 

 

 

سهم سرمایه در گردش در میزان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن از 78 درصد در 9 ماهه 1401 به 82 درصد در 8 ماهه سال 1402 رسیده که نشان می دهد تولید بیش از پیش دست به دامان بانک ها شده است.

جراحی بزرگ اقتصادی چه منافعی داشت

 

 

 

 

اسرافیل عبادتی

 

زمانی که حذف ارز ترجیحی کلید خورد هشــدارها و انذارها بود که روانه می شــد تا «هشیارباش» برای مسئولانی باشــد که می خواســتند تیغ جراحی را بر پیکر اقتصاد ببرنــد و آنچه را کــه ازآن به عنوان رانت های ناشــی از ارز 4200 تومانی یاد می کردند از میان بردارند.

چرا برخی کشورها رشد اقتصادی بالاتری را تجربه می کنند؟

 

 

 

 

اسکندر عبادتی

 

رشد در هر زمینه ای نشانه بزرگ شدن و بالغ شدن می باشد؛ حال اگر رشد مربوط به اقتصاد باشــد، یعنی یک جامعه، متعهدانه به یک پیشرفت کارا در حوزه اقتصاد رسیده است.

شرط لازم برای توسعه صنعتی

 

 

 

 

 

محمود اولاد استاد اقتصاد دانشگاه های تهران، الزهرا(س(

 

بیش از چندین ســال از نگارش ســند توسعه صنعتی می گذرد و اخیرا نیز مرکز مطالعات، پژوهش و برنامه ریزی طرحی تحت عنوان آمایش سرزمین تهیه کرده است.

راهکار توسعه صادرات محصولات کشاورزی چیست؟

 

 

 

 

 

به گفته کارشناسان، با توجه به پتانسیل بالای بخش کشاورزی، اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای یا ممنوعیت‌های گاه و بیگاه راهکار تنظیم بازار نیست.

تاوان تعویق اصلاحات‌ اقتصادی

 

 

 

 

 

 

چرا باید میان اقدامات اجباری دولت‌ها و اصلاحات سیاستی تفاوت قائل شد؟

ناترازی 25 هزار هزار میلیارد تومانی اقتصاد ایران

 

 

 

 

 

وحید شقاقی شهری در گفت و گویی در باره تبعات و آثار تورمی کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۳ و تحمیل فشار حاصل از ناترازی های آن اظهار داشت:

 

معتقدم هنوز از عمق فاجعه خبر نداریم و تا زمانی که عمق فاجعه را نفهمیم نمی توانیم موضوع را درمان کنیم.

نشانه های استمرار تورم

 

 

 

 

 

مرتضی‌افقه ‌اقتصاد‌دان

 

هر چند دولت اصرار بر کاهش نرخ تورم دارد اما واقعیت این است که با شرایط فعلی و سیاست هایی که دولت در پیش گرفته، تورم فعال کاهش نخواهد یافت.

دستمزد منطقه ای؛ کارآمد یا ناکارآمد؟

 

 

 

 

گزارشی در مورد معیارهای تعیین افزایش حقوق و دستمزد کارگران

 

یکی از معیارهای تعیین افزایش حقوق و دستمزد، هزینه سبد معیشت خانوار است.

 

برخی با این منطق که هزینه سبد معیشت خانوار در مناطق مختلف کشور یکسان نیست بنابراین باید مزد کارگران به صورت منطقه ای تعیین شود.

چالش‌ های مالیاتی بودجه ۱۴۰۳

 

 

 

پژوهشگر دکترای اقتصاد در دانشگاه سایمون فریزر

در لایحه بودجه 1403، منابع بودجه عمومی دولت برای سال آینده 2462 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 18.2 درصد از بودجه امسال بیشتر است.

با نگاهی به آمارهای مربوط به تورم‌های ماهانه احتمال می‌رود نرخ تورم سال 1402 نزدیک به 40 درصد باشد.

بنابراین با فرض مقایسه با قیمت‌های ثابت منابع و مصارف بودجه عمومی دولت در سال 1403 کاهش خواهد یافت.

با این تفاسیر می‌توان بودجه سال 1403 را انقباضی نامید.

پرورش صدف مرواریدساز برای اولین بار در کشور

 

 

 

 

 

پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی برای اولین بار در کشور در سال ۱۳۹۳ در شهرستان بوشهر و با تاییدیه رسمی از اداره کل شیلات استان در منطقه جزر و مدی دریا به صورت تخصصی کلیدخورد.

مسیرهای ترانزیتی

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

یکی از توانمندی های مهم ایران به منظور افزایش صادرات غیرنفتی، موقعیت برجسته جغرافیایی و مناسب بودن مسیرهای ترانزیتی و امکان ارتباط با کشورهای همسایه است.

برنامه ریزی و آمار راهکاری در جهت توسعه و پیشرفت

 

 

 

 

 

 

آبان ماه در تقویم کشــورمان روز آمار و برنامه ریزی نام گذاری شــده، اگر چه در تقویم جهانی 20 اکتبر مقارن 28 آبان ماه، روز جهانی آمار است.

حمایت از تولید، اولین گام رشد اقتصادی است

 

 

 

 

 

علی قنبری اقتصاددان

 

مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع بسیار و مهم و راهبردی در حرکت سرمایه ها به سمت بخش های مختلف است.

مهاجرت مجازی زنگ خطری برای ما

 

 

 

 

وقتی نیروی کار به صورت دورکاری برای کشورهای دیگر کار می کند

 

افزایش مهاجرت از ایران دیگر حرف جدیدی نیست، اما از اهمیت آن چیزی کم نمی کند.

 

برای هر فرد مهاجر تا سن ۲۳ سالگی بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه آموزشی و سلامت در کشور صورت گرفته است.

بررسی مشکلات و چالش‌های «تامین سرمایه ها» در بیست و یکمین میز صنعت

 

 

 

 

 

 

مشکلات و چالش‌های «تامین سرمایه‌ها» در بیست و یکمین میز صنعت با حضور مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از فعالان این صنعت بررسی شد.

نقش ایران در ترانزیت گاز ترکمنستان

 

 

 

 

 

 

برای ترکمنستان و تصمیماتش برای صادرات ذخایر عظیم گاز طبیعی خود به غرب، ایران یک پلن بی وسوسه انگیز و همچنین ارزان و سریع است اما این نگرانی وجود دارد که تحریم های غرب مشکلاتی ایجاد کند.

قدرت تورمی پول پر قدرت

 

 

 

دکتر صالح صحابه تبریزی استاد دانشگاه اوکلاهاما پاسخ می‌دهد:

 

آیا کنترل رشد نقدینگی برای مهار تورم کافی است؟

 

چرا اقتصاد ایران، جزو کشورهای استثنایی است که نتوانسته در دهه‌های اخیر مساله تورم را حل کند؟ آیا علاج مهار تورم برای اقتصاد ایران متفاوت از سایر کشورها است و باید با سعی و خطا به یک فرمول بومی دست یافت؟

آینده تاریک صنعت برق /میزان تولید از مصرف جا ماند

 

 

 

 

 

 

ساختار فعلی صنعت برق به‌خاطر مشکلاتی از قبیل سازکار ناکارآمد قیمت‌گذاری برق، مشکلات مالی، بدهی سنگین دولت، عدم‌شفافیت در ساختارهای اقتصادی و عدم‌ایجاد فضای رقابتی، منجر به کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این صنعت و در نتیجه، پیشی گرفتن تقاضای برق از تولید آن به‌‎ویژه در فصول گرم سال شده است.

« 1 2 3 4 ... 5 14 » صفحه: