پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۱۷ الی  ۲۳ دی ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

صنایع از گاز دولتی بی‌نیاز می‌شوند

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه در نشستی با اصاب رسانه در پاسخ به این پرسش که دولت زیان ناشی از قطع اجباری برق و گاز صنایع و پتروشیمی‌ها در فصل تابستان و زمستان را چگونه جبران خواهد کرد، به خبرنگار سنا گفت: دولت برای اینکه بتواند بخشی از عدم النفع این شرکت‌ها را که در زمستان دچار مشکل و تنگنا شده بودند پوشش دهد، سعی کرد در ۶ ماهه اول سال گاز بیشتری به صنایع و پتروشیمی‌ها تحویل دهد و از شرکت‌ها خواست که دوره‌های مربوط به تعمیرات اساسی خود را به فصل سرد سال منتقل کنند.

 

 

تعیین برنامه هفتگی و افزایش عرضه خودرو در بورس، باعث تعدیل بیشتر قیمت‌ها می‌شود

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه دویست و سی و نهمین جلسه شورای عالی بورس در رابطه با برنامه‌های در دست اقدام برای افزایش عرضه خودرو در بورس گفت: امیدواریم با سلسله اقداماتی، از جمله اصلاح ساختار مالی شرکت‌های خودروسازی، اصلاح مدیریت شرکت‌ها، تامین قطعات، افزایش بهروری و... که وزارت صمت نیز پیگیر آن است، بتوانیم عرضه خودرو را افزایش دهیم.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس قطعا منجر به افزایش قیمت نشده و شاهد آن هستیم که روند قیمتی خودروهایی که در بورس عرضه شده‌اند، منطقی‌تر است.

 

 

امکان خرید اعتباری برای سبدهای اختصاصی فراهم شد

با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان خرید اعتباری اوراق بهادار برای سبدهای اختصاصی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران فراهم گردید.

 

 

عرضه خودرو در بورس، ضدرانت، بهترین و عادلانه‌ترین روش است

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد با عرضه خودرو در بورس کالا تولیدکننده و مصرف‌کننده هم‌زمان منتفع شده‌اند و دلالانی که از فاصله قیمتی خودروها ارتزاق می‌کردند نیز از گردونه معاملات کنار رفته‌اند. وی با بیان اینکه حذف رانت، بهترین مستند و دلیل برای اعلام کارآمدی بورس است، افزود: عده‌ای اعلام می‌کنند رشد قیمت خودرو به دلیل عرضه در بورس کالا است که این ادعا قطعاً درست نیست، چراکه همه می‌دانیم به دلیل کاهش ارزش پول ملی، افراد زیادی برای حفظ ارزش پول خود به خرید خودرو روی آورده‌اند و به عبارتی بخشی از تقاضای بازار خودرو، مصرفی نیست.

 

 

خودروهای وارداتی به‌زودی در بورس کالا فروخته می‌شود

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است، گفت: نخستین فروش خودروهای خارجی دی ماه در بورس کالا انجام خواهد شد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۴۰ هزار ثبت سفارش برای واردات خودرو انجام شده است، گفت: نخستین فروش خودروهای خارجی دی ماه در بورس کالا انجام خواهد شد.

 

 

عرضه خودرو در بورس، بازار را به ثبات می‌رساند

محمود دودانگه اظهار کرده است: براساس قانون، سیاست‌گذاری در خصوص بازارهای غیررقابتی به صورت تخصصی به شورای رقابت سپرده شده که با توجه به پایان اعتبار مصوبه مذکور، شورای رقابت تصمیم به ایجاد کارگروه تخصصی خودرو گرفته و مقرر شده است با حضور بخش‌های ذیربط در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی معتقد است قطعاً تشکیل کمیته خودرو راهگشا است تا نهایتاً با مشارکت همه ذی‌نفعان بهترین تصمیمات در خصوص بازار خودرو اخذ شود.

 

 

جزئیات عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس ضمن تشریح شرایط و زمان عرضه ۲۱ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودروی وارداتی در بورس کالا عنوان کرد: قیمت پایه زمانی که عرضه خودروها توسط عرضه‌کننده اعلام شود، مشخص و منتشر خواهد شد.

همچنان هر کد ملی قادر به درخواست سفارش یک خودرو است و محدودیت سابقه خرید از سال ۱۳۹۸ که توسط وزارت صمت اعلام شد نیز به قوت خود باقی است.

او با تاکید بر اینکه هیچ مانعی از سمت بورس کالا یا سازمان بورس برای عرضه خودروهای یادشده در بورس کالا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پذیرش خودرها در بورس کالا انجام شده و با اعلام عرضه‌کننده‌ها، خودروها در بورس کالا عرضه خواهند شد.

 

 

مطالبات بودجه‌ای صنایع از مسیر میز صنعت سازمان بورس ادامه دارد

امیر طایفه ابراهیمی، رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اتخاذ تدابیر اجرایی لازم به منظور حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه آنان یکی از وظایف سازمان بورس و ارواق بهادار است، گفت: سازمان بورس برای پر کردن خلا تعامل میان سازمان با ارکان بازار سرمایه برگزاری میز صنایع با حضور فعال مدیران ارشد شرکت‌ها و صاحب نظران صنایع را از ابتدای سال ۱۴۰۰ در دستور کار خود قرار داد. به کفته ابراهیمی، در راستای آگاهی‌بخشی منظم و هدفمند سهامداران و فعالان بازار سرمایه با مباحث و مذاکرات صورت گرفته در میزهای صنایع برگزار شده، در سایت سنا صفحه ویژه‌ای به نام «میز صنعت» ایجاد شده که تمامی اخبار، پژوهش‌ها و گزارش‌های ارائه شده در میز صنایع در این قسمت در اختیار علاقمندان و فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

 

 

بورس برای رشد رقیبی ندارد/ مسکن وارد رکود شده است

حسین عبده تبریزی درباره تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی بر اقتصاد، اظهار داشت: اقتصاد یک بخش واقعی دارد که این بخش واقعی یعنی اینکه درمان بیشتر یا آموزش بیشتری یا مسکن و کشاورزی بیشتری داشته باشد، است و یک بخش مالی دارد که تصمیماتی که در آن بخش مالی می‌گیرند که مثلا نرخ برابری ارز را از چه قیمتی حمایت می‌کنند یا نرخ بهره را بالا ببرند یا پایین بیاورند.

حسین عبده تبریزی اقتصاددان، بازار سرمایه را برای رشد، «بی‌رقیب» ارزیابی کرده و از رکورد در بازار مسکن خبر داد و تاکید کرد با توجه به شرایط موجود، بازار سرمایه از هر زمان دیگری رقیب کمتری برای رشد دارد.

 

 

نمایندگانی که به شورای رقابت نامه نوشتند، مخالف عرضه خودرو در بورس نیستند

بهروز محبی نجم‌آبادی با بیان اینکه هیچکدام از نمایندگان مجلس مخالف عرضه خودرو بورس کالا نیستند، گفت: تعدادی از نمایندگان طی نامه‌ای به شورای رقابت، خواستار رسیدگی به برخی ابهامات درباره عرضه خودرو بودند.

خواسته نمایندگان این است که شفاف‌سازی بیشتری نسبت به اینکه قیمت پایه خودرو بر چه اساسی تعیین شده است، صورت گیرد.

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه هیچکدام از نمایندگان مجلس مخالف عرضه خودرو بورس کالا نیستند گفت: به طور قطع بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و نمایندگان به خوبی این میزان اهمیت را درک می‌کنند.

 

 

هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد

حجت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) مبنی بر اینکه چرا برخی از نمایندگان نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا دچار چند صدایی شده‌اند، عنوان کرد: هیچ یک از نمایندگان با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت نکرده و نخواهند کرد.

حجت‌اله فیروزی گفت: مجموع نمایندگان مجلس بر اصل عرضه کالاها از جمله خودرو در بورس کالا اعتقاد کامل دارند و به دنبال آن هستند که خودرو در فضای شفاف عرضه و تقاضا به دست مصرف کننده واقعی رسیده و مسیر رقابتی شدن را به درستی طی کند.

 

 

مجلس عرضه خودرو در بورس را کاملا بر قرعه‌کشی ترجیح می‌دهد

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مسائل پیش آمده در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما بورس کالا و عرضه خودرو در آن را بر بخت آزمایی و قرعه‌کشی، کاملا ترجیح می‌دهیم.

طغیانی با اعلام اینکه بحث مابه‌التفاوت هیچ ارتباطی به خریدار، بازار و غیره ندارد، خاطرنشان کرد: دغدغه نمایندگان بحث مابه‌التفاوت است؛ البته افزایش عرضه برای افزایش عمق بازار و کاهش آرام آرام قیمت‌ها نیز مطرح است

 

 

قیمت‌گذاری دستوری به نفع هیچ‌کس نیست

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان اینکه تولید رقابت‌پذیر و رفع انحصار در همه صنایع، همواره یکی از دغدغه‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان بوده است، گفت: صنایع مهم کشور از جمله صنعت خودروسازی، به سمت رقابتی شدن پیش می‌روند و در این میان رفع انحصار از برخی صنایع می‌تواند به ایجاد فضای رقابتی کمک کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد کشور قیمت‌گذاری است که نباید دستوری باشد.

دولت نباید قیمت تعیین کند، بلکه باید ضوابط و چارچوب قیمت را تعیین و بر اجرای قوانین نظارت کند

 

 

شنای قیمت خودرو در بورس کالا بر خلاف جهت بازار آزاد/عرضه خودرو در بورس کالا سبب کاهش قیمت‌های پایه نیز شد

حمید علماء مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داریوش بیان کرد: بورس کالا لایق‌ترین نهاد غیردولتی برای انجام بخش بزرگ معاملات کالایی در کشور است که هم ساختارهای الکترونیکی انجام معاملات را دارد، و هم بطور شفاف جزییات معاملات و طرفین معامله در آن ثبت می گردند و اتاق پایاپای برای تسویه معاملات دارد که ریسک نکول را به حداقل رسانده است.

وی ادامه داد: فراموش نکنید روش پیش‌فروش خودرو نارضایتی های فراوانی به همراه داشت و تولید و فروش محصول برای خودروسازان، ضرر و زیان به همراه داشت.

مکانیزم حراج در بورس کالا، بهره وری بالا در کشف قیمت را به همراه دارد و حذف دلالان و واسطه‌ها باعث می‌شود تا عامه مردم و مصرف‌کنندگان واقعی با قیمت کمتری از سایر بازارها و روش های سنتی عرضه کالا، نیازهای خود را تامین کنند.

 

 

بازدهی بورس، جذاب تر از سود بانکی/ چشمک ارز به صادرات محورهای بورسی

حمید فاروقی عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان ویستا بیان کرد: اگر چه سود بانکی به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما متغیرهای اثرگذار دیگری نیز وجود دارند که می تواند رابطه نرخ سود بانکی و بازار سرمایه را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

حمید فاروقی گفت: با فرض تثبیت فروش مقداری شرکت‌ها، تورم منجر به افزایش درآمد فروش خواهد شد.

صنایعی که محصول خود را بر اساس قیمت‌های جهانی و در بورس کالا عرضه می کنند (از جمله پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی و همینطور شرکت‌های کوچکی که وزن قابل توجهی از فروش آنها صادراتی است) احتمالاً زودتر از تورم تاثیر خواهند پذیرفت.

 

 

بازار سرمایه، مناسب‌ترین مسیر برای کاهش تورم

حسن رضایی پور مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در این خصوص بیان کرد: طبیعی است که کاهش سود سپرده‌های بانکی و همینطور سود اوراق، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد و در معاملات روز شنبه هم بازار سهام تحت تاثیر این خبر رشد داشت.

وی افزود: اما نکته اینجاست که شاید نرخ بهره اسمی کاهش یابد؛ ولی بانک‌ها تحت تاثیر تورم، با روش‌ها و فرمول‌های مختلف اجازه کاهش نرخ بهره موثر سپرده‌ها و اوراق را ندهند و نرخ‌ها را بالاتر از این اعداد نگه دارند.

باید دید بانک مرکزی از چه ابزاری کنترلی برای نظارت بر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق استفاده خواهد کرد.

 

 

سیاست‌های دولت در خصوص گروه خودرو، زمینه ساز بازگشت اعتماد و امید به سرمایه گذاران است

مصطفی نصر اصفهانی در خصوص وضعیت آتی بورس بیان کرد: یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در روند بازار سرمایه، ذهنیت مردم نسبت به این بازار است.

تا چند ماه قبل، ذهنیت مردم همچنان نسبت به این بازار منفی بود؛ اما از حدود ۳ ماه قبل تاکنون، ذهنیت مردم، اعم از حرفه‌ای یا آماتور، نسبت به بازار سرمایه تغییر کرده است.

همانطور که در روندهای نزولی، بازار به دنبال بهانه‌ای برای کاهش است؛ در روندهای صعودی هم به دنبال بهانه برای رشد بوده و معتقدم روند صعودی بازار سرمایه شکل گرفته و غول خفته بورس بیدار شده و دنبال بهانه‌ای برای رشد است.

طبعا خروج خودروسازها از زیان به واسطه فروش محصولات در بورس کالا باعث می‌شود این گروه در موارد متعددی تقویت‌کننده روند صعودی بازار باشد.

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 24 دی 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/10/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |