وعده جدید دولت به صادرکنندگان خدمات فنی‌ مهندسی: کوتاژ صادراتی می‌دهیم

.  

 

 

 

طبق اعلام مقامات دولتی از هفته آینده صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی می‌توانند کوتاژ صادراتی دریافت کنند و از زمان دریافت آن 4 ماهه فرصت رفع تعهد ارزی دارند.

 

 

 

 

در نشست اخیرا کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو، نماینده سازمان توسعه تجارت از جلسه‌ای با بانک مرکزی و توافق در باره ایجاد بستر لازم در سامانه جامع تجارت برای حل مشکل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خدمات فنی‌ مهندسی خبر داد.

 

بر اساس اعلام اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی متناسب با انتقادهایی که از طرف صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی دریافت کرده بودند، به این توافق رسیدند که ظرف یک هفته آینده بستری فراهم شود تا در سامانه جامع تجارت، صادرات خدمات نیز مانند صادرات کالا، کوتاژ صادراتی دریافت کند و از زمان ثبت این کوتاژ تا 4 ماه فرصت برای رفع تعهد ارزی برای صادرکننده لحاظ شود.

 

به گفته بخش خصوصی، فعالان این حوزه ملزم به بازگشت 10 درصد ارز مربوطه به سیستم بانکی بوده‌اند که این امر در بسته‌های سیاست‌های ارز حاصل از صادرات سنوات 1397 تا 1400 و قانون بودجه سال 1401 منعکس شده است، با این حال صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی به دلایل عدم وجود زیرساخت ثبت صادرات خدمات در سامانه جامع تجارت و برخی ابهامات دیگر در قوانین، مقررات و رویه‌های اجرایی مربوطه، نتوانسته‌اند از تسهیل ایجاد شده بهره ببرند.

به اعتقاد صادرکنندگان خدمات فنی‌ مهندسی در روند سیاست‌گذاری‌ها چون نگاه درست و دقیقی نسبت به صادرات خدمات وجود ندارد، گاهی مقرراتی وضع و یا تسهیلاتی دیده می‌شود که قابلیت اجرا ندارند.

در واقع صادرات خدمات، صادرات دانش بوده و ضوابط آن با صادرات کالا تفاوت دارد؛ اما این تفاوت مورد توجه قانون‌گذار نیست.

 

وعده مالیاتی مقامات دولتی

مشکل دیگری که در این بین مطرح شد، موضوع دریافت مالیات از صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی بود.

صادرات خدمات فنی‌مهندسی در واقع اجرای پروژه‌ها در خارج از کشور است و مالیات هم از فعالیتی دریافت می‌شود که در داخل مرزهای کشور انجام شده باشد.

بر این اساس، دریافت مالیات از صادرکنندگان این بخش به نظر اقدام نادرستی است که باید موردبازنگری قرار بگیرد.

در حال حاضر صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی ذیل ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم قرار گرفته و قانون با آنها مانند سایر صادرکنندگان رفتار می‌کند.

ظاهرا سازمان امور مالیاتی و سازمان توسعه تجارت نشستی در باره حل چالش‌های مالیاتی صادرکنندگان خدمات فنی‌ مهندسی دارند که قرار است در این نشست مسائل مربوط به این حوزه را حل‌ و فصل کنند.

قرار شد نتیجه این نشست نیز برای دبیرخانه شورای گفت‌وگو ارسال شود.

 

کارت بازرگانی 5 ساله

در نشست کارگروه تخصصی شورای گفتگو، در باره طراحی سازوکاری با این هدف این که صادرکنندگان خدمات فنی‌مهندسی مشمول مقررات مربوط به انتخاب صادرکنندگان نمونه شوند، نیز مطرح شد.

با این سازوکار این صادرکنندگان می‌توانند کارت بازرگانی 5 ساله دریافت کنند.

موضوعی که مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد، متنی تهیه شود و در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار بگیرد تا مراحل اجرای آن بررسی و طی شود.

منبع خبر: پایگاه شهر خبر - 23 مرداد 1402

دیدگاه کاربران