عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا چند ماه آینده آغاز می شود

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش خبر داد:  

 

 

 

مدیر عامل شــرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشــگاه شهید سلیمانی ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: شــرکت بزرگ ساخت تجهیزات پالایشی به منظور تأمیــن تجهیزات موردنیاز ایــن پروژه و دیگر پروژه های پالایشــی، متشکل از ظرفیت سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نفت بندرعباس و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی شکل خواهد گرفت.

 

 

 

 

جلیل سالاری در آیین امضای قرارداد واگذاری ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی به منظور احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی که با حضور محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو، فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و توفیق آذرمگین، مدیرعامل پتروپالایشگاه شهید سلیمانی برگزار شد، با تسلیت شــهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی کرمان گفت: پیشنهاد ساخت این پتروپالایشگاه در سال ۱۴۰۱ ارائه و پس از آن در قانون بودجه تکلیف ایجاد شد و مطالعات امکان سنجی آن انجام شــد.

 

هدف از این پروژه استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی بود؛ تفاهم نامه آن مردادماه امسال بین سهامداران در حضور رئیس جمهوری انجام و پس از آن مجوز شورای اقتصاد در آبان ماه اخذ شد.

 

وی افزود: همچنین ضرورت داشت مجوزهای پدافند غیرعامل و آمایش سرزمینی و محیط زیستی نیز دریافت شود که همه اینها زمان بر بود. این پروژه یک پتروپالایشگاه است که با توجه به حجم سرمایه گذاری، به سه فاز تقسیم شــده و باید بر اساس آن، جانمایی واحدها و طراحی بنیادی انجام شود تا بتوانیم چینش واحدها را انجام دهیم.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: ۴۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی برای جانمایی واحدهای فرآیندی اختصاص داده شــده و ۴۵۰ هکتار دیگر در جوار همین مجموعه اختصاص خواهد یافت.

 

کمپ کارگری و تجهیز کارگاه طرح نیز انجام شــده اســت تا در صورت آغاز عملیات اجرایی، کمبودی به لحاظ اســتقرار پیمانکار وجود نداشته باشد.

 

سالاری با اشاره به اینکه مطالعات و ارزیابی پروژه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران انجام می شود، گفت: امیدواریم تا چند ماه آینده و پــس از جانمایی، عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

 

در این مجموعه ۲۵ درصد ظرفیت تولید به محصولات پتروشیمی اختصاص داده شده است و تمرکز بر حداکثر تکمیل زنجیره ارزش افزوده در دستور کار قرار دارد، از این رو حجم محدودی حدود ۵.۶ میلیون لیتر به بنزین اختصاص دارد و این انعطاف پذیری هست تا در زمان نیاز به بنزین، محصول بنزین و در زمان نیاز به محصولات پتروشیمی، این محصولات تولید شود.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم با زیرساختی که ایجاد شده است و خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس - سیرجان - رفسنجان که در ماه های آینده به بهره برداری می رسد، شرایطی ایجاد شود که از ظرفیت این خط برای انتقال فرآورده این پالایشگاه در آینده همچنین از ظرفیت مخازن و دو اسکله در این منطقه برای صادرات محصولات استفاده شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بیان کرد: زیرســاخت هایی نیز از جمله آبگیر در منطقه وجود دارد که از یک ســوم ظرفیت این آبگیر برای این پروژه اســتفاده خواهد شد و با توجه به وجود زیرساخت ها امیدواریم پروژه روند پرشتابی داشته باشد و کارهای اجرایی ســریعا آغاز شود.

 

در بخش نفت خام نیز امیدواریم بتوانیم با مجوزهای اخذشده دسترسی به خوراک پالایشگاه را نیز فراهم کنیم.

 

در بخش تأمین آب و گاز پالایشگاه نیز مذاکراتی با شرکت ملی گاز انجام شده است.

 

سالاری افزود: در زمینه استفاده از دانش فنی، پیش از این از ظرفیت شرکت های داخلی استفاده شده و از ظرفیت پژوهشگاه صنعت نفت استفاده کردیم و در گذشته این واحدهای فرآیندی در کشور ساخته شــده اســت، البته برای این طرح از ظرفیت حوزه پژوهش فناوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز استفاده خواهیم کرد.

 

وی همچنین از شکل گیری یک شرکت بزرگ تولیدکننده کالا و تجهیزات پالایشی خبــر داد و گفت: در زمینه کالا و ســاخت تجهیزات نیز مجموعه ای متشــکل از سه پالایشــگاه شهید سلیمانی، ســتاره خلیج فارس و بندرعباس شکل خواهد گرفت که بخشی از کالا و تجهیزات را در قالب یک زنجیره تولید می کند و امیدواریم این شرکت به یک شرکت برند و مهم در زمینه تولید تجهیزات پالایشی تبدیل شود.

 

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تأکید کرد: از ظرفیت همه شــرکت های دانش بنیان فعال در زمینه تولید کالاهای صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی استفاده خواهیم کرد.

 

قرارداد واگذاری زمین پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی بین ســازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت پتروپالایش شهید سلیمانی امضا شد.

 

بر پایه این قرارداد ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی به منظور احداث پتروپالایشــگاه شهید ســلیمانی در اختیار شرکت پالایشی شهید سلیمانی قرار خواهد گرفت.

 

مدیرعامل شــرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از بهره برداری بخشــی از واحدهای کیفی سازی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه نفت آبادان تا پایان امسال خبر داد و گفت: میانگین مصرف بنزین در دی ماه امســال به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

 

سالاری اظهار کرد: مصرف بنزین کشور در ماه های گذشته به طور میانگیــن روزانه حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بود که این مقدار در روندی کاهشــی، در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است و اگر روند همچنان کاهشی باشد، امیدواریم بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.

 

وی افزود: نزدیک به ۵۵ درصد از خودروهای کلان شهرها فرسوده هستند که مصارف بالایی دارند و نیاز است جایگزینی این خودروها انجام شود تا در بحث ناترازی تأثیرگذار باشد.

 

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین از اجرای برنامه هایی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشــور خبــر داد و گفت: در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح های توسعه کیفی تا پایان امســال به بهره برداری می رسد که به دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش می یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیش بینی شده است که امیدواریم آن هم به زودی محقق شود.

 

سالاری تأکید کرد: به موازات آن طرح های جامع کیفی سازی نفت کوره پالایشــگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در حال اجرا هستند.

 

وی تصریح کرد: اجرای طرح های کیفی سازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده می کند.

منبع خبر: روزنامه اقتصادی خوب - 18 دی 1402

دیدگاه کاربران