پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۳ الی ۹ دی ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

 

حمایت از حقوق سهامداران خرد؛ هدف مهم حاکمیت شرکتی

رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری حاکمیت شرکتی با اشاره به اینکه دستورالعمل حاکمیت شرکتی به تازگی مورد بازنگری قرار گرفته، اظهار کرد: هدف از دستورالعمل حاکمیت شرکتی، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران اقلیت است.

همچنین، حمایت از اثربخشی، کارایی و رشد پایدار شرکت ها از دیگر اهداف مهم این دستورالعمل است.

او با اشاره به فصول ششگانه این دستورالعمل ابراز کرد: تعاریف، اصول حاکمیت شرکتی، ترکیبات هیات‌مدیره و برگزاری جلسات و نحوه تصمیم‌گیری‌ها، برگزاری مجامع عمومی و ترکیب برگزاری و الزامات مجامع، پاسخگویی و افشای اطلاعات و گزارشگری پایداری و نظام‌مند کردن آن، ۶ فصل دستورالعمل حاکمیت شرکتی هستند.

 

 

تخصیص سهام عدالت مددجویان طی دو ماه آینده

پیمان حدادی در یک گفت و گوی رادیویی با بیان اینکه ۱۹ بانک سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: ۵۰ درصد سود سهام عدالت برای سال مالی ۱۴۰۰ وصول و محاسبات انجام شد و شبکه بانکی از چهارشنبه شروع به واریز سود کرده است.

مشاور رئیس سازمان بورس افزود: برای سهام‌هایی با ارزش یک میلیون تومان سود یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز می‌شود و برای سهام‌هایی با ارزش ۵۰۰ هزار تومان سود ۶۰۲ هزار تومان واریز می‌شود. همچنین افرادی که سهام ۴۹۰ هزار تومانی داشتند سود ۵۵۷ هزار تومان دریافت می‌کنند و تقریباً همین عدد در پایان اسفند ماه واریز می‌شود و کل سود ۱۴۰۰ تا پایان سال تسویه خواهد شد.

 

 

راه‌اندازی داشبوردهای جدید نظارتی، برای تقویت نظارت هوشمند بر "معاملات الگوریتمی"

داشبوردهای جدید نظارتی به منظور تقویت نظارت هوشمند در حوزه معاملات الگوریتمی، مبتنی بر الگوهای جهانی در سامانه نظارتی، راه‌اندازی و پیاده‌سازی شد و از ابتدای هفته گذشته (۱۴۰۱/۹/۲۶) شروع به کار نمود.

با راه‌اندازی و شروع به کار این داشبوردها، آن دسته از کدهای معاملاتی که در طول زمان بازار، هشدار هوشمند معامله الگوریتمی در مورد آن‌ها فعال می‌شود و ظن استفاده از الگوریتم در معاملات آن‌ها وجود دارد، شناسایی و به نحو مقتضی با آن‌ها برخورد می‌شود.

از ابتدای هفته گذشته تاکنون، حدود ۸۰ کد معاملاتی در دسته اشخاص حقیقی شناسایی شد که تذکرات لازم به کارگزار مربوطه ارائه و در خصوص ۵ مورد به دلیل تکرار تخلف، دسترسی برخط سهامدار مسدود شد.

 

 

معاملات با اشخاص وابسته شرکت‌های بورسی، زیر ذره‌بین حاکمیت شرکتی

سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس با بیان این مطلب که معاملات با اشخاص وابسته از منظر منصفانه بودن، افشا و در نظر گرفتن منافع سهامداران اقلیت برای سازمان بورس اهمیت فراوانی دارد افزود: در دستورالعمل اصلاح شده حاکمیت شرکتی با توجه به اهمیت موضوع و تجربیات گذشته در این خصوص، الزامات جدید قرار داده شده است.

وی در ادامه بیان کرد: مطابق الزام جدید، هیات مدیره موظف است در معاملات با اهمیت با اشخاص وابسته مربوط به دارایی‌های ثابت مشهود، دارایی‌های نامشهود و سرمایه‌گذاری‌ها، از گزارش کارشناس رسمی منتخب از سوی مراجع ذیصلاح قانونی استفاده نماید.

جزئیات معاملات از قبیل موضوع معامله، قیمت معامله، فرآیند تعیین قیمت و دلایل عدم انجام معامله با اشخاص غیروابسته باید بلافاصله به عموم افشا شود.

 

 

افزایش سود بانکی، رویداد جدیدی برای بورس نیست

وحید شقاقی شهری، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با تاثیر افزایش سود بانکی بر بازار سرمایه، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شورای پول و اعتبار به منظور کنترل نرخ تورم در کشور، اقداماتی را نظیر افزایش نرخ سود سپرده بانکی انجام داده اما نه تنها این اقدامات تاثیری نداشته، بلکه به عنوان یک مولفه مهم، بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون اوراق‌های دولتی و گام با نرخ‌های ۲۷ تا ۲۸ درصد معامله می‌شوند افزایش چند درصدی سود بانکی (اوراق گواهی سپرده عام)، نمی‌تواند اثر چندانی بر بازار سرمایه بگذارد و صرفا به سبب جو روانی، اثر کوتاه مدتی بر بازار سهام خواهد داشت.

 

 

مهیا شدن مقدمات ورود کل تولیدات مهم و اساسی به بورس کالا

اعضای کمیسیون عمران مجلس روز یکشنبه ۴ دی ماه نشست مشترکی با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس کالای ایران و قائم مقام و مدیران ارشد بورس کالا داشتند که در آن به لزوم تحقق موارد قانونی در حوزه قانون جهش تولید مسکن، تامین محصولات مورد نیاز ساخت مسکن از بورس کالا و لزوم عرضه کامل محصولات تولیدی کشور در این بورس تاکید شد.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این نشست گفت: باید به کمک سیاست‌گذاران شرایطی مهیا شود تا کل تولیدات محصولات مهم و کالاهای اساسی کشور در بورس کالا عرضه تا زنجیره‌ای از شفافیت در مبادلات کالایی ایجاد شود؛ در این زمینه اینکه یک شرکت تولیدی تنها بخشی از محصولاتش را در بورس کالا عرضه کند و بخشی دیگر را خارج از بورس بفروشد مورد قبول نیست.

 

 

دستورالعمل پذیرش و معاملات «اوراق گام» اصلاح شد

بنابر اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، با توجه به اصلاحات جدید "دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) " مصوب شورای پول و اعتبار، ضرورت بازنگری در "دستورالعمل پذیرش و معاملات اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) " مصوب ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در راستای ارتقاء و شفافیت فرایند انتقال این اوراق از بازار پول به بازار سرمایه محرز گردید و با درخواست بانک مرکزی، پیشنهاد بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، متعاقب بررسی و ارسال پیشنهادات اصلاحی از جانب مدیریت نظارت بر بازار اولیه، اصلاح مقررات مربوط در دستور کار مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه قرار گرفت.

 

 

رونق سرمایه‌گذاری در گرو توجه به بازار سرمایه

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این مطلب که اعتماد سازی یکی از اهداف مهم در بازار سرمایه است که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: افزایش اعتماد مردم به سمت بازار سرمایه، نیازمند تقویت این بازار است با تصمیمات و سیاست‌گذاری اقتصادی صحیح می‌توان ریسک‌های بازار را کاهش داده و اعتماد عمومی به بورس را افزایش داده و شاهد رشد و توسعه بازار بود. وی افزود: در صورتی که اطلاعات دقیق و شفاف و کارشناسی شده به مردم ارائه شود، به طور حتم، اعتماد مردم به بازار بیش از گذشته ارتقا خواهد یافت.

 

 

واگذاری شفاف‌تر دو خودروساز، با حل مساله سهامداری چرخشی!

روح‌الله ایزدخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره حسن عمل واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور گفت: موضوعی که از میزان سهام دولت در این‌ دو خودروساز مهم‌تر است، سهامداری چرخشی آن‌ها است.

این دو خودروساز شرکت‌های تودرتویی ایجاد کرده‌اند که خودشان سهام‌دار خودشان هستند و حتی مدیرانشان را خودشان تعیین می‌کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از سهام این دو خودروساز چرخشی است، گفت: این موضوع در تحقیق و تفحص دوره نهم مجلس شورای اسلامی هم وجود داشت.

مثلا مدیران سایپا خودشان، خودشان را تعیین می‌کنند و هیچ کس جز خودشان نمی‌تواند آن‌ها را عزل کند.

وضعیتی که ایجاد شده این است که شرکت‌های زیرمجموعه سایپا و ایران‌خودرو که توسط خود سایپا و ایران‌خودرو ایجاد شده‌اند، سهام این دو خودروساز را خریده‌اند.

 

 

تداوم فعالیت صنایع در بلندمدت نیازمند سرمایه گذاری‌های جدید در حوزه برق و گاز

عباس آرگون ضمن انتقاد از قطعی گاز صنایع در فصل زمستان بیان کرد: قطعی گاز صنایع در زمستان، معلول عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی است.

معتقدم به جای پرداختن به معلول، بهتر است روی علت عدم سرمایه‌گذاری در حوزه گاز و... تمرکز کنیم. این عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط اقتصادی در کنار تحریم‌ها و قیمت‌گذاری‌های دستوری، موجب شده رغبتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در کشور وجود نداشته باشد و علاوه بر آنکه سرمایه‌گذاری جدیدی در این سال‌ها صورت نگرفته، مرتبا شاهد خروج سرمایه‌ها از کشور هم بوده‌ایم.

مادامی که دورنمای مثبتی از اقتصاد کشور برای سرمایه‌گذاران ترسیم نشود، معضل عدم سرمایه‌گذاری به قوت خود پابرجا خواهد ماند.

عدم ثبات قوانین و مقررات و اتخاذ تصمیمات ناگهانی مثل وضع عوارض صادراتی، یکی از چالش‌هایی است که پیش‌بینی‌پذیری را دشوار کرده است.

 

 

توسعه صادرات، با کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد

ابراهیم بهادرانی، مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران به تاثیر فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رفت تا به تدریج و به منظور کمک به صادرات کالاها، تعداد کالاهای مشمول تحویل ارز صادراتی به نرخ نیما، کاهش یابد تا این امر زمینه‌ساز عرضه ارز در بازار آزاد و نیز کاهش نرخ ارز در آن بازار شود.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: هر گونه الزام برای فروش ارزهای صادراتی به نرخ کمتر از بازار آزاد، منجر به زیان یا کاهش سود شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

 

 

اصرار جدی مجلس بر تصویب سریع طرح مالیات بر عایدی سرمایه

احمد راستینه با بیان اینکه شاید به جرات می‌توان گفت که بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای اصلاح چرخه پول کشور و برای حذف شبکه سوداگری و دلالی به سمت مالیات بر عایدی سرمایه حرکت کرده اند، گفت: سابقه این طرح در کشورهای توسعه یافته ۳۰ تا ۴۰ سال است که متاسفانه این امر در کشور ایران به واسطه تصمیمات غلط یا وجود شبکه‌های پرنفوذ، از دستور کار خارج شده است.

نماینده مردم «شهرکرد، بن و سامان» در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مجلس شورای اسلامی اصرار بر اجرای سریعتر این طرح دارد.

بنابراین، امروز در مجلس شورای اسلامی اولویتی به امضا نمایندگان رسید تا هیات رئیسه هر چه سریعتر آن را در دستور کار قرار دهد.

 

 

واردات سوخت، راه‌حل کوتاه مدت دولت برای جبران قطع گاز صنایع

سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با تاثیر قطعی گاز صنایع، اظهار کرد: کارشناسان از ماه‌ها قبل در رابطه با ذخایر گاز در کشور هشدار دادند، اما در نهایت به جای سیاست‌های حمایتی از صنایع همانند سال‌های اخیر، شاهد قطعی گاز صنایع بودیم.

او افزود: در صنایعی که گاز به عنوان خوراک به حساب می‌آید (و نه سوخت) قطع آن می‌تواند افزون بر تولید، صادرات چنین صنایعی را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

 

 

عقب‌ماندگی ۲۸ ماهه، نقطه قوتی برای بورس

حمید علیخانی مدیرعامل کارگزاری راهبرد سرمایه گذاری ایران سهام بیان کرد: البته که نرخ ارز به عنوان محرک می‌تواند در سبزی چند روز گذشته بازار سرمایه تاثیرگذار بوده باشد؛ اما نباید بین نرخ ارز و روند بازار سرمایه رابطه خطی ترسیم کرد.

کما اینکه در ماه‌های قبل هم که نرخ ارز شیب افزایشی داشت، بازار سرمایه ما نزولی بود و در واقع، بورس متناسب با نرخ ارز رشد نکرده که در صورت کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، الزاما روند بازار سرمایه هم منفی شود! قطعاً متغیرهای متعددی در تعیین روند بازار سرمایه تاثیرگذار هستند که نرخ ارز، فقط یکی از این متغیرها است.

 

 

تنوع صنایع، بورس ایران را قوی کرد

ساسان الله‌قلی، مدیرعامل سبدگردان سورنا با بیان اینکه بورس ایران قوی است چرا که در مقایسه با بورس‌های دیگر از لحاظ تنوع صنایع، قابل مقایسه با آن‌ها نیست، به بورسان گفت: خوشبختانه سطح شفافیت بورس کشور به صورت مداوم در حال افزایش و ساختار آن به سمت بهتر شدن در حال حرکت است.

وی افزود: در سال ۹۹ اتفاقات خوبی برای بورس کشور نیفتاد اما از آن سال تاکنون شرکت‌های بورسی با افزایش سودآوری بالایی مواجه بودند و سهامداران بسیاری را از بازار منتفع و شرکت‌های خوبی هم به بورس افزوده شدند.

بنابراین بورس ایران با توجه به شاکله شرکت‌هایی که دارد، انکارناپذیر بوده و دوره آن تمام نشده است.

 

 

افشا جزئیات معاملات با اهمیت شرکت‌ها، تکلیف دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی

محمدجعفر علیخانی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه در رابطه با تاثیر اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی بر حفظ حقوق سهامداران خرد، اظهار کرد: حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قواعد و سازوکارهای قانونی و مالی است که اجرای آن ضمن هدایت و کنترل شرکت‌ها و روابط بین سهامداران، موجب اثربخشی، کارایی، رشد پایدار و ثبات مالی شرکت می‌شود.

او افزود: مطابق ماده ۳۱ دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی از این پس، به منظور حفظ حقوق سهامداران، سود سهامداران عمده و کنترلی نباید پیش از سایر سهامداران پرداخت شود.

همچنین طبق ماده ۷ این آئین‌نامه، هیات مدیره شرکت‌ها می‌بایست ضمن استفاده از گزارش کارشناس رسمی منتخب مراجع ذیصلاح قانونی در معاملات با اهمیت، جزئیات معاملات را نیز افشا کنند.

 

 

وعده رئیس جمهور برای کاهش مالیات‌ها امسال هم محقق می‌شود

بهروز زارع رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سرآمد بازار ضمن اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد در نشست خبری ۲۹ آذرماه، بیان کرد: یکی از خبرهای وزیر اقتصاد در این نشست، این بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، نرخ مالیات تولید را ۲ درصد دیگر کاهش داد.

بنابراین برای اولین بار طی دو سال متوالی نرخ مالیات تولید ۷ درصد کاهش می‌یابد.

قطعاً خبر کاهش مالیات تولید، اتفاق مثبتی بوده و موجب رشد سودآوری شرکت ها خواهد شد.

 

 

جاماندگی دو ساله از سایر بازارها و تورم، بزرگ‌ترین نقطه قوت بورس

مصطفی صفاری مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در خصوص وضعیت فعلی بورس بیان کرد: افزایش نرخ ارز منجر به رشد ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود و به همین دلیل نیز، تورم معمولاً منجر به رشد شاخص بورس‌ها می‌شود.

کما اینکه به دنبال تورم ۱۲۰ درصدی در ترکیه، شاخص بورس این کشور در عرض یک سال، رشد ۱۷۵ درصدی داشت! بنابراین می‌توان گفت افزایش نرخ ارز به خودی‌خود محرکی برای رشد بازار سرمایه خواهد بود.

 

 

اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد فسادزاست / حمایت دولت باید غیرنقدی باشد

مهدی سوری، کارشناس بازار سهام اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که وجود دو نرخ مجزا در کالا و یا خدماتی باعث بروز رانت و فساد می‌شود و دلار دونرخی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ اختلاف نرخ دلار نیمایی و آزاد نمی‌تواند فوایدی برای عموم مردم داشته باشد و در این بین تنها عده‌ای صاحب نفوذ از رانت کلانی برخوردار می‌شوند.

او اضافه کرد: عده‌ای به واسطه استفاده از این رانت ایجاد شده، دارایی‌های نامشروع چندین میلیاردی به دست می‌آورند و از آنجایی که این افراد قدرتمند هستند، نسبت به اخذ تصمیمات صحیحی که به نفع کشور و جامعه است، مقابله می‌کنند.

 

 

مهار تورم و رونق بورس در سایه اجرای صحیح طرح مالیات بر عایدی سرمایه

حسین احمدی مدیرعامل کارگزاری ایمن بورس در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: به‌هرحال بازارهای سفته بازی و سوداگری املاک، طلا، خودرو و ارز، بازارهای مولد نیستند که موجب رشد اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال شوند.

با توجه به تورم و رشد نقدینگی در کشور، سیاست‌گذاران باید تدابیری بیاندیشند که نقدینگی به سمت بازارهای مولد و شفاف حرکت کند.

وی اضافه کرد: حتماً در صورت اجرای صحیح و موفقیت‌آمیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه، بازار سهام جذابیت بیشتری خواهد داشت.

 

 

کاهش فاصله فعلی ارز نیما و آزاد، محرکی قوی برای جهش سودآوری شرکت‌های صادراتی است

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فولادی‌ها بیان کرد: قیمت فولاد در بازارهای جهانی در یکی_دو سال اخیر، شیب نزولی داشته و هر تن فولاد از حدود ۱۰۰۰ دلار به ۶۰۰ دلار رسیده است.

این کاهش قیمت، هم ناشی از رکود جهانی و هم دامپینگ چین بوده است.

اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در کف قیمت فولاد قرار داریم و انتظار کاهش قیمت آنچنانی نمی‌رود.

چرا که در محدوده میانگین بلندمدت قیمت های جهانی فرار داریم و ضمنا، افزایش نرخ گاز، مجال کاهش قیمت بیشتر به فولاد و سایر کامودیتی‌های انرژی‌بر نمی‌دهد.

 

 

حذف عرضه خودرو در بورس کالا، غیرممکن است

سید امیر ذوالفقاری، تحلیلگر گروه مالی آگاه با بیان اینکه حذف عرضه خودرو در بورس کالا به نفع مردم و خودروسازان نخواهد بود، به بورسان گفت: موضوع حذف عرضه خودرو در بورس کالا غیرممکن است.

به طور قطع، با توجه به قدرتی که خودروسازان دارند و همچنین جایگاه مهم بورس کالا در کشور، عرضه خودرو ادامه‌دار خواهد بود.

ذوالفقاری اظهار کرد: با توجه به اینکه بورس کالا قیمت‌های واقعی را براساس عرضه و تقاضا نشان می‌دهد، این موضوع پتانسیل خوبی برای سودآوری شرکت‌ها خواهد بود.

 

 

بورس، مامنی برای جذب نقدینگی سرگردان

فرشید زرین کیا مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری خط ارزش در خصوص تاثیر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: بیش از یکسال است که کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مورد تصویب قرار گرفته و جزییات برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است؛ ولی هر بار به دلیلی اجرای این طرح به تاخیر افتاده است.

در مقطع کنونی با توجه به تلاطم‌های بازار ارز، سکه و مسکن، پیش‌بینی می‌شود عملیاتی شدن این طرح با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شود.

 

 

بورس، جذاب‌ترین بازار نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری موازی با بازار سرمایه

مهدی حیدرزاده مدیرعامل شرکت سبدگردان هوشمند رابین در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: با متغیرهای متعددی می‌توان بازار سرمایه را بررسی کرد.

اگر نرخ ارز معیاری برای سنجش ارزندگی بازار سرمایه باشد، بخش زیادی از بازار سرمایه ما جذابیت ویژه دارد؛ چرا که ارزش بازار شرکت‌های خارجی مشابه شرکت‌های تولیدی در بازار سرمایه ما، بسیار بالاتر از ارزش بازار فعلی این شرکت‌ها است.

وی اضافه کرد: به طور کلی و از منظر بنیادی، بازار سرمایه نسبت به تورم فرصت‌های سرمایه‌گذاری موازی با بازار سرمایه، بسیار ارزنده و جذاب بوده و در کسب درآمد هم بی‌رقیب است.

ضمن اینکه این بازار نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالاتر و شفافیت بیشتری دارد.

البته نباید از ریسک‌های سیستماتیک که بر سر این بازار سایه افکنده، غافل شد.

 

 

معافیت مالیاتی صادرات اوره؛ فرصتی برای جهش سودآوری اوره‌سازان

حامد فقرایی کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: محصولات پتروشیمی را می‌توان در گروه‌های مختلف طبقه بندی کرد. برخی از این محصولات قابلیت تبدیل به محصولی دیگر و ایجاد ارزش افزوده بالاتر را دارند.

اما نکته اینجاست که آیا در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری روی طرح‌های توسعه‌ای در بخش پایین‌دستی توجیه اقتصادی دارد یا نه؟ و آیا با توجه به شرایط تحریم، عملاً چنین فرصتی پیش روی صنعت پتروشیمی قرار دارد یا نه؟ واقعیت این است که شرایط سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پایین دستی صنعت پتروشیمی برای تبدیل محصولات فعلی به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر وجود ندارد.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 9 دی 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/10/10     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |