‌سند تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا امضا می‌شود

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت:  

 

 

 

تا ۲ ماه آینده سند تجارت آزاد ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا امضا می‌شود.

 

 

 

 

محمد قنادزاده امروز در نشست خبری نمایشگاه اوراسیا که در تالار اصفهان نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان تشکیل شده است و این اتحادیه از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته که با جمعیت ۱۸۳ میلیون نفری ظرفیت خوبی را برای صادرات ما فراهم خواهد کرد.

معاون ارتقا کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا سالانه ۳۸۰ میلیارد دلار واردات دارند.

وی بیان داشت: در سال ۱۳۹۵ قرارداد موقت تجارت ترجیحی ایران با این ۵ کشور منعقد شد که در نتیجه آن در سال اول انعقاد قرارداد، صادرات ما به این کشور رشد ۸۰ درصدی داشت.

قنادزاده اظهار داشت: از سال ۹۹ مذاکرات تجارت به اتحادیه اقتصادی آغاز شده است که طی یکی دو ماه آینده ۵ کشور برای ایران سند نهایی تجارت آزاد را امضا خواهند کرد و پس از آن نیز این سند در مجلس کشور‌ها باید به تصویب برسد که پس از تصویب در مجالس کشور‌ها پیش بینی می‌شود تجارت آزاد ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا از ابتدای سال شمسی آینده آغاز می‌شود.

معاون ارتقا کسب و کار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه با امضا سند همکاری تجارت آزاد ایران و اوراسیا تعرفه کالا‌های وارداتی بین کشور‌ها صفر می‌شود، گفت: بر این اساس می‌توانیم جهش بزرگی در صادرات داشته باشیم؛ از ۱۰۰ درصد کالا‌های تجاری ما ۸۷ درصد در لیست تجارت آزاد با تعرفه صفر قرار می‌گیرد، اما برخی کالا‌های ممنوعه وارداتی مانند برخی محصولات کشاورزی و صنایع نساجی در فهرست تجارت آزاد با تعرفه آزاد قرار نمی‌گیرد و کالا‌هایی مانند خودرو با همان تعرفه‌ای که برای آن تعیین شده وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تجارت ایران با کشور‌های اوراسیا ۳۰ میلیارد دلار است، بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ صادرات ما به کشور‌های اوراسیا رشد ۲۸ درصدی داشته به طوری‌که از صادرات یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلاری سال ۱۴۰۰ به صادرات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱ رسیدیم.

قنادزاده افزود: در هفت ماهه ابتدای امسال نیز صادرات ما به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا ۹۱۳ میلیون دلار بوده است که به این ترتیب ۲۰ درصد رشد صادرات نسبت به ۷ ماهه سال گذشته داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه اوراسیا اجلاس‌های کمیسیون مشترک و کارگروه‌هایی نیز برگزار می‌شود، گفت: اجلاس کمیسیون مشترک با روسیه، اجلاس کمیسیون مشترک با قزاقستان، اجلاس کمیسیون مشترک با عمان و کارگروه صنعت و معدن و تجارت با روسیه نیز برگزار می‌شود.

قنادزاده بیان داشت: در نمایشگاه اوراسیا ۸۰ شرکت ایران و ۲۰ شرکت از کشور‌های اوراسیایی حضور خواهند داشت که شرکت‌های فعال در زمینه‌های کشاورزی، مواد غذایی، صنعتی، خودرو، شیمیایی و پتروشیمی، لوازم خانگی، سیم و کابل، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری، نفت و گاز، معدنی، دارو و تجهیزات پزشکی، رنگ و رزین، معدن حضور خواهند داشت.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اولین دور از نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تیرماه سال ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد و دومین دور این نمایشگاه در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

منبع خبر: خبرگزاری برنا - 30 آبان 1402

دیدگاه کاربران