طرح های تشویقی بندر چابهار برای بخش خصوصی

مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت:  

 

 

 

در حوزه تخلیه کانتینر نسبت به سایر بندرها تخفیف ۳۰ درصدی، در حوزه انبارداری تخفیف ۷۵ درصدی، در حوزه برگشت کانتینر خالی تخفیف ۱۰۰ درصدی و در حوزه صادرات مواد معدنی تا ۳ ماه هیچ هزینه ای بابت انبارداری نمی گیریم.

 

 

 

 

نشست خبری قاسم عسکری‌نسب مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان عصر روز گذشته برگزار شد‌. 

 

وی در خصوص طرح های تشویقی بندر چابهار برای فعالین بخش خصوصی اظهار داشت: افزایش میزان حمل و نقل کالا و راه اندازی خط کانتینری این بندر از سال گذشته نشان از این دارد که این بندر جایگاه خود را در میان فعالان اقتصادی پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: در حوزه بندری و تجهیزات و اصطلاحا مسائل کرانه ما وضعیت خیلی خوبی داریم اما در حوزه پس کرانه که شامل جاده های زمینی و ریلی می شود ضعف هایی وجود دارد که در حال رفع آن هستیم و شرکت کشتیرانی نیز با سرمایه گذاری خوبی که در حوزه حمل و نقل ترکیبی انجام داده است باعث شکوفایی این منطقه خواهد شد.

 

عسکری نسب با اشاهر به طرح های تشویقی بندرهای شهید بهشتی و کلانتری برای بخش خصوصی گفت: بندر چابهار به دنبال درآمد زایی نیست بلکه وظیفه آن خدمت به مردم و ایجاد تشتغال پایدار است ما در حوزه تخلیه کانتینر نسبت به سایر بندرها تخفیف ۳۰ درصدی اعمال می کنیم.

 

در حوزه انبارداری ۷۵ درصد تخفیف میدهیم، در حوزه برگشت کانتینر خالی ۱۰۰ درصد تخفیف می دهیم در حوزه صادرات مواد معدنی تا ۳ ماه هیچ هزینه ای بابت انبارداری نمی گیریم اینها بخشی از طرح های تشویقی ما است.

 

وی با بیان اینکه در دنیا ٨٠ درصد حمل و نقل از طریق دریا انجام می‌شود و این میزان در ایران به ٩٠ درصد می‌رسد، اظهار داشت: توسعه دریامحور راهبرد اساسی و ضرورت برای اقتصاد پویا و مقاومتی کشورمان است و همچنین سند برنامه هفتم هم به توسعه دریامحور تاکید دارد . 

 

وی با تاکید بر اینکه در حالی که در کشورمان ۵٨٠٠ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد اما از این میزان تنها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم، گفت: وسعت سواحل مکران هزار کیلومتر است و در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بی بدیل برای توسعه دریامحور وجود دارد و بندر شهید بهشتی بزرگترین بندر اقیانوسی و عمیق ترین بندر در کشور محسوب می‌شود و  آبخور این بندر حتی به ١٩ متر می‌رسد از این رو امسال پذیرای کشتی‌های ١٢٠ هزار تن حامل کالاهای اساسی هم بودیم. 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه بندر شهید بهشتی در ۴ الی ۵ فاز تعریف شد و توسعه فاز اول با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری انجام شد و در حال حاضر بندر شهید بهشتی در حوزه کانتینری سرویس منظم در مسیر بنادر چین دارد و با این اقدام زمان جابه‌جایی کالا  از ٣٠ روز به ١٢ روز کاهش پیدا کرده و همچنین سرویس منظم به بنادر غرب هند ناواشیوا و ماندلا برای صادرات میوه و ترابری و سرویس منظم به امارات برقرار است. 

 

عسکری‌نسب با اشاره به رشد حمل و نقل کانتینری در بندر شهید بهشتی افزود: در ١٠ ماه امسال رشد ١۴٠ درصدی کانتینری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در خصوص دلیل عدم امضای قرارداد نهایی و ١٠ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی در آبان ماه چه بوده و آیا با ادامه تاخیرها اپراتور هندی از بندر شهید بهشتی حذف می‌شود، اظهار داشت: امضای قرارداد با هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار شرایط خاص خود را دارد و ابعاد مختلفی سیاسی، اقتصادی و حقوقی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

امضای قرارداد نهایی با اپراتور هندی در تهران را پیگیری می شود و با مستقر سفیر جدید هند جلسات فشرده در حال برگزاری است و سه مرحله مذاکرات فشرده انجام شده‌است.

 

در حال حاضر تقریبا امضای قرارداد نهایی شده و وزارت راه و شهرسازی از متولی در هند برای امضای قرارداد نهایی دعوت کرده و به هند پیشنهاد داده‌ایم که قرارداد نهایی را هفتم اسفندماه همزمان با روز چابهار، منعقد کنیم و منتظر پاسخ هند هستیم. 

 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع قرارداد با هندی‌ها واگذاری نیست بلکه سرمایه گذاری است و با هندی‌ها قرارداد bot برای سرمایه گذاری ٨۵ میلیون دلاری منعقد کردیم که ٢٠ میلیون دلار از آن در قالب خرید ۶ دستگاه جرثقیل به اجرا رسیده‌است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بندر چابهار چه با حضور هندی‌ها و چه غیر از هندی‌ها فعال است و بدون هندی‌ها هم  متوقف نمی‌شود.

 

عسکری نسب گفت: هم چینی‌ها، هم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هم بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار مطرح هستند . 

 

همچنین در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا هنوز محدودیت‌هایی برای ورود کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند با حضور اپراتور آدانی وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیت‌هایی برای پذیرش کشتی‌ها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.

 

همچنین حسین شهدادی، معاون بنادر و  دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی در باره ادامه محدودیت‌ها برای ورود کشتی‌های ایرانی به بندر موندرای هند گفت: بنادر مشکلی در مراودات کالایی با هم ندارند و این ارتباط تردد و مراوداتی توسط خطوط کشتیرانی برقرار می‌شود اما احتمال دارد برخی از خطوط کشتیرانی به واسطه نبود قراردادها برای پذیرش در این بنادر با محدودیت‌هایی مواجه شوند. 

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر غرب هند از جمله ناواشیوا، کاندلا و موندرای محدودیتی ندارد اما با حضور شرکت آدانی در بندر موندرای که شریک خارجی دارد، برخی از شرکت‌های کشتیرانی امکان تردد به این بندر را ندارند.

منبع خبر: خبرگزاری برنا - 7 بهمن 1402

دیدگاه کاربران