شرط باز شدن قفل اقتصاد

 

 

 

 

 

کارشناسان و اقتصاددانان از شرایط دوگانه ای سخن می گویند که دولت پزشــکیان روبه رو اســت؛ این که دولت سیزدهم از اسب زین شــدن اقتصاد می گوید که تحویل دولت پزشــکیان داده می شود و در مقابل، واقعیت های اقتصادی است که نرخ تورم بالا، شرایط خاص و پیچیده بازار کار، بحران های صنعت خودرو و ناترازی ها در بخش های مختلف اقتصاد و به خصوص انرژی را نشان می دهد.

گرفتاری ایران در تله ناترازی انرژی

 

 

 

 

 

ایران اکنون و با گرم شدن هوا جدی تر از همیشه در تله ناترازی انرژی گرفتار شده است؛ مساله ای که به نظر می رسد هر روز بر ابعاد بحرانی آن افزوده خواهد شــد.

 

تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از 77 هزار مگاوات رســید و با توجه به پیش بینــی افزایش دما ایــن روند احتمالا همچنان صعودی خواهد بود.

 

ارز‌ چند‌ نرخی،‌ توسعه‌ تجارت‌ ایران‌ و‌ روسیه‌ را‌ تحت‌الشعاع‌ قرار‌ داده‌ است

 

 

 

روح الله مدبر کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی گفت:

 
به نظر می رسد برای تسهیل تجارت بین دو کشور و زمینه سازی برای باز شدن هر چه بیشتر مسیر گردشگری بین ایران و روسیه بانکهای مرکزی دو کشور بخصوص در ایران باید روی برابری نرخ ارز کار کنند اما موضوع مهم در ایران تبدیل ریال به روبل است با قیمت مشخص.
 

مسیر ثبات ساز در اقتصاد ایران

 

 

 

 

 

ثبات و پیش بینی پذیر بودن شرایط اقتصادی کشورها در دنیایی با پیچیدگی های سیاسی و اقتصادی امروزی در سطح ملی و بین المللی برای ورود به زنجیره ارزش جهانی یک ضرورت است.

 

سند راهبردی صنعت زیر غبار فراموشی

 

 

 

 

 

۲۱ سال از تدوین اولین سند گذشت

 

قرار بود تا ۱۵ اردیبهشت ماه سند راهبردی صنعت برای تصویب به هیات دولت ارسال شود اما همچنان در کمیسیون زیربنایی بوده و هنوز به هیات دولت راه نیافته است.

حل ناترازی با ذخیره‌ سازی گاز از سوی صنایع

 

 

 

 

 

یکی از اقداماتی که می‌تواند سدی در برابر ناترازی گاز در کشور باشد، ذخیره‌سازی گاز است و باتوجه به مشکلات مربوط به عدم تامین پایدار گاز موردنیاز صنایع به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی در فصل سرد سال، ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع می‌تواند یک اقدام دو سر برد باشد.

زمان نقش آفرینی ایران در مسیر شرقی

 

 

 

 

 

ابوالفضل ‌شادمان‌

 

کریدور شــمال-جنوب یکی از پروژه های بزرگ و اســتراتژیک حمل و نقل بین المللی است که به منظور تســهیل تجارت بین کشــورهای جنوب آســیا، خلیج فارس، ایران، قفقاز، روسیه و اروپا طراحی شــده است.

 

سرمایه گذاری در توسعه چهارگانه

 

 

 

 

 

بررسی زمینه های توسعه ایی برای سرمایه گذاری های قابل ملاحظه؛

 

همه گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۱9 و ۲۰۲۰ میلادی به عنوان یک بوته آزمایش برای شرکت ها در سراسر جهان عمل کرد و شرکت های موفق برای مقابله با چالش های بی سابقه بر روی نوآوری نیروی کار سرمایه گذاری نمودند.

تورم، ناترازی و بنگاهداری بانک‌ها

 

 

 

محمد عقبائی جزنی

 

سیاست عدم تهاتر کسری نقدینگی بانک‌ها با خط اعتباری اعطایی از طرف بانک مرکزی تداوم یابد.

 

سازوکار مدیریت نرخ سود و کمرنگ نمودن نرخ‌های دستوری به مرور در نظام بانکی ایجاد شود.

کمک بریکس به اقتصاد ایران

 

 

 

 

در تیر ماه سال ۴۰۳ ۱، اولین حضور هیات بلند پایه ایران در گروه بریکس رقم خورد.

 

عضویــت ایــران در ایــن گــروه، بســیاری از تحلیلگــران را نســبت بــه آینــده اقتصادی کشــور امیــدوار کــرده اســت.

توسعه اقتصاد کشور با برنامه محور بودن

 

 

 

 

 

کاهش تورم، حذف قیمت گذاری دستوری، کوچک سازی دولت، برنامه محور بودن، مقابله با اقتصاد زیرزمینی، بازنگری در سیاست های ارزی و عدم رقابت با بخش خصوصی از جمله انتظارات فعالان اقتصادی از دولت است.

 

فرصتی برای شکوفایی ایده های ناب

 

 

دکتر مهدی کریمی تفرشی

 

جذب و ســازماندهی متخصصان و نخبــگان و پشــتیبانی از ایــن سرمایه های کشور و حمایت هر چه بیشــتر دولت از تشــکیل و رشــد شــرکت های دانش بنیان می تواند علاوه بر ســوق دادن استعدادهای کشور به سمت اجرایی شــدن ایده ها متناسب با نیاز کشور، به رشــد و تعالی هر چه بیشــتر اقتصاد مبتنی بــر دانش، تفکر و خلاقیت کمک کند.

شش ابر چالش اقتصادی

 

 

 

 

مشکلات اصلی پیش روی دولت چهاردهم بررسی شد؛

 

قطار دولت در حالی به ایستگاه چهاردهم رسید که همه اقشار جامعه اعم ازمردم و فعالین اقتصادی از اوضاع اقتصادی نا به سامان جامعه ناراضی اند و اقتصاد ایران حال و روز خوبی ندارد و به نوعی رییس دولت چهاردهم با بحران های بسیاری همچون ناترازی انرژی، نظام بانکی، بودجه، کمبود آب، صندوق های بازنشستگی و نظام ارزی در ابتدای دولتش مواجه می شود که باید از آن ها به نوعی عبور کند.

شرط لازم برای تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه

 

 

 

 

 

مهدی حسینی کارشناس ارشد حوزه انرژی

 

برای رسیدن به هاب انرژی منطقه که در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، باید به دنبال رفع تحریم ها و توسعه بازار هم باشیم که با توجه به پتانسیل های ایران این امر شدنی است.

سیاست گذاری تجاری پیش زمینه نیل به اهداف سیاست گذاری صنعتی در ایران

 

 

 

 

محمدرضا عابدین مقانکی استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

 

نرخ رشد اقتصادی پایین و حتی گاهی منفی ایران در کنار نرخ های تورم بالا و حتی دورقمی در سالهای پس از پیروزی انقلاب و به ویژه از دهه 80 شمسی بدین سو یک از معضلات اصلی اقتصاد کشور به حساب می آیند.

بازیگری در روندهای اقتصاد جهانی

 

 

 

 

 

 

در دو سال اخیر با تلاش های دولت سیزدهم گرچه شاهد بهبود سرمایه گذاری در کشــور بوده ایم، اما واضح است برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی و تکرار رشــد های بالا، کشــورمان بیش از شــرایط فعلی به سرمایه گذاری نیازمند اســت.

 

کاهش پایه پولی دستاورد مدیریت منابع بانکی

 

 

 

گزارشی از سیاست های مالی موثر در تورم و پایه پولی 

 

طبــق گــزارش بانــک مرکــزی ایــران نــرخ رشــد پایه پولی کاهــش یافتــه اســت.

 

این موضــوع تحت تاثیر مدیریت منابــع بانــک هــا، بازنگــری و تعدیــل صــورت وضعیــت دارایی ها و بدهی های ارزی است.

چابهار، گره گشای چهار جهت اصلی ایران

 

 

 

 

 

با وقوع جنگ روسیه و اوکراین و همچنین رونمایی رسمی از کریدور عرب-مدیترانه (Med-Arab) در اجلاس سران گروه بیست، نقش ویژه چابهار در اتصال آسیای مرکزی و روسیه به آب های جنوب و کشورهای حاشیه خلیج فارس و اتصال شرق و جنوب شرق آسیا به اوراسیا، پررنگتر شده است.

 

برندسازی بستری برای تجارت موفق

 

 

 

 

مالک عبادتی ساری قیه

 

مارک، برند یا نمانام یک نام، عبــارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشــابه متمایز می گردد.

چرا برخی کشورها رشد اقتصادی بالاتری را تجربه می کنند؟

 

 

 

 

اسکندر عبادتی

 

رشد در هر زمینه ای نشــانه بزرگ شدن و بالغ شدن می باشد؛ حال اگر رشــد مربوط به اقتصاد باشد، یعنی یک جامعه، متعهدانه به یک پیشــرفت کارا در حوزه اقتصاد رســیده اســت.

 

روشی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور

 

 

 

دکتر محمدمهدی بهکیش

 

دکتر پزشکیان امیدهای فراوانی به وجود آورده است؛ ولی جاده‌‌‌ای که مجبور است از آن عبور کند خاکی است و سنگ‌ ریز و درشت بسیار دارد.

 

آیا باید منتظر ماند و دید که چگونه عبور خواهد کرد یا ایده‌‌‌های مختلف را در یک بستر قابل جمع‌‌‌بندی مطرح کرد و از دل پیشنهادها، راه‌حل‌‌‌های علمی و عملی را که کمترین هزینه و بیشترین منافع ملی را دارد، در اختیار تیم دکتر پزشکیان قرار داد.

مناطق آزاد، پایلوت اجرای طرح های عظیم اقتصادی

 

 

 

 

 

ظرفیت سازی برای مناطق آزاد ازجمله مهم ترین فرصت های اقتصادی کشور در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی است.

 

با توجه به فرصت های مناسبی که برای تحول در اقتصاد کشور وجود دارد، رصد کردن تحولات بین المللی و فرصت های ناشی از آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

تکمیل زیرساخت های معاملات توافقی ریال برون مرزی

 

 

 

 

 

گزارش به بهانه اتصال شبکه پرداخت کارتی میر روسیه به شبکه شتاب ایران؛

 

سال 97 بود که دونالد ترامپ با خروج از برجام دو باره تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

در ادامه این تحریم ها کشورمان از نقل و انتقال پول در پیام رسان سوئیفت منع شد که این موضوع باعث افزایش هزینه تجارت می شود.

 

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه از نیمه دوم سال جاری/ دولت حق استفاده از نرخ ترجیحی به ضرر بنگاه‌های اقتصادی را ندارد

 

 

 

 

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی اعلام کرد:

 

رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام، چشم‌انداز بازار سرمایه را از نیمه دوم سال جاری روشن خواند ‌و گفت: دولت دیگر حق ندارد با استفاده از نرخ‌های ترجیحی به گونه‌ای عمل کند که شاهد اثر منفی آن در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی بورسی یا خارج از بورس باشیم.

حمایت از کسب و کارهای متوسط و صادرات تضمین کننده رشد بلند مدت اقتصاد است

 

 

 

 

 

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

 

اقتصاد رشد یافته، اقتصادی است بهره ور، اقتصادی است که در آن بنگاه های خرد و متوسط و دانش بنیان ها مورد توجه و حمایت جدی قرار بگیرند، چرا که رشد و توسعه اقتصادی وابسته به رشد تولید و به تبع آن افزایش صادرات است.

فرصت طلایی ترمیم اقتصاد

 

 

 

 

 

اهمیت «دو سال نخست» دولت جدید چیست؟

 

با مشخص شدن برنده انتخابات، دولت چهاردهم در ماه‌های آینده تیم خود را تشکیل می‌دهد و امور اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت.

پنج ریسک اصلی اقتصاد ایران

 

 

 

 

 

کارشناسان در یک نشست علمی بررسی کردند

 

پنج ریسک اصلی اقتصاد ایران در نشست علمی تخصصی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری تحت عنوان «ریسک های کسب وکار در روند جهش تولید؛ چالش ها و توصیه های سیاستی» تبیین و بررسی شد.

ابزار نوین سرمایه گذاری در حوزه صرفه جویی انرژی

 

 

 

 

 

گزارش از آیین رونمایی بازار بهینه سازی انرژی؛

 

آیین رونمایی از بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی ایران برگزار و معامله های گواهی صرفه جویی گاز آغاز شد.

نیاز به «ثبات اقتصادی»

 

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به کاهش روند بلندمدت رشد در کشورهای ثروتمند اعلام کرد این هدف اقتصادی به طور نگران کننده ای از اولویت های سیاستمداران و وعده های انتخاباتی حذف شده است.

سطح برنامه هفتم توسعه، ملی یا محلی

 

 

 

 

کارشناسان بررسی کردند

 

اولین نشست از سلسله نشست های گفت وگوی ملی با موضوع «برنامه هفتم توسعه، از رویا تا واقعیت» با حضور حیدر مستخدمین حسینی، فریده اولادقباد، رضا علایی و علی سعدوندی در اتاق گفت وگوی ملی کلاب هاوس برگزار شد.

اهمیت بازگشت علم اقتصاد به تصمیم سازی ها

 

 

مرتضی عزتی کارشناس اقتصادی

 

در اقتصاد یک مبنای اصلی و اساسی وجود دارد که می‌گوید علم اقتصاد راه را برای سیاست گذاری نشان داده است.

سیاست گذاری بر مبنای علم اقتصاد یعنی آنچه علم اقتصاد نشان داده که برای کشور و برای اقتصاد جامعه مفید است، آن را بپذیریم و آنچه را که علم اقتصاد صراحتا برای اقتصاد زیان بار و مضر می‌داند را برای سیاستگذاری اقتصادی کشور، کنار بگذاریم.

ظرفیت بخش خصوصی در الکامپ

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

تکنولوژی واژه ای است که مرزها را در هم می شکند و انسان را در فراسوی زمان و مکان قرار می دهد.

موانع اقتصادی توسعه بیمه‌های زندگی

 

 

 

صنعت بیمه یکی از ارکان مهم در اقتصاد است که در کنار سایر نهادهای مالی مانند بانک‌ها و بازار سرمایه، وظیفه تامین مالی واحدهای اقتصادی را بر عهده دارد.

به علاوه این صنعت با ایجاد حس امنیت و آرامش، زمینه فعالیت‌های تولیدی را نیز گسترش می‌دهد.

اما به‌رغم سابقه طولانی صنعت بیمه، بررسی شاخص‌های ضریب نفوذ، درصد حق بیمه کشور از کل حق بیمه جهانی به‌ویژه در بخش بیمه‌های زندگی حکایت از آن دارد که این صنعت نتوانسته است به جایگاه خود دست پیدا کند. 

انتظارها برای انقلاب خورشیدی در مزارع کرمان

 

 

 

 

 

 

همزمان با شروع گرما، نیاز آبی برخی محصولات کشاورزی و باغی نیز مانند پسته بیشتر می‌شود به طوری که اگر در این زمان آب به آنها نرسد، محصول به کیفیت لازم نمی‌رسد و این درحالی است که مصرف برق کشور نیز به اوج می‌رسد و مدیریت بار ضرورت پیدا می‌کند.

 

آینده گردشگری ایران از دریا می گذرد

 

 

 

 

 

 

گردشگری یک صنعت جدی و بسیار ارزآور است تا جایی که برخی کشورها، درآمد اصلی خود را به جای نفت و گاز، بر روی گردشگری بنا نهاده‌اند و اتفاقا هم درآمدشان از پول نفت و گاز بیشتر است و هم با ثبات‌تر. 

پاشنه آشیل اقتصاد ایران

 

 

 

مجلس دوازدهم در اولین ماه فعالیت خود دو جلسه را به بررسی ناترازی در صنعت برق و وضعیت تولید بنزین و گازوئیل اختصاص داد.

 

اگرچه ناترازی موضوع امروز و دیروز نیست، اما هنوز اقدام جدی برای حل آن از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته و دولت تکالیفی را که بر اساس قانون برای حل این ناترازی بر عهده داشته، به‌طور کامل اجرایی نکرده است.

 

بر همین اساس شاهد قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزان هستیم که همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشت.

رشد اقتصادی در گروی رونق مناطق آزاد کشور

 

 

 

 

 

 

یکی از مزیت های ترانزیت کالا از مناطق آزاد بهره مندی از ظرفیت چهارگانه حمل و نقل و کاهش هزینه های تجارت است.

 

وزارت نیرو برای کاهش ناترازی برق چه برنامه‌ای دارد؟

 

 

 

 

 

 

وزارت نیرو باهدف کاهش فاصله ناترازی در تولید و مصرف برق اقدام‌هایی در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار داده است، این اقدام‌ها کدام‌اند؟

انحصارهای پر قدرت مانع جدی حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور

 

 

 

 

 

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه

 

اولویت های دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد و معیشــت مردم باید به کاهش هزینه های زندگی آنها از جمله مساله مســکن منجر شود.

نجات کشور از تحریم با روابط دو جانبه تجاری و تراز اقتصادی

 

 

 

 

 

سیدحسن محفوظی کارشناس اقتصادی

 

تجــارت خارجــی و موضــوع درآمدهــای ارزی یکــی از مهم ترین و شاخص ترین مسائل اقتصادی کشور است.

ضرورت تکمیل کریدور شمال – جنوب

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

کریدورها به عنوان مسیرهایی مهم و شریانهای تجاری بین المللی کمک می کنند تا کالاها از نقطه ای در داخل یک کشور در سطحی گسترده و از طریق مسیرهای تعریف شده به به نقطه ای در کشور دیگر انتقال پیدا کند.

 

تهدید اقتصاد گوشه‌گیر

 

 

 

در فاصله یک هفته تا چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، لزوم توجه ویژه دولت چهاردهم به مساله سیاست خارجی اهمیت زیادی دارد.

عملکرد دولت آتی در سیاست خارجی مستقیما بر سطح سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی، فروش نفت، ارتباط با شرکا، بهبود گردشگری و جلوگیری از فرار سرمایه از کشور اثر خواهد گذاشت.

با توجه به این نکته، مهم‌ترین راه افزایش سرمایه‌گذاری در کشور دسترسی به سرمایه خارجی است.

بدون شک در فقدان یک سیاست خارجی سازنده، رویای رشد اقتصادی سریع و پایدار ناممکن خواهد بود.

جایگزین کردن خدمات فنی و مهندسی

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

امروزه در کشورهای توسعه یافته بخش خدمات، بعد از کشاورزی یعنی گام اول و صنعت یعنی گام دوم توسعه، به عنوان گام سوم و موتور رشد اقتصادی محسوب می شود.

آینده‌ رشد‌ نقدینگی‌ در‌ 3‌ سناریو‌

 

 

 

 

آینده رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به کدام سود می رود؟

 

در شرایطی که در پایان سال 1402 رشد نقدینگی از مرز 8000 هزار میلیارد تومان عبور کرد رشد اقتصادی حداکثر به محدوده بین 3 تا 4 درصدی رسید و عملا سیگنال مهمی را به تداوم تورم در آینده ارسال کرد.

مصالحه بین سیاست های رشد و تورم

 

 

 

 

 

 

رئیس بانک مرکزی اعلام کرد براساس گزارش بانک جهانی، بالاترین نرخ رشد اقتصادی منطقه و کشور های همسایه در سال 2023 متعلق به ایران بوده است.

بایسته های شکوفایی اقتصادی

 

 

 

 

 

احمد دوست حسینی

 

هر پدیده ای برای پدیدار شــدن و هر اتفاقی برای رخ دادن، شروط و بایسته هایی دارد.

برسی نقش حیاتی بانک ها در سلامت اقتصاد

 

 

 

 

 

مؤسســات مالی، از جمله بانک ها به عنوان شــریان حیاتی یک سیستم اقتصادی به شــمار می آیند. از این رو بانک ها نقش حیاتی را در اقتصاد یک کشــور ایفا می کنند و فعالیت آنهــا با نظم عمومی اقتصادی جامعه پیوند خورده است.

 

نگاه استراتژیک بر تولید ملی مردم پایه

 

 

 

زینب بنی شیخ الاسلامی- مدرس دانشگاه

 

پیوند استراتژیک بین سیاست گذاران بخش تولید و مردم منجر به خلق ارزش افزوده در فرایند تولید و در نهایت خلق ثروت خواهد شد.

وجود هسته های تولیدی بر پایه مردم ایجاد زنجیره های تامین پیشینی و پسینی در روند تولید را منجر می شود که می تواند حمایت مالی مورد نیاز را فراهم آورد.

 

ثبات و همکاری اقتصادی در منطقه

 

 

 

 

پیامدهای ظهور کریدور میانی؛

 

از زمان افول جاده ابریشم در اوایل قرن شانزدهم، کالاها بین آسیا و اروپا عمدتا از طریق دریا مبادله می شوند که گزینه ای امن تر، سریعتر و ارزانتر است.

فرار اقتصاد از تیررس اَبَر تورم

 

 

 

 

اقدام بانک مرکزی در کاهش نرخ تورم نوید بخش بهبود معیشت است

 

مجموعه سیاست گذاران اقتصادی دولت و تصمیم گیران بانک مرکزی هر چند با برنامه ریزی های اصولی توانسته اند پس از ۵ سال متوالی رشد نرخ تورم در کشور، این شاخص مهم اقتصادی را در مســیر کاهش قرار دهند تا از تیررس ابرتورم دور مانــد، ولی تبعات و اثرات افزایش نرخ بالای تورم طی ســالهای پیشین هنوز در جامعه پابرجاست.

«اقتصاد اجتماعی» بهترین الگوی تحقق «اقتصاد مردمی»

 

 

 

حسین راغفر عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با انتقاد از وعده‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌گوید:

 

«می‌گویند می‌خواهیم اقتصاد را مردمی کنیم و به همین دلیل خلاف تاکید قانون اساسی، می‌خواهند ثروت‌های زیرزمینی و بین‌النسلی را واگذار کنند.

 

مشاوران آنها اگر باهوش‌تر بودند، نسبت به ارائه این دست از وعده‌ها هشدار می‌دادند.»

 

الزامات‌ جهش‌ تولید

 

 

 

 

 

رضا رحمانی تحلیلگر مسائل صنعتی و تولیدی

 

اقتصاد مقاومتی به تعبیر مقام معظم رهبری عبارت است از اقتصادی که در شرایط فشار، تحریم، دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

آیا ‌اقتصاد ‌‌در ‌حال ‌رشد ‌است؟

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

درآمد سرانه برابر است با تولید ناخالص داخلی کشور تقسیم بر جمعیت.

 

لازم به ذکر است در کشور ایران برای سنجش وضعیت تولید در استان ها، ارزش افزوده حاصله از نفت را حذف کرده و درآمد سرانه بدون نفت را محاسبه می کنند.

تاثیر مخرب نوسانات ارز

 

 

 

 

امروزه بر کسی پوشیده نیست که نوسانات عرض چه تأثیر مخربی بر زندگی اجتماعی داشته است.

 

در نتیجه ی نوسانات ارز فاصله های طبقاتی و شکاف اجتماعی هر روز بیشتر نمایان می شود.

بیگانگی رشد با تورم

 

 

 

به تازگی پژوهشی در رابطه با اثرگذاری تورم بر رشد اقتصادی انجام شده است.

در این پژوهش داده‌های مربوط به خاورمیانه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ بررسی شده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دو رقمی شدن تورم می‌تواند اثر منفی و شدیدی بر رشد اقتصادی کشورها بگذارد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد اثر منفی تورم بر رشد در ایران بیشتر از سایر کشورهای خاورمیانه بوده است.

آستانه تورمی ایران برابر با ۸.۶ درصد و آستانه تورمی کشورهای خاورمیانه به‌طور میانگین برابر با ۱۰.۱ درصد بوده است.

نابرابری تولید

 

 

 

‌ دکتر ‌بهرام ‌وهابی‌‌ پژوهشگر‌اقتصادی

 

دلایل شکاف تولید استان ها را بررسی می کند

 

حساب تولید استان ها یکی از مهم ترین شاخص های ارزیابی عملکرد دولت در حوزه عملکرد اقتصادی است، جایی که واریانس ها و پراکندگی ها نیز در میان شاخص های کلان و میانگین کشوری سخن می گویند.

دیپلماسی اقتصادی و چالش توسعه بازار

 

 

 

 

به بهانه گردش تجاری ۱۸۰ میلیارد دلاری ایران در سال ۱۴۰۲

 

معاون اقتصادی بانک مرکزی از گردش تجاری ۱۸٠ میلیارد دلاری ایران در سال ۱۴٠۲ بر اساس تراز پرداخت های بانک مرکزی خبر داد.

نیم‌ قرن تولید بدون بهره‌وری

 

 

 

 

 

 

عوامل موثر بر شاخص‌های توسعه صنعتی در طول ۵ دهه گذشته بررسی شد

 

آثار ابزارهای محدودکننده بورس

 

 

 

 

 

روزهای سخت و کابوس وار تمام نشدنی از ریزش بازار پیش روی سهامداران قرارگرفته و دامنه محدود نوسان باعث شده است که سهم ها به راحتی در صف فروش و صف خرید قرار بگیرند.

 

رئیس‌ جمهور‌ بعدی‌ به‌ ۷ ناترازی‌ و‌ ۱۱ مشکل‌ اقتصادی‌ توجه‌ ویژه‌ کند

 

 

 

 

 

فرشــاد پرویزیــان نائب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران:

 

رئیس جمهور بعدی باید به ۷ ناترازی و ۱۱ مشکل اقتصادی توجه ویژه کند.

موقعیت ممتاز ظرفیت تجاری ۳۰ میلیارد دلاری

 

 

 

 

 

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است و این اتحادیه از سال 2015 شکل گرفته که با جمعیت 183 میلیون نفری ظرفیت خوبی را برای صادرات ما فراهم خواهد کرد.

 

توسعه سهم ایران از بازار جهانی

 

 

 

صادرات و واردات نقش بسیار مهمی در اقتصاد جهانی دارند و به عبارتی، دو پایه اصلی تبادلات تجاری بین کشورها شناخته می شوند.

 

این سبک فعالیت ها، نه تنها فرصت های بسیاری را برای رشد و توسعه اقتصادی فراهم می کنند، بلکه می توانند به عنوان پیشران های اصلی تجارت بین المللی و تعاملات اقتصادی در سطح جهانی عمل کنند.

بخش خصوصی اجازه بزرگ شدن ندارد!

 

 

 

 

 

 

تا پنج سال گذشته ارزش صادرات ایران به افغانستان به 3 میلیارد دلار می رسید اما این رقم در سال 1402 به یک میلیارد و 680 میلیون دلار افت کرد.

 

۳۰ بانک و ۴۰ شاخص!

 

 

 

 

ابوالفضل شادمان

 

بررسی عملکرد صنعت بانک داری و تحلیل سلامت بانکی از اهمیت ویژه ای برای ناظرین بانکی، سهامداران و سپرده گذاران برخوردار است.

محرومیت بخش خصوصی در تصمیمات اقتصادی

 

 

 

نقش بخش خصوصی در بورس کمرنگ است  

 

کمتر از یک ماه تا برگزاری غیر منتظره انتخابات ریاســت جمهوری باقی مانده اســت و در تیرماه امسال نهمین رییس جمهور ایران راهی پاستور خواهد شد تا سکان قوه مجریه را در دست بگیرد، اکنون این سؤال مطرح است که دولت جدید در حوزه اقتصاد چه اولویت هایی را باید برای سیاســت گذاری روی میز خود بگذارد!؟

تولید و تجارت در گوشه رینگ

 

 

 

بررسی تبعات مصوبات اخیر نشان می دهد؛

 

سامانه جامه تجارت اخیرا اعلام کرده بر اساس مصوبات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحد های تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود.

تورم، بیماری مزمن اقتصاد ایران

 

 

 

 

 

محمــدجــواد ایروانی وزیر اســبق امور اقتصــادی و دارایــی و عضــو مجمــع تشخیص مصلحت نظام

 

تــورم بیمــاری مزمــن اقتصــاد ایــران و عامــل بســیاری از نابســامانی ها و ناترازی هاســت.

دلایل خروج حقیقی‌ها از بورس

 

 

 

عمده پیش بینی اقتصاددان ها برای سال 1403 تداوم و تعمیق شرایط رکودی بوده است.

 

سیاست های کنترل تورم و مهار نرخ ارز از سال گذشته در دستور کار سیاستگذار پولی قرار گرفت و در سال جاری شدت بیشتری هم به خود گرفت.

 

راهبردهای بازارسازی

 

 

 

 

 

 

بازار ارز توافقی با هدف رفع مشــکلات صادرکنندگان بخش خصوصــی راه اندازی خواهد شــد در این بازار صادرکنندگان بخش خصوصــی می توانند ارز خود را با قیمت توافقی در یک بازار رسمی و به شکل شفاف عرضه کنند.

 

بازآرایی سیاست های پولی و نظارتی بانک مرکزی

 

 

 

 

 

ابوالفضل‌ شادمان

 

از تدوین و اجرای برنامه پولی گزارش می دهد

الزامات گسترش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور

 

 

 

 

ایران طی سه دهه گذشته، در شرایط برخورداری از برتری ها و امتیازات ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک، دسترســی به منابع طبیعی و ذخایر سرشار نفت و گاز، جمعیت جوان و بالنده، بازار گسترده و به رغم افت و خیزها و فراز و فرودهای عمل کردی نتوانسته اســت به گونه ای پایدار به یک تحــول بلندمدت صنعتــی - تجاری متناســب با مجمــوع امکانات فراوان و ظرفیت بالقوه رشــد و توســعه خود دست یابد.

 

تسهیلات تکلیفی علت العلل بسیاری از مشکلات نظام بانکی است

 

 

 

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی

 

تسهیلات تکلیفی علت العلل بسیاری از مشکلات نظام بانکی است.

 

همچنین مسئله سرریز کسری بودجه به تزارنامه نظام بانکی مطرح است که علاوه بر این مسئله، مشکل تسهیلات تکلیفی نیز در ناترازی شبکه بانکی موثر است و باید کنترل شود.

گلوگاه کم رشدی در اقتصاد ایران

 

 

 

یکی از اصلی ترین گلوگاه های اقتصاد ایران در بیش از یک دهه گذشته مسیله کم رشدی و یا بی رشدی در اقتصاد بوده است.

 

در دهه ۱۳۹۰ متوسط رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده و در سه سال اخیری هم که از دولت سیزدهم گذشته، اگرچه به رشد های ۳ تا ۴ درصدی دست یافتیم اما همچنان از هدفگذاری های برنامه هفتم توسعه دچار جاماندگی زیادی بوده ایم.

رشد بیش از دو برابری تجارت جهانی/ آسیا محرک رشد جهانی

 

 

 

 

فایننشال تایمز گزارش می‌دهد

 

سه سازمان بزرگ اقتصادی بین‌المللی شامل صندوق بین المللی پول، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و سازمان تجارت جهانی اعلام کردند که رشد تجارت جهانی در سال جاری می‌تواند بیش از دو برابر شود.

۹ تهدید داخلی و خارجی صادرات معدنی

 

 

 

 

در میزگرد تخصصی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی بررسی شد

 

کارشناسان حاضر در میزگرد تخصصی «چالش‏‏‌ها و فرصت‏‏‌های صنایع فلزات غیرآهنی در ایران» در دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی که برگزار شد، به بررسی مشکلات و فرصت‏‏‌های پیش‌روی حوزه‏‏ معدن پرداختند.

 

تجارت خارجی شکننده

 

 

بررسی رابطه تجاری ایران با برخی از شرکای خاص 

 

نشان می‌دهد که ما با ۱۵ کشور عدم توازن تجاری قابل توجهی داریم؛ به این صورت که اختلافی در حدود ۱۵ میلیارد دلار در صادرات و واردات وجود دارد.

 

ایران در سال ۱۴۰۲ به میزان ۹ میلیارد دلار به عراق صادرات داشته، درحالی‌که میزان واردات عراق از ایران ۵۸۲ میلیون دلار بوده است.

 

اگرچه در کوتاه‌ مدت بتوان این بازار صادراتی را به‌دلیل زیرساخت‌های ضعیف کشورهای مقصد حفظ کرد، اما برای بلندمدت نیاز است که تمهیداتی اندیشید.

درس های ارزی برای سیاستگذار

 

 

 

 

اقتصاد ایران در سال های گذشته نسبت به وضعیت دلار شرطی شده است.

 

به طوری که به کوچکترین نوسان قیمت دلار در جهت صعودی، قیمت کالا و خدمات در داخل افزایش می یابد و هزینه واردات بالا می رود.

طراحی فرایند توانمندسازی تیم

 

 

 

توانمند سازی مدتی اســت که در وضعیتی کلیشه ای در دنیای کســب و کار قرار گرفته است.

 

احتمالا هیچ موضــوع مجزایی بــه تنهایی کلماتــی در باره توانمندسازی نوشته نشده است.

 

در تئوری بیشتر از آنچه که نوشته شده و آموزش داده شده، انجام گرفته و منبع الهام بخشیدن است.

مناطق آزاد و توسعه اقتصاد کشور

 

 

 

 

 

 

ظرفیت سازی برای مناطق آزاد از جمله مهم ترین فرصت اقتصادی کشور در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی است.

 

چالش های پیش روی تامین مالی بنگاه ها

 

 

 

 

 

تامین مالی برای راه اندازی یک پروژه جدید یا اجرای طرح های توسعه ای، از مهم ترین دغدغه های فعالان اقتصادی محسوب می شود. همانقدر که انتخاب گزینه درست از میان راه های تامین مالی، می تواند باعث موفقیت یک طرح یا کسب و کار شود، انتخاب اشتباه می تواند مانع پیشرفت و حتی شکست طرح شود.

 

رویای جابجایی کالا از بخش جاده ای به ریلی

 

 

 

ابوالفضل شادمان

 

در مورد نوسازی ناوگان ریلی کشور گزارش می دهد

 

یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، از شنبه، ۲۹ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرده است.

بنگاه داری و رانت، آفت یک اقتصادی سلامت

 

 

 

گفت و گو با نمایندگان مجلس:

 

همه جای دنیا، وقتی گفته می شود که می خواهیم تورم را کنترل کنیم، نرخ ســود را نزدیــک به تورم و حتی بالاتــر از تــورم می برند، اما ایــن اتفاقات در ایران رخ نمی دهد، چرا که بانــک مرکزی نمی تواند سیاست هایی را که مورد تایید علم اقتصاد است اعمال کند؛ بنابراین اظهارنظر هــای کمیسیون مجلس، به نوعی دخالــت در امور بانک ها و سیاســت های ارزی اســت و تا زمانی که بانک مرکزی ناچار به تبعیت از سیاســت های اعمالی مجلس و دولت باشد، امکان مدیریت رشد نقدینگی یا تامین کســری بودجه را نخواهد داشت.

دشمن‌ فرضی‌ اقتصاد

 

 

 

 

چالش‌ دولت‌ها ‌با‌ مفهوم ‌سوداگری

 

سالیان سال است که دولتمردان از کابینه های مختلف از ابتدای دهه 60 تاکنون (صرف نظر از رویکردهای سیاسی دولت ها) در پی تراشیدن لولوی سرخرمنی به نام سوداگران در اقتصاد ایران هستند و تمامی ناکامی های اقتصادی ناشی از تصمیمات بوروکراتیک خود را به گردن این قشر عجیب و غریب می انداختند و به سادگی زنجیر مسوولیت را از پای خود می گشودند و به پای دشمنان فرضی می بستند که حتی گاه و بیگاه تا مرز معدوم شدن نیز پیش می روند.

ایران بزرگترین پالایشگاه بنزین جهان را دارد، اما وارد کننده است!

 

 

 

پالایشگاه ستاره خلیج فارس از بزرگترین پالایشگاه تولید کننده بنزین در جهان به شمار می آید.

 

ظرفیت این پالایشگاه نزدیک به ۳۶۰ هزار بشکه بود که هم اکنون به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

 

بایدهای جدید در اقتصاد ایران

 

 

 

 

 

 

شمار قابل توجهی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد جهانی بر این باور هســتند که دنیای فعلی در آســتانه یک تغییر گفتمان جدی و عمیق در حوزه اقتصادی است.

 

ریسک‌های مالیاتی برای بخش تولید

 

 

 

 

تاثیر سیاست های تشدیدکننده مالیاتی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۳ بر بنگاه ها و اقتصاد کلان چه خواهد بود؟

 

آیا در شرایط فعلی بنگاه های کوچک و متوسط تاب آوری در مقابل فشارهای مالیاتی دولت را دارند؟

 

قطب تجارت و توسعه عمران در شرق

 

 

 

مرتضی ادب

 

در حال حاضر بسیاری از کشورها برای تجارت متکی به بنادر خود هستند.

 

بنادر از جمله عوامل تسریع در فرآیند توسعه اقتصاد ملی و منطقه ای و یکی از حلقه های اصلی حمل و نقل دریایی و مبادی ورود و خروج کالا می باشند.

دلار؛‌ لنگر اسمی‌ قیمت‌ها

 

 

 

 

 

 

اقتصاد ایران گاه بیش از آن چه تئوری می گوید و نشــان می دهــد، تحت تأثیر قیمــت ارز و بیش از همه نرخ دلار قرار می گیرد.

 

نادیده گرفتن جایگاه بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه

 

 

 

 

 

مسعود بنابیان- عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز

 

با وجود تدوین برنامه های توسعه، توسعه اقتصادی در کشور محقق نشــده است و یکی از دلایل آن به نادیده گرفتن جایگاه بخش خصوصی در برنامه ها مرتبط می شــود.

ناتمام ماندن توسعه مناطق آزاد

 

 

 

 

 

 

قرار بود مدیر سازمان منطقه آزاد، عالی ترین مقام حکومتی منطقه باشد و قدرت زیادی در حل مشکلات داشته باشد، اما حقیقت این است که نهاد های دولتی هیچگاه راضی نشــدند که مطابق قانون، اختیارات خود را به رئیس سازمان منطقه آزاد تفویض کنند و مشــکل اجرایی را حل کنند.

 

چهار عامــل اصلی امنیت غذایی !

 

 

 

 

 

برخی کشورها که هیچگونه مزیتی در زمینه های مختلف صنعتی و معدنی و حتی نفت نداشتند در مسیر پیشرفت و توسعه خود از طریق توسعه صنعت کشاورزی توانستند گام های توسعه اقتصادی را بردارند.

 

موانع توسعه اقتصاد دریا

 

 

 

 

مسعود ‌پل ‌مه – دبیرکل ‌انجمن‌ کشتیرانی ‌ایران

 

امروزه از موضوع اقتصاد دریامحور بیشتر به صورت شعاری و نمایشی صحبت می شود.

متاسفانه شاید لازم باشد که به صراحت بگوییم، حداقل ۳۰ سال است که از این مقوله مهم دور هستیم و آن را مورد غفلت قرار داده ایم.

هزینه و فایده تجارت نخبگان

 

 

 

 

 

 

یکی از پیش نیازهای مهم ارتقای اقتصادی، برخورداری از نیــروی کار توانمند، باهوش و خــلاق در کنار نیروی انســانی ماهر و آموزش دیده است.

مولفه های کلیدی در تحرک بخشی به تولید

 

 

 

مرتضی ادب

 

 با توجه به اینکه میزان صادرات نفت برای ایران گاها با ابلاغ تحریم هایی نادرست کاهش می یابد و روند اقتصادی کشور نباید تنها بر پایه ی نفت باشد امروزه بسیاری از مسئولین و کارشناسان در پی رونق صادرات مواد معدنی به کشورها هستند و در این باره باید بگوییم مواد معدنی می توانند جایگزین مناسبی به جای صادرات نفت و فرآورده های نفتی باشند.

ریشه‌های ناترازی در نظام بانکی

 

 

 

 

 

مجید قاسمی

 

ناترازی در نظام بانکی کشور میراثی است از دهه‌های گذشته در پی عدم نظارت بانک مرکزی، اعطای تسهیلات به بخش‌های غیرمولد، سفته‌بازی، رویکردهای غیرکارشناسی دولت‌ها و مجلس ادوار گذشته و غیره به یادگار مانده است. 

جهش مردمی تولید در سایه ورود به بازارهای بین المللی

 

 

 

مصطفی پورصمد پژوهشگر دفتر مطالعات راهبردی رونق تولید

 

همه ساله پس از تحویل سال، مقام معظم رهبری به ایراد بیاناتی می پردازند که برجسته ترین قسمت این بیانات، شعار سال می باشد.

 

شعاری که امروزه تبدیل به یک سیاست گفتمانی در نظام حکمرانی ما شده است و بدین ترتیب سیاستگذاری کان کشور را هم برای دولت و هم برای مردم تبیین می نماید.

تحقق توسعه اقتصادی با محوریت بخش خصوصی

 

 

 

 

مرتضی ادب

 

فرآیند توسعه اقتصادی در هیچ کشوری تحقق نمی پذیرد، مگر این که از ورودی (Input) «سرمایه گذاری» چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی آن برخوردار بوده و از خروجی (Output)«صادرات» به عنوان محصول رقابت پذیر سرمایه گذاری بهره مند باشد.

تعامل اقتصادی با جهان هاله پیشگیرانه سیاسی

 

 

 

 

نگاه یکسویه به رفتارهای سیاســی شاید روزگاری تاثیرات مقطعی و زودگذری داشــت و امکان تقلیل این تاثیر به کلیات سیاست چندان دور از ذهن نبود.

 

 اگرچه همه تغییرات و تحولات سیاسی در درازمدت بر اقتصاد و معیشت مردم هم تحمیل می شد اما شاید این اثرگذاری بسیار کمتر از امروز مورد محاسبه قرار می گرفــت.

اقتصاد ایران و رهایی از ابرتورم

 

 

 

 

عباس علوی راد کارشناس اقتصادی

 

می‌دانستیم که افزایش قیمت ارز گذراست، چرا که اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت ۱۵ روز هم قیمت دلار بازگشت.

ناخوشی تولید زیر سایه اقتصاد دولتی؟

 

 

 

انجمن های بزرگ تولیدی کشور از سیاست های بانک مرکزی انتقاد کردند؛

 

با گذشــت یک ماه و نیم از شروع ســال و تاکید رهبر انقلاب بر جهش تولید با مشــارکت مــردم، حال و روز بخش تولیدی کشــور تحت تاثیر برخی سیاســت ها و برنامه های اقتصادی دولت، چندان مســاعد نیســت و فعالان اقتصادی و بخش مولد معتقدند سیاســت بانک مرکزی موجب شده نه تنها جهش تولید نداشته باشیم که کاهش تولید هم داشته باشــیم.

« 1 2 3 4 ... 5 16 » صفحه: