معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از برگزاری دومین نمایشگاه اختصاصی ایران و قرقیزستان در اواخر خرداد خبر داد.

 

 

 

 

 

 

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه نمایشگاه های اختصاصی در معرفی و شناساندن هرچه بهتر دستاوردها، قابلیت ها و کیفیت محصولات شرکت های ایرانی به بازارهای دیگر کشورها، دومین نمایشگاه اختصاصی ایران و قرقیزستان که قرار است 28 تا 31 خرداد 1401 در شهر بیشکک برگزار شود را فرصت بسیار خوبی برای شرکت های توانمند ایرانی دانست تا در شرایط خاص اقتصادی کنونی برای متنوع سازی بازارهای خود تلاش کنند.

 

صفری تقویت روابط تجاری و اقتصادی با مجموعه کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان را یکی از اولویت های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد و ضمن دعوت از شرکت های ایرانی برای حضور قوی و حداکثری در نمایشگاه قرقیزستان، گفت: وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک در همراهی و همکاری با مسئولان برگزاری نمایشگاه، از هیچ تلاشی برای تسهیل مشارکت شرکت ها فروگذار نخواهند کرد.

 

 

تقویت بسترهای توسعه مناسبات تجاری

 

همایش تجاری ایران و قزاقستان در چارچوب هفدهمین کمیسیون مشترک دو کشور نیز اسفند سال گذشته برگزار شد.

 

در این همایش، بخش خصوصی ایران ضمن تاکید بر تسهیل روند حمل ونقل بین دو کشور، خواستار حذف روادید تجاری برای تسهیل رفت وآمد تجار بین دو کشور شد.

 

محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران در این مراسم با نگاهی به حجم روابط تجاری دو کشور، تصریح کرد: متاسفانه با وجود ظرفیت های بالا از سال 2016 تاکنون شاهد روند نزولی سطح مناسبات هستیم.

 

به نظر بسترهای لازم برای توسعه همکاری ها فراهم نیست.

 

چنانچه این الزامات با همت مقامات دولتی در کمیسیون مشترک، فراهم شود، حجم روابط تجاری دو کشور می توان به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

 

او فقدان مراودات مستقیم بانکی، پیچیده بودن شرایط صدور روادید از سوی قزاقستان، کمبود پروازهای مستقیم و بالا بودن هزینه رفت وآمد بین دو کشور، کمبود امکانات در بنادر دو کشور و در نتیجه بالا بودن هزینه ها و در نهایت شرایط سخت حضور شرکت های خدمات فنی مهندسی ایرانی در قراقستان را از جمله مهم ترین چالش های پیش روی فعالان اقتصادی دانست.

 

 

 کریدور ایران-ترکمنستان- قزاقستان فعال تر شود

 

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه در دوران کرونا با وجود برخی پروتکل ها، مرزهای بین ایران و قزاقستان بسته نشد و دو کشور از طریق دریا با هم در ارتباط بودند، گفت: توسعه مناسبات ایران با قزاقستان جزو اولویت های دولت ایران به شمار می رود و خوشبختانه ظرفیت همکاری ها بسیار زیاد است، هرچند حجم روابط در سطح مناسبات سیاسی نیست پس باید گام های عملیاتی برای افزایش سطح روابط برداشته شود.

 

به اعتقاد شافعی، کریدور ایران-ترکمنستان-قزاقستان جایگاه ویژه ای در افزایش و تسهیل تجارت بین دو کشور دارد و باید موردتوجه دو طرف باشد.

 

در این بین، تسهیل روابط دریایی بین ایران و قزاقستان بسیار مهم و موثر است.

 

 او همکاری در بخش صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی مهندسی، همکاری در حوزه بیوتکنولوژی و گردشگری سلامت را نیز ممکن ارزیابی کرد.

 

بر اساس اظهارات شافعی، در حال حاضر حجم روابط تجاری ایران و قزاقستان 440 میلیون دلار است که باید افزایش پیدا کند.

 

 

امکان افزایش سطح مناسبات تا سقف 3 میلیارد دلار

 

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی نیز درباره سطح مناسبات دو کشور به ضرورت تلاش های بیشتر بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: سطح تجارت و سرمایه گذاری مشترک بین ایران و قزاقستان مناسب نیست.

 

در حال حاضر، میزان صادرات ایران به قزاقستان 165 میلیون دلار و واردات ایران از این کشور 275 میلیون دلار برآورد می شود که آمار رضایت بخشی نیست.

 

وزیر کشاورزی با اشاره به تاکید و تلاش دو طرف بر استمرار روابط، افزود: اگر زمینه ها و بسترها را با همکاری دو طرف مهیا کنیم، امکان افزایش مناسبات تا 3 میلیارد دلار در بازه زمانی سه ساله را داریم.

 

 بر اساس اظهارات او برنامه های خوبی برای همکاری بلندمدت بین دو کشور وجود دارد که توافق برای تشکیل شورای تجاری مشترک، برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در قزاقستان در بهار 1401 ، ایجاد کمیته مشترک خدمات بانکی برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت، توسعه حمل ونقل و تسهیل شرایط تعرفه ای و تقویت حمل ونقل دریایی از جمله آنهاست و باید در نشست کمیسیون مشترک مطرح شده و درباره آنها به نتیجه برسیم.

 

ساداتی نژاد در پایان بر لزوم حذف روادید تجاری در راستای تقویت سطح مناسبات دو کشور تاکید کرد.

 

 

سخن پایانی

 

حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در سال 1400 طبق آمار منتشر شده، به حدود 80 میلیون دلار رسید.

 

 در این سال، صادرات ایران به قرقیزستان به 79 میلیون دلار رسید که در بین 4 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا رده چهارم را دارد.

 

این میزان مبادلات در تاریخ روابط تجاری دو کشور یک رکورد به شمار می رود و بالاترین رقم تاکنون بوده است.

 

در برنامه امسال حجم روابط بالاتر از 100 میلیون دلار هدف گذاری شده و اگر کریدور بندرعباس به اوش راه اندازی شود، این هدف قطعا دست یافتنی است.

 

 

«روزنامه صنعت، معدن و تجارت - نوزدهم اردیبهشت 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/02/19     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |