ایران شاه کلید توافق گازی ترکمنستان - عراق

.  

 

 

 

وزیر امور گاز ترکمنستان با هدف بررسی چشم اندازهای همکاری مشترک با عراق و آماده شدن برای امضای یادداشت تفاهمی برای صادرات گاز به عراق سفر کرده است.

 

 

 

 

 

اما اینکه آیا عشق آباد امکان اجرای این پروژه بدون حضور و استفاده از مسیر ایران را خواهند داشت؟

 

آیا ایران اجازه استفاده ترانزیتی از خاک سرزمینی را خواهد داد یا اینکه در نهایت و لاجرم این قرارداد باید سه جانبه یعنی عراق- ترکمنستان باضافه ایران به سرانجام برسد؟

 

 

فیروز دولت آبادی در گفت وگو با ایلنا، درباره امکان اجرای پروژه صادرات گاز ترکمنستان به عراق غیر از مسیر ایران اظهار داشت: واقع امر اینکه ترکمنستان برای صادرات گاز به عراق مسیری غیر از ایران ندارد، اکنون تمام خطوط در ایران موجود است و ترکمنستان می تواند از نقطه ای که ما خودمان به کشور عراق گاز ارسال می کنیم، گاز خود را به عراق تحویل دهد.

 

یعنی از لحاظ تکنیکی هیچ محدویتی وجود ندارد و موضوع اینکه ایران چقدر هزینه انتقال درخواست کند و چه حجمی را اجازه عبور دهد و اینکه آیا اجازه می دهد یک رقیب برای صادرات در بازار عراق بتراشد و مجوز صادرات صادر شود، باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: در هر حال ما در شرایط فعلی این تصمیم گیری را ارزیابی می کنیم یعنی ایران در شرایطی است که گاز تولید داخل کفاف مصرف داخلی را نمی دهد و حتی در شرایط حساس صادرات را به عراق، ترکیه و ارمنستان متوقف می کند، در این شرایط اجازه انتقال گاز ترکمنستان از ایران امری طبیعی است.

 

اما منطقی تر این است که ایران گاز ترکمنستان را بخرد و خودش به عراق صادر کند تا در آینده انگیزه ای نزد این کشورها فراهم نشود که بخواهند از مسیر ترانزیتی ایران استفاده کنند، زیرا به هرحال ما در آینده نزدیک در میادین گازی سرمایه گذاری می کنیم تا ظرفیت تولید گاز را اضافه کنیم بنابراین نگاه منطقی این است که ایران خریدار گاز ترکمن ها و خود فروشنده باشد.

 

سفیر اسبق ایران در ترکیه با یادآوری اینکه عراق امکان و شرایط دریافت حجم بالای گاز غیر از خط لوله و از مسیر ال ان جی را ندارد، گفت: تنها مسیر باقی مانده برای عراق؛ مسیر ایران است و به لحاظ تکنیکی هم مشکلی ندارد.

 

اما شرط این است که ایران گاز را خریداری کرده و در مناطق شمالی و شمال شرق کشور مصرف کند و از ذخایر خود به عراق بفروشد و به این ترتیب ایران مجبور نیست هزینه بالای انتقال گاز از جنوب به شمال را متحمل شود، ضمن اینکه هم عراق و هم ترکمنستان نیز از این موضوع منتفع خواهند شد و در واقع هر سه کشور نقش برنده را خواهند داشت.

 

اما در عین حال این نکته را نیز باید در نظر گرفت که شاید ما به خاطر روابطی که با عراق داریم بخواهیم اجازه ترانزیت هم بدهیم در این صورت باید دو کشور ترکمنستان و عراق به چارچوب قراردادی تهران-بغداد در زمینه قیمت گذاری و میزان تحویل تمکین کرده و درواقع یک تصمیم سه جانبه بین ایران-عراق-ترکمنستان اتخاذ شود.

 

وی تاکید کرد: مهمترین تصمیم این است که ایران قرارداد خود با عراق را بازنگری و احیا کند و نیازی به این نباشد که عراق با ترکمنستان توافق کند، ایران می تواند میزان بیشتری گاز را از ترکمنستان خریداری کند و از ذخایر گازی خودش به کشور عراق ارسال کند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اکنون گاز ایران کم است و ناترازی انرژی داریم.

 

ما می توانیم از فرصت برنامه های گازی ترکمنستان و عراق استفاده کنیم یعنی گاز ترکمن ها را خریداری و به عراق بفروشیم و اجازه ندهیم قرارداد ما با عراق متوقف شود و یا اینکه کشور مقصد و بازار ما دنبال راه حل و تامین پایدار انرژی باشد، در واقع ما بعنوان یک کشور صادرکننده باید پلن بی و سی داشته باشیم، یعنی اگر گاز کم داریم خودمان به فکر پاسخگویی به نیاز مشتری و بازار خودمان باشیم.

منبع خبر: روزنامه ابرار اقتصادی - 17 مهر 1402

دیدگاه کاربران