صندوق توسعه را به «شستا» تبدیل نمی‌کنیم/ بررسی سرمایه‌گذاری در میدان آرش

رییس صندوق توسعه ملی:  

 

 

مهدی غضنفری در باره سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بخش بالادستی نفت اظهار داشت: تا پایان سال چند قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه میادین مشترک منعقد می‌کنیم و جزییات آن اعلام خواهد شد.

 

وی در باره مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با ورود صندوق به حوزه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی تاکید کرد: مجمع در حال بحث و بررسی است و مخالفتی را اعلام نکرده‌اند و امیدواریم که نظر مجمع هم مثبت شود. 

رییس صندوق توسعه ملی درباره ورود به میدان آرش جهت استخراج گفت: برای ورود به میدان آرش در حال بررسی هستیم. 

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم که عدد سرمایه‌گذاری در مدت زمان ۵ سال حدود ٣۵ میلیارد دلار باشد البته این اعداد نهایی نیستند.

غضنفری با بیان اینکه نقش صندوق در این پروژه‌ها تامین مالی است، اظهار داشت: عده‌ای که مخالف ورود صندوق هستند گمان دارند که صندوق بنگاه‌دار خواهد شد و به یک شستای دیگر تبدیل می‌شود اما اعلام می‌کنیم که الگوی ما شستا شدن نیست و صندوق نهاد مالی می‌ماند. 

وی گفت: صندوق یک جمعیت محدود است که تنها اقدامات مالی انجام می‌دهد و اگر برای پروژه‌های نفتی شرکت جدید تاسیس کنیم تنها برای اقدامات مالی خواهد بود و در قالب شرکت تامین سرمایه فعال می‌شود. 

رییس صندوق توسعه ملی تاکید کرد: اصلا بنای این را نداریم که اقدامات پیمانکاری انجام دهیم و این اقدامات، کار صندوق نیست. مخالفان بر این باور هستند که صندوق به دنبال فعالیت در این بخش‌ها هستند اما به هیچ وجه به دنبال این اقدامات و فعالیت‌ها نیستیم، نه می‌خواهیم بنگاه‌دار شویم و نه پیمانکار و نه می‌خواهیم برای چاه‌های نفتی حفاری کنیم. 

غضنفری گفت: تنها به دنبال تامین مالی پروژه‌ها هستیم. اما این تامین مالی به جای اینکه در قالب ارائه تسهیلات باشد در قالب شراکت در پروژه‌ها خواهد بود و همکاری‌های صندوق مشارکتی خواهد بود و استفاده از سود پروژه‌ها هم توافقی خواهد بود.

منبع خبر: خبرگزاری کار ایران(ایلنا) - 7 اسفند 1402

دیدگاه کاربران