سعید محمد روز یکشنبه در این مراسم که در محل استانداری کردستان و با حضور اعضای شورای اداری برگزار شد به بررسی بودجه سال 1401 در مجلس اشاره کرد و گفت: درخواست ما از مجلس این است که مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند.

 

 

 

 

 


وی اظهار داشت: مناطق آزاد به معافیت های گمرگی و مالیاتی شناخته می شود و جذب سرمایه می کند که متاسفانه به هر دوی اینها خدشه وارد شده و باز در مجلس به دنبال این هستند که محدودیت‌های بیشتری برای این مناطق اعمال کنند.


مشاور رییس جمهور با بیان اینکه تلاش کردیم نمایندگان را در این مورد توجیه کنیم، افزود: خواهش ما این است که نمایندگان با دید منطقی و کارشناسی حرکت کنند وگرنه موجب فرار سرمایه به کشورهای اطراف خواهیم شد.


سعید محمد یادآور شد: ابتدای امسال هفت منطقه آزاد جدید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و دولت موظف شد این مناطق را راه اندازی کند و یکی از این مناطق که ظرفیت بالایی هم دارد، منطقه آزاد بانه ـ مریوان در کردستان است.


وی با اشاره به وسعت 2 هزار هکتاری مناطق آزاد بانه و سه هزار و 500 هکتاری این منطقه در مریوان، اضافه کرد: مرز باشماق یکی از مرزهای بسیار فعال بوده و هم ترانزیت و حجم تجارت بسیار خوبی دارد.


دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، دسترسی ارزان سرمایه گذاران به انرژی در مرز باشماق، رفع مشکلات معیشتی، رفع کولبری و فراهم شدن زمینه برای ایجاد توریسم درمانی و توریسم علمی و فناوری را از جمله مزیت های ایجاد منطقه آزاد بانه ـ مریوان عنوان کرد و اظهار داشت: اولین گام برای اجرای این منطقه، طرح جامع است که باید با مطالعاتی دقیق انجام شود.


سعید محمد، بر لزوم ایجاد واحدهای صنعتی در این مناطق براساس ظرفیت های استان تاکید کرد و گفت: در بودجه سال آینده برای توسعه زیرساخت ها، 5.5 میلیارد دلار از تهاتر نفت اختصاص یافته که بخشی از آن نیز به مناطق آزاد تخصیص خواهد یافت.

 

 

*ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود

 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ابراز تمایل برای راه اندازی منطقه آزاد مشترک با دولت عراق وجود دارد و در این صورت کشور همسایه نیز باید بخشی از اراضی خود را برای ایجاد این منطقه اختصاص دهد.


سعید محمد به اختصاص زمین در داخل خاک عراق برای ایجاد منطقه آزاد مشترک، به منظور رونق اقتصادی 2 کشور اشاره کرد و افزود: کردستان به دلیل موقعیت جعرافیایی و ظرفیت‌هایی که در خود دارد، بسیار مستعد است و باید حداکثر استفاده را از این موقعیت برای بهبود معیشت مردم ببریم.

 

 

* منطقه آزاد بانه ـ مریوان فرصتی برای توسعه کردستان و کشور است

 

استاندار کردستان نیز در این مراسم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مناطق آزاد بانه ـ مریوان گفت: ایجاد این منطقه، در کنار توسعه اقتصادی کردستان، به رونق و تعالی این مهم در کشور منجر خواهد شد.


اسماعیل زارعی کوشا اظهار داشت: بالاخره بعد از سال ها تلاش و پیگیری، شاهد اتفاق بزرگی در کردستان هستیم و عملیات اجرایی مناطق آزاد بانه و مریوان امروز و فردا آغاز می شود که موفقیت بسیار بزرگی است.


زارعی کوشا، ضمن تقدیر از تلاش مسئولان پیشین به ویژه استاندار سابق کردستان برای تصویب منطقه آزاد بانه ـ مریوان در مجمع تشخیص مصلح نظام و دفاع خوب استان در این زمینه، افزود: این توفیق حاصل شد که در دولت جدید مسئولیت مناطق آزاد به کسی واگذار شود که جزو نیروهای توانمند و عملیاتی کشور است و مایه تحول اقتصادی کشور خواهد بود.


وی بر توجیه داشتن ایجاد مناطق آزاد بانه ـ مریوان با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان تاکید و اضافه کرد: امسال تاکنون و در شرایط اقتصادی کنونی، حدود هفت میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق مرز باشماق انجام شده که نشان از ظرفیت بالای این منطقه در بحث تجارت دارد.


استاندار کردستان، به مزیت های بسیار خوب منطقه آزاد برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در استان اشاره کرد و ادامه داد: به دولت پیشنهاد دادیم که پیگیر ایجاد منطقه آزاد مشترک با عراق باشیم.


زارعی کوشا، از امضای تفاهم نامه سه جانبه با کشور عراق در مریوان و اجرای منطقه آزاد تجاری در مریوان در روز دوشنبه (9 اسفندماه) خبر داد و افزود: عزم دولت، رشد اقتصادی و بهبود وضعیت مردم و رفع مشکلات است و باید از ظرفیت های منطقه آزاد به خوبی بهره گرفت.


وی انتخاب مدیریت منطقه آزاد بانه و مریوان را نوید بخش تحرک اقتصادی خوب برای استان دانست و اظهار داشت: انتظار داریم منطقه آزاد بانه و مریوان، جزو اولین مناطق آزاد اجرا در کشور باشد و در چند سال آینده به عنوان منطقه ای فعال شناخته شود.


استاندار کردستان با بیان اینکه اجرای موفق منطقه آزاد مستلزم همراهی نمایندگان مجلس است، ادامه داد: در فعالیت دولت سیزدهم شاهد اتفاقات خوبی در استان بوده ایم و باید از تریبون های مختلف و در مجموعه دولت برای توسعه استان هر چه بیشتر تلاش کنیم.

 

 

*منطقه آزاد باید زمینه ساز رفع مشکل بیکاری جوانان کردستانی باشد

 

نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز در این مراسم گفت: انتظار داریم با اجرایی شدن منطقه آزاد بانه ـ مریوان شاهد رفع مشکل بیکاری جوانان در مناطق مرزی استان باشیم.


حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی اظهار داشت: امروز جوانان استان کردستان چشم انتظار هستند انجام اقدامات منطقه آزاد بانه ـ مریوان زمینه ساز اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری آنان باشد.


حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی افزود: امیدواریم با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد شاهد اقدامات بزرگی در سطح استان باشیم.


نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: هر کدام از ما به عنوان مسئول در این نظام نسبت به مردم و انقلاب تعهد داریم و باید با انجام درست این وظایف متعهد باشیم.

 

 

* رسیدن به امنیت پایدار بدون امنیت اقتصادی امکان پذیر نیست

 

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم گفت: راه رسیدن به یک امنیت جامع با توسعه اقتصادی هموار می‌شود.


ماموستا فایق رستمی افزود: رسیدن به امنیت پایدار بدون امنیت اقتصادی امکان پذیر نیست.


فایق رستمی خاطرنشان کرد: حضور نخبگان جوان با حمایت مسئولان می‌تواند زمینه ساز شکوفایی منطقه باشد و با اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری در بانه و مریوان شاهد سامان بخشیدن به مبحث کولبری در این مناطق خواهیم بود.

 

گفتنی است؛ سعید محمدمشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی صبح امروز یکشنبه (8 اسفندماه) به منظور آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد جدید بانه ـ مریوان به استان کردستان سفر کرد.


منطقه آزاد بانه ـ مریوان یکی از 7 منطقه آزاد جدیدی است که ابتدای امسال توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و دولت موظف به راه‌اندازی آن شد.


این 7 منطقه آزاد جدید در استان‌های گلستان (اینچه‌برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه ـ مریوان)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین) قرار دارد.

 

«پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی - 8  اسفند 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/12/09     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |