یکی از نقش های مهم دولت، برقراری ثبات و حفظ تعادل در میزان نسبت عرضه و تقاضا است.

باید توجه داشت دولت وظیفه دارد تا با تنظیم بازار از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کند.

 

 

 

 

 

تنظیم بازار به معنای وضع قوانین مناسب و پرهیز از هرگونه تنش و نوسان چه در نرخ و چه در میزان عرضه کالا در جامعه است، چرا که در شرایط اطمینان به بازار، نه تولیدکنندگان و نه مصرف کنندگان، درگیر زیان و ضرر نخواهند شد.

 

همچنین دولت باید با حذف واسطه های غیرضروری، به بازار کالاها ثبات بخشد.

 

باید تاکید کرد یکی از مسائلی که همواره ثبات و امنیت بازارها را تهدید می کند، بحث وجود واسطه های غیرضروری است.

 

پیش از توضیح آسیب های واسطه های غیرضروری باید تاکید کرد هر نوع فعالیت اقتصادی و تولیدی، برحسب طبیعت آن نیازمند حضور واسطه ها برای ادامه حیات استف اما زمانی که تعداد این واسطه ها از حد معمول بیشتر شده و نقش دلالی به خود می گیرند، فساد در بخش تولید و نظام توزیع آغاز خواهد شد.

 

باید تاکید کرد وجود واسطه های غیرضروری فضای قیمتی اقلام را درگیر نوسان و کمبود کالاها به ویژه کالاهای اساسی و استراتژیک را در بازار را متشنج می کند.

 

اتفاقی که در کشور ما به دفعات زیادی رخ داده و در این مدت نیز شاهد چالش های مخرب در بازار به دلیل وجود همین واسطه های غیرضروری و دلالان بوده ایم.

 

افزایش چشمگیر نرخ تمامی کالاها، کمبود اقلام استراتژیک و تنش های ذهنی که برای عوام شکل گرفت، از تاثیرات منفی پررنگ بودن فعالیت دلالان در بازار است.

 

اخذ وام های کلان حق دانش بنیان های واقعی یک عضو کمیسیون عمران معتقد است که، در سخنان مقام معظم رهبری این نکته عنوان شده که دقت شود تا شرکت هایی که دانش بنیان واقعی هستند از امتیازات و ظرفیت های موجود استفاده کنند اما متاسفانه عده ای از شرایط موجود سوء استفاده و به اسم دانش بنیان اقدام به اخذ وام های کلان کرده و حق دانش بنیان های واقعی که می تواند به صنعت کشور کمک کنند، تضییع می شود.

 

علیرضا پاک فطرت در ادامه به اقتصاد پویا گفت: جهان کنونی راه خود را یافته است اما در خصوص ایران این سوال اساسی قابل طرح است که ما چرا باید راهی را بقیه خیلی پیشتر رفته اند را از ابتدا شروع کنیم؟ اگر به دنبال رونق و قوی شدن شرکت های دانش بنیان هستیم باید به اصل آنها، یعنی نخبه ها و نیروی انسانی باسواد آن توجه کنیم؛ با تقویت و ارائه ی امتیاز به شرکت های خصوصی آنها را شناسایی و بورسیه ی کنیم و در عین حال نخبه ها و رتبه های برتر را برای ماندن در کشور و تحقیق و کمک به توسعه کشور تشویق کنیم، یعنی با حقوق مناسب و ایجاد رفاه و آسایش از مهاجرت این نخبگان جلوگیری کنیم.

 

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: وقتی یک ارگان یا شرکت قوی از دانش بنیان ها حمایت کند، تولید، اختراع و تبدیل علم به ثروت سرعت می گیرد اما متاسفانه امروزه یکی از مشکلات دانش بنیان ها عدم حمایت و توجه شرکت های بزرگ، مسئولین کشور من جمله خود بنده به نخبگان و رتبه های برتر است و همین موضوع مانعی بر راه آن هاست.

 

آن روی سرمایه گذاران در شرکت های دانش بنیان ها عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین در خصوص مشکلات شرکت های دانش بنیان برای تامین مالی و دریافت تسهیلات بانکی نیز بیان کرد: متاسفانه بانک های ما به هیچ چیزجز خودشان فکر نمی کنند، بانکی که به منافع ملت و مردمش فکر نمی کند همانند تانکی است که از روی سرمایه گذاران، شرکت های دانش بنیان ها و نخبه ها عبور می کند و آن ها را له می کند، سود های کلان وام های بانکی و عدم توانایی بازپرداخت آن ها سبب ایجاد اخلال در کار دانش بنیان ها می شود.

 

پاک فطرت در ادامه افزود: باید دولت بانکی را مشخص کند که تسهیلاتی بدون سود(البته تاکید می کنم در صورت دانش بنیان واقعی بودن شرکت) در اختیار دانش بنیان ها قرار دهد و اجازه داده شود تا تولید به مقدار انبوه برسد و سپس پرداخت قسط ها شروع شود.

 

حضور دلال های در صنعت کشور این نماینده مجلس افزود: در خصوص برخی معافیت های مالیاتی باید مجلس اجازه چنین برنامه ای را بدهد، چرا که اگر قرار باشد دولت این روند را اجرا کند قطعا با فرار مالیاتی جدید روبرو خواهیم شد.

 

به طوری کلی در قانون مالیات استثنا نداریم مگر با تشخیص مجلس.

 

همه باید مالیات پرداخت کنند. شاید در مجلس این مساله یعنی برخی معافیت های مالیاتی برای دانش بنیان ها مطرح شود اما شک دارم که رای بیاورد و یا اتفاقی در این خصوص بیفتد.

 

مگر مانند شهرک های صنعتی که تولید کنندگان به مدت 5 یا 10 سال از مالیات معاف هستند در این شرایط اگر دولت لایحه ای ارائه دهد مجلس بررسی می کند.

 

پاک فطرت در پایان با گلایه از حضور دلال های در صنعت کشور نیز بیان کرد: متاسفانه در کشور ما به دلال ها بیشتر از تولید کنندگان بها داده می شود، به عنوان مثال شما بازار اهن را ببینید، کارخانه های تولید آهن حتی سوختشان را نیز با یارانه می گیرند اما به دلیل همین واسطه ها قیمت آهن در بازار دوبرابر قیمت کارخانه است.

 

حال این دلال ها چه کسانی هستند، افرادی که به برخی منابع وصل هستند و بدون اینکه برای مردم عایدی داشته باشند پول کلان از این دلالی به جیب می زنند.

 

 

«روزنامه اقتصاد پویا - 24 اردیبهشت 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/02/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |