دولت سیزدهم یکی از اهداف اساسی خود را در راستای توسعه تجارت خارجی و صادرات برقراری تعاملات اقتصادی و تجاری بیشتر با کشورهای همسایه تعریف کرد.

 

 

 

در این راستا سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در روز ملی صادرات با تاکید بر موضوع تجارت خارجی، یکی از اهداف مهم دولت را توسعه صادرات و افزایش آن به ۴۵ میلیارد دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که این موضوع یک ماه قبل از پایان سال و در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال محقق شد.

عبور صادرات از مرز ۴۵ میلیارد دلار در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال در حالی به تحقق پیوست که اقتصاد و تجارت خارجی ایران در سنگین‌ترین سطح تحریمی قرار داشته و محدودیت‌های بانکی و تجاری زیادی پیش پای فعالان اقتصادی ایران وجود دارد.

در تجارت بین‌المللی، همسایگان هر کشوری برای مقاصد تجاری نسبت به سایر کشورها از اهمیت بیشتری برخوردارند و همان طور که اشاره شد یکی از اهداف اساسی دولت سیزدهم نیز در راستای توسعه تجارت خارجی، توسعه روابط تجاری با ۱۵ کشور همسایه است‌.

بر این اساس یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف به‌ویژه همسایگان تعریف شد و در این راستا نیز هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و بازرگانان انجام و نقشه راهی برای آن ترسیم شده است.

بر این اساس وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون چهار سفر خارجی به کشورهای سوریه، امارات، عمان و قطر داشته و سفر به ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا نیز در راستای توسعه همکاری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه‌ در هفته جاری انجام می‌شود. ‌

همان طور که اشاره شد وزیر صمت تاکنون چهار سفر در راستای توسعه همکاری با کشورهای همسایه داشته که اولین سفر در آذر امسال به کشور سوریه انجام شد که طی این سفر هیاتی بلندپایه از مقامات دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی وزیر را همراهی کردند.

به گفته علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در سفر وزیر صمت به سوریه چهار سند همکاری شامل صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه، صورتجلسه کمیته صنعتی دو کشور و دو سند همکاری‌های استاندارد نیز به امضای طرفین رسید.

در ادامه دستیابی به برنامه‌های تحولی وزارت صمت در دولت سیزدهم در خصوص گسترش روابط تجاری و اقتصادی، وزیر صمت به همراه رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و برخی نمایندگان دستگاه‌های دولتی و هیات بزرگ تجاری از بخش خصوصی در نیمه دوم بهمن امسال سفری پنج روزه به دو کشور امارات و عمان داشت.

 

رایزنی اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران

در این‌ باره محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با دستاوردهای سفر وزیر صمت به امارات گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات اخیر، روابط تجاری ایران و امارات رو به گسترش بوده و از سوی امارات استقبال و افزایش تجارت با ایران مورد تاکید است.

به گفته لاهوتی، یکی از دستاوردهای مهم این سفر رایزنی اماراتی‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران است و توسعه روابط تجاری با ایران مورد تاکید اماراتی‌ها است.

بر اساس اعلام وزارت صمت، در جریان برنامه‌ها و ملاقات‌ها در سفر به امارات، ۱۰۰ برند برتر ایرانی که تمایل به فعالیت در بازار بزرگ امارات را دارند به فعالان اقتصادی و مقامات این کشور معرفی شد.

همچنین تجار ایرانی فعال در دبی نیز در ملاقات‌های خود مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های تجارت با امارات را مطرح کردند و وزیر صمت نیز قول پیگیری‌های لازم را داد.

 

برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان

در ادامه سفر دو روزه وزیر صمت به امارات، سیدرضا فاطمی‌امین در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ به منظور شرکت در کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در راس یک هیات دولتی و خصوصی متشکل از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری به عمان سفر کرد.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی و شیلات، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی، آب و برق، گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگی، استاندارد، گمرکی، بهداشت و درمان، در قالب پنج کمیته تخصصی مذاکرات لازم را انجام دادند.

در این اجلاس ۱۰ سند همکاری میان دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های مختلفی از جمله استاندارد، گمرکی، تجاری، حمل و نقل و ورزشی مورد بررسی و توافق‌ قرار گرفت.

همچنین نتیجه مذاکرات در اختتامیه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در قالب یک صورتجلسه همکاری به امضای وزیر صمت کشورمان و وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان رسید.

در این صورتجلسه، طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی، امضای نقشه راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در حوزه‌های استاندارد، گمرکی، حمل و نقل، بانکی، بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، آموزش و فرهنگ و توسعه گردشگری به توافقاتی دست یافتند.

 

رایزنی‌های وزیر صمت با مسوولان کشور قطر برای توسعه همکاری‌های تجاری

چهارمین سفر در راستای توسعه همکاری‌های تجاری به منطقه در دولت سیزدهم سفر دو روزه رئیس‌جمهور کشورمان در اوایل اسفند امسال به قطر بود که در این سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهور را همراهی کرد. سفر رئیس‌جمهور به کشور قطر با دو هدف اصلی شرکت در جلسات اوپک گازی و دیدارهای دوجانبه بین مقامات دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های تجاری، صنعتی، ترانزیتی و گردشگری صورت گرفت و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رایزنی‌های لازم برای توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور انجام گرفت.

کشور قطر در حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار دارد و در حال حاضر حجم تجارت ایران و قطر رقم ناچیزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که به گفته فعالان اقتصادی ظرفیت افزایش به میزان یک میلیارد دلار در آینده نزدیک وجود دارد.

این کشور در راستای دستیابی به اهداف تعیین‌شده در چشم‌انداز سند ۲۰۳۰ راه را برای سرمایه‌گذاران در صنایع مختلف باز کرده و برنامه‌های مختلف برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی دارد.

 

توسعه روابط تجاری بین ایران و قطر با سرمایه‌گذاری مشترک در هتلسازی و گردشگری

در موضوع‌ وضعیت تجارت ایران و قطر، فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید: کشور قطر بعد از تحریم‌ توسط کشورهای عربستان، امارات و دیگر کشورها اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه امنیت غذایی کرد به طوری که در حال حاضر در زمینه تولید بعضی از محصولات مانند محصولات لبنی کاملا خودکفا شده است و عمده نیاز مصرفی خود را از طریق تولید داخلی تامین می‌کند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در سایر زمینه‌ها کشور قطر دارای استانداردهای بهداشتی و کیفی بسیار سختگیرانه است بنابراین امکان ورود هر نوع کالا به این بازار بدون رعایت این ملاحظات بسیار کم و رقابت سخت است.

وی افزود: به دلیل اقتصاد قوی در کشور قطر و حضور برندها و رقبای قوی در این بازار، ورود محصولات ایرانی به کشور قطر در حوزه‌های غذایی، کشاورزی و صنعتی نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی و رعایت استانداردهای کیفی و بهداشتی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که مهم‌ترین مزیت قطر برخورداری از سرمایه است بنابراین به نظر می‌رسد بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها در جهت اطمینان بخشی به برقراری روابط باثبات و دوستانه بین دو کشور باید در راستای جذب سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی و تجاری قطر در جمهوری اسلامی ایران و به ویژه مناطق آزاد و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه‌هایی از قبیل گردشگری، هتلسازی که امکان همکاری وجود دارد باشد.

 

دستاوردهای سفر وزیر صمت به قطر

‌از جمله دستاوردهای سفر وزیر صمت به کشور قطر که به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان جنوبی ایران انجام شد برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم قطر و دیدار با وزیر صنعت و تجارت قطر بود که در این دیدار، دو طرف بر ارتقای مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مشترک دو کشور تاکید کردند.

از دیگر دستاوردهای سفر وزیر صمت به کشور قطر، موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه، پیگیری صادرات مجدد و ترانس‌شیپمنت، توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های استاندارد و گمرک و مشارکت قطر در توسعه ظرفیت برخی صنایع ایرانی‌بود.

 

سفر وزیر صمت به ارمنستان با هدف توسعه بازارهای صادراتی

همان طور که پیشتر اشاره شد، پنجمین سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه سفرهای خارجی خود برای تسهیل و تقویت مراودات تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای همسایه سفر به ارمنستان است.

بر اساس اعلام وزارت صمت، امسال تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک‌ و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان به امضا رسید و نخستین نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صنعتی ایران در ایروان برگزار شد که با حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی همراه بود. ارمنستان جزو کشورهای اتحادیه اوراسیا است که با توجه به تحریم‌ها می‌تواند به عنوان مسیر حمل‌ونقل کالاهای ایرانی به روسیه و حتی به کشورهای اروپایی مد نظر قرار گیرد.

از این مسیر می‌توان به صادرات کالا، عرضه فناوری‌ها و همچنین ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی پرداخت.

پس از پیوستن ایران به اتحادیه تجاری اوراسیا، تجارت خارجی ایران با ارمنستان رشد چشمگیری را تجربه کرد.

بازار ارمنستان فرصتی ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی به‌ویژه در عرصه صنایع غذایی، لوازم‌خانگی و خشکبار است.

صنعت ارمنستان به‌ شدت نیازمند همکاری صنعتی با ایران است و می‌توان از این مسیر منافع خوبی برای کشور تعریف کرد.

برای حصول این نتیجه باید به موقع از فرصت‌ها استفاده کرد، زیرا در غیر این صورت، سایر کشورها و رقبا جایگزین ما در این کشور همسایه خواهند شد.

محصولات صنعت ساختمان از جمله سیمان، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، در و پنجره، بالابر و آسانسور، همچنین محصولات و تجهیزات کشاورزی و مواد غذایی، لوازم و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پزشکی، لوازم‌خانگی و پنل‌های خورشیدی از جمله محصولات ایرانی هستند که می‌توانند بازار خوبی در ارمنستان برای خود پیدا کنند.

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه امید است تا با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و به‌ویژه همسایگان‌باشیم.

 

«روزنامه جام جم - 11 اسفند 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/12/11     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |