ظرفیت 150 میلیارد دلاری اقتصاد دیجیتال ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور مطرح کرد:  

 

 

 

از سهم 30 میلیارد دلاری اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی کشور خبر داد و گفت: ایران پتانسیل افزایش این رقم را تا 150 میلیارد دلار دارد.

 

 

 

 

 

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام 1402 گفت: به لطف موج جهانی توسعه فناوری‌های ارتباطات، اقتصاد دیجیتال در کشور ما نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی افزود: جریان جهانی در دو دهه گذشته ایجادشده که عامل توسعه اقتصاد جدیدی به اقتصاد دیجیتال است.

اقتصاد دیجیتال 15 درصد تولید ناخالص ملی دنیا را به خود اختصاص داده و یک هفتم اقتصاد جهان دیجیتال است.

در ایران نیز یک پانزدهم اقتصاد دیجیتال است و این اقتصاد سهم 30 میلیارد دلاری از تولید ناخالص داخلی دارد با این حال ایران این توان را دارد که این رقم را تا 150 میلیارد دلار افزایش دهد. 

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از حوزه‌های پیشران اقتصاد جهان است که از پایه با فناوری ادغام شده و دانش‌بنیان‌ترین اقتصادی است که در کشور ما وجود دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور تصریح کرد: در این مدل از اقتصاد نیروی انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد و در ایران نیز نیروی انسانی جوان، باهوش و ارزان نسبت به جهان وجود دارد و می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی افزود: اقتصاد دیجیتال اقتصادی مردمی است و به عبارت دیگر مردمی‌ترین اقتصاد است و سهم زیادی از اقتصاد دیجیتال را در کشور مردم در اختیار دارند و علاقه مند به سرمایه گذاری در این اقتصاد هستند. 

دهقانی گفت: وزارت ارتباطات با هدف توسعه زیرساخت‌ها سه ستاد ایجاد کرده است؛ ستاد توسعه فناوری، ستاد اقتصاد دیجیتال فعال در توسعه بازار و ستاد هوش مصنوعی.

وی در نهایت خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شد امسال 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال از طریق اعتبار مالیاتی انجام شود اما تاکنون فقط 7 میلیارد آن محقق شده است.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - دوم دی 1402

دیدگاه کاربران