عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با همین روندی که اکنون وجود دارد، تورم ادامه می‌یابد و اگر با نظام بانکی جهانی تعامل نکنیم و نتوانیم اقتصاد خود را رو به جلو حرکت دهیم باید منتظر تورم 3 رقمی باشیم.

 

 

 

 

 

مسعود دانشمند، درباره روند افزایش قیمت کالاها در بازار علی رغم سیاست دستوری وزارت صمت برای کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: قیمت‌ها افزایش می‌یابد چون عواملی موثر در قیمت تغییراتی در آنها ایجاد کرده، بنا بر این نمی‌توان گفت که خود به خود قیمت‌ها بالا رفته است.

برای مثال در مورد قیمت سیب‌زمینی و پیاز، وقتی هزینه‌های یک کشاورز و عوامل موثر در تولید و توزیع محصول او از جمله کرایه حمل ونقل و هزینه‌های مغازه‌ای که این محصول را عرضه می‌کند، افزایش می‌یابد، به دنبال آن قیمت سیب‌زمینی و پیاز هم افزایش پیدا می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تاکید کرد: اینها عوامل موثر در افزایش قیمت است که زنجیره‌وار به هم وصل است و در تاریخ مدون ما از دوره امیرکبیر تاکنون هیچ‌گاه با دستور دولت هیچ کالایی ارزان نشده‌ است.

هر  وقت هم دولت فشار آورده، کالاها به بازارهای زیرزمینی رفته‌اند و بعد به صورت کالای سیاه عرضه شده‌اند.

وی با بیان اینکه، تعبیری که دولت به عنوان تنظیم بازاربرای خود دارد، تنظیم بازار نیست و با داغ و درفش نمی‌توان قیمت‌ها را تغییر داد، ادامه داد: چون دولت از بالا نگاه می‌کند و همه عوامل موثر در بالا رفتن یک کالا را می‌تواند ببیند، بر عوامل موثر اثر بگذارد و آن را به تعدیل برساند.

یا از طریق عواملی که دارد کالایی را عرضه و تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا روی آن بتواند قیمت را اعمال کند.

دانشمند با تاکید بر اینکه، تعادل بین عرضه و تقاضا می‌تواند ثبات در بازار ایجاد کند، گفت: همواره دولت تنظیم بازار را با داغ و درفش اشتباه می‌گیرد.

باید دید در دنیا برای کنترل قیمت‌ها چطور رفتار می‌شود چون ممکن است کسی بخواهد جنسی را گران بفروشد و کسی هم بخواهد آن را گران بخرد در اینجا دولت می‌تواند بگوید وقتی جنسی را گران‌تر از قیمت واقعی می‌فروشید و تفاوت آن برای شما درآمد ایجاد می‌کند، مالیات آن را باید بپردازید.

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه تاکید کرد: بنا بر این باید مکانیزم شفافیت عرضه و تقاضا را در تامین و توزیع کالاها ایجاد کنیم و مکانیزم مالیاتی می‌تواند جلوی اجحاف‌هایی را که به عنوان گران‌فروشی انجام می‌شود را بگیرد.

در همه جای دنیا با این مکانیزم‌ها کار می‌کنند. امروز که کامپیوتر و صندوق فروش هست، می‌توان قیمت خرید و فروش همه کالاها را در جایی متمرکز و از طریق مکانیزم مالیات عمل کرد که وقتی فروشنده‌ای جنسی را گران‌تر از حد معمول به فروش می‌رساند، درآمد اضافه آن از طریق مالیات به خزانه دولت برگردد و هزینه عامه مردم شود.

دانشمند در ادامه افزود: مفهوم مالیات همین است و کسی که می‌خواهد مالیات ندهد باید با روشی که جامعه اصناف برای او تعیین می‌کند، جنس خود را بفروشد.

بنا بر این ما نباید دنبال مکانیزم داغ و درفشی باشیم.

دولت باید اولا عوامل موثر در قیمت را بررسی و ببیند کجاها می‌تواند آثار این عوامل را کمرنگ‌تر کند تا قیمت‌ها تعدیل شود، مضاف بر این مکانیزم مالیاتی را هم حتما در آن اعمال کنند.

بنا بر این شفافیت در فضای خرید و فروش باید اتفاق بیفتد تا مالیات آن وصول شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره روند افزایش نرخ تورم در سال جاری گفت: با همین روندی که اکنون وجود دارد، تورم ادامه می‌یابد و اگر با نظام بانکی جهانی تعامل نکنیم و نتوانیم اقتصاد خود را رو به جلو حرکت دهیم باید منتظر تورم 3 رقمی باشیم.

ما باید سهم خودمان را در اقتصاد جهانی و زنجیره ارزش افزوده تولید داشته باشیم.

خام‌فروشی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و وقتی ارزش افزود ایجاد نشود یعنی تولید نداریم و وقتی تولید نباشد، اشتغال نداریم و این یعنی دولت درآمد مشروع ندارد و فقط خام فروشی می‌کند و  نان و گوشتی به دست مردم می‌رساند.

مسعود دانشمند در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین تلاش ما باید این باشد که سهم و جایگاه خودمان را در زنجیره تولید ارزش افزوده جهانی به دست بیاوریم، در این صورت عمده مشکلات اقتصادی ما حل و فصل می‌شود.

 

«خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 27 فروردین 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/01/28     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |