پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت(بسته خبری ۲۴ الی  ۳۰ دی ۱۴۰۱)، پرداخته است.

 

 

 

 

 

 

برگزاری نشست تخصصی «بررسی جوانب عرضه خودرو در بورس کالا»

 

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدای میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا» اظهار داشت: نباید به مصرف کننده اجحاف شود، و نباید به خاطر مصرف کننده، با اعمال سیاست‌های دستوری چشم‌انداز تولید را تیره و تار کرد.

 

برای به ثمر نشستن و انگیزه دادن به تولیدکننده غیر از سیاست تحریک تقاضا، نیازمند این هستیم که در سمت عرضه به نحوی عمل کنیم که چشم‌انداز سودآوری برای تولیدکننده مبتنی بر بهبود کیفیت مثبت باشد و تولیدکننده انگیزه این را داشته باشد که با تمام ظرفیت کار کند.

 

رئیس سازمان بورس در ادامه این میزگرد اظهار داشت: در یکسال گذشته تصمیم به واگذاری دو خودروساز گرفتیم؛ اما با این ساختار مالی و با این چشم‌انداز چه کسی در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند؟ ما در سازمان بورس با همکاری خوب وزارت اقتصاد، صمت، خودروسازان و بورس کالا، روند ورود خودرو به بورس کالا را شروع کردیم.

 

 

رقابت در بورس کالا برای خرید خودرو بالا نیست؛ قیمت پایه نامتعارف است

 

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر فردی وجود دارد که می‌تواند از منطق قیمت پایه خودرو دفاع کند، حرفای او را می‌شنویم.

 

واقعا یک قیمت پایینی گذاشته‌ایم که بر روی آن رقابت می‌شود.

 

دبیر شورای عالی بورس بیان کرد: در بورس کالا اصل بر این است که کالا بر روی قیمت پایه معامله شود؛ وقتی رقابت، مخصوصا رقابت نامتعارفی بر روی کالاها صورت می‌گیرد، مشکلی وجود دارد.

 

بنابراین یا در سمت تقاضا یا عرضه یا قیمت پایه مشکلی است، که باید حل شود.

 

 

علی‌رغم درخواست ایران‌خودرو، با لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا موافقت نشد

 

امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس در رابطه با عدم پذیرش درخواست شرکت ایران‌خودرو برای لغو عرضه دنا پلاس در بورس کالا گفت: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با اتکا به اختیارات مصرح قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرآیندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است.

 

 

ارجاع موضوع عرضه خودرو در بورس به شورای عالی بورس، توسط وزیر اقتصاد

 

در پی نامه مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تعیین تکلیف ادامه پذیرش و عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، وزیر اقتصاد موضوع را در دستور کار شورای عالی بورس قرار خواهد داد.

 

لازم به ذکر است تاکنون هیچ درخواست قانونی از سوی دستگاه و نهادها جهت توقف این روند واصل نشده است.

 

 

درخواست رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد برای رفع ابهامات «عرضه خودرو در بورس کالا»

 

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا، که موجبات نگرانی سهامداران را فراهم آورده، شد.

 

گفتنی است عرضه خودرو در بورس کالا با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضو شورای عالی بورس در جلسه این شورا در تیر ماه سال جاری، وارد فاز جدیدی شده بود.

 

 

دعوت سازمان بورس از اساتید مبارزه با پولشویی

 

رئیس مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فراخوان اعلام اساتید و مدرسان متخصص علاقه‌مند به تدریس در حوزه مبارزه با پولشویی گفت: تمامی نهادهای مالی مکلفند واحد مبارزه با پولشویی را در ساختار سازمانی خود ایجاد کرده و یک فرد را در سطح مدیر ارشد به عنوان مسئول مبارزه با پولشویی به سازمان و مرکز اطلاعات مالی معرفی کنند.

 

 

تاسیس مشاوره سرمایه‌گذاری دیگر به ۸ میلیارد تومان سرمایه نیاز ندارد

 

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، محسن عرب‌زاده در شانزدهمین نشست گروهی خبرنگاران با مدیران سازمان بورس گفت: برای تاسیس و راه‌اندازی شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری، موسسان باید حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی تهیه می‌کردند اما برخی از شرکت‌ها در این زمینه با مشکلاتی رو به رو بودند.

 

به همین منظور هیات مدیره برای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و گسترش بازار سرمایه این شرایط را تسهیل کرد.

 

به این ترتیب شرکت‌ها ملزم به تهیه حداقل سرمایه مذکور نیستند اما مطابق مصوبات باید حداقل سرمایه‌ای درنظر گرفته بشود که در این خصوص نیز مبنا تامین و پوشش ۳ سال هزینه‌های خود قرار داده شده است.

 

 

گمانه‌زنی‌های توقف عرضه خودرو صحت ندارد

 

محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت در خصوص بازار خودرو و اخباری که در رسانه‌ها مبنی بر تصمیمات شورای رقابت در خصوص نحوه عرضه خودرو مطرح شده است، عنوان کرد: این شورا هنوز تصمیمی مبنی بر چگونگی عرضه‌ خودرو اتخاذ نکرده است و اخبار منتشره در این خصوص صرفا گمانه‌زنی بوده و دقیق نیست.

 

او افزود: چگونگی عرضه خودرو در بازار باید با بررسی‌های کارشناسی و دریافت نظرات ذی‌نفعان این صنعت به گونه‌ای انجام شود که در نهایت دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو تسهیل شده و فضای رقابتی در این صنعت نهادینه شود.

 

 

تنها مسیر شفاف و رقابتی عرضه خودرو، بورس کالاست

 

بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو شورای رقابت ضمن اعلام حمایت خود از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخی تلاش می‌کنند مطالبات نمایندگان مجلس از شورای رقابت و خودروسازان را به‌عنوان مخالفت با بازار سرمایه جا بزنند؛ حال آنکه چنین نیست.

 

با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا و اتفاقات مثبتی که افتاد، باید از این بازار حمایت و به صورت جدی از این فرصت استفاده کرد.

 

 

بورس کالا موجب ثبات قیمت سیمان شده است/مجلس، پیگیر ورود تمام محصولات به بورس کالا

 

کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است، مربوط به سازوکارها و ابزارهای سازمان بورس و ایجاد بورس‌های مختلف به‌منظور کنترل قیمت‌هاست.

 

البته سازمان بورس نیز در همین راستا تلاش‌های بسیاری داشته است و با ورود محصولاتی همچون سیمان و خودرو، معاملات به‌ طور شفاف انجام می‌شود.

 

البته قیمت برخی از محصولات همچون فولاد هنوز به جایگاه اصلی و مورد انتظار نرسیده اما با ورود بورس کالا به این حوزه، روند مطلوب و رو به توسعه شکل گرفته است.

 

 

مجلس عرضه خودرو در بورس را کاملا بر قرعه‌کشی ترجیح می‌دهد

 

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مسائل پیش آمده در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا به گفت: ما بورس کالا و عرضه خودرو در آن را بر بخت آزمایی و قرعه‌کشی، کاملا ترجیح می‌دهیم.

 

طغیانی با اعلام اینکه بحث مابه‌التفاوت هیچ ارتباطی به خریدار، بازار و غیره ندارد، خاطرنشان کرد: دغدغه نمایندگان بحث مابه‌التفاوت است؛ البته افزایش عرضه برای افزایش عمق بازار و کاهش آرام آرام قیمت‌ها نیز مطرح است.

 

 

عرضه خودرو در بورس کالا واسطه و دلال‌ها را حذف کرد

 

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در باره میزان موفقیت تجربه قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت گفت: شورای رقابت در بحث عرضه خودرو نمی‌تواند نقشی ایفا کند و فقط قیمت‌گذاری می‌کند.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت را موفق ندانست و گفت: اگر در قیمت‌گذاری عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد، تصورم این است که دو باره فاصله بین قیمت‌گذاری شورای رقابت با بازار و کشش بازار، سودی می‌شود که به جیب دلّال می‌رود و به دست خودروساز هم نمی‌رسد و فشار روی دوش مردم تشدید می‌شود.

 

تصورم این است که قیمت‌گذاری شورای رقابت فرایند چندان موفقی نبوده است.

 

 

مدیران عامل سایپا و ایران خودرو خواستار تداوم عرضه خودرو در بورس کالا شدند

 

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا و مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو طی نامه‌ای جداگانه به سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار تداوم عرضه خودرو در بورس کالا شدند.

 

 

واکسنی برای مصونیت چند ساله بورس از گزند اژدهای هفت سر دلالان

 

علیرضا قدرتی عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان هیوا بیان کرد: بازار سرمایه جزو معدود بازارهایی است که رشد و پویایی آن به نفع تمامی مردم و اقتصاد کشور است.

 

در سایر بازارها، افزایش قیمت‌ها اثر مخربی برای بخشی از اقتصاد کشور داشته و می تواند منجر به تحمیل فشار به گروهی از مردم شود.

 

به عنوان مثال افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو یا مسکن، حتما مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

 

اما تنها بازاری که رشد قیمت‌ها در آن بازار می‌تواند مرهمی برای معیشت خانوارها باشد، بازار سرمایه است.

 

بورس تنها بازاری است که می‌تواند سرمایه‌های خرد را جذب کرد و به نوعی به مهار تورم کمک کند.

 

رشد بازار سرمایه نه تنها محرک تورم نیست، بلکه حتی می تواند به مهار تورم نیز کمک کند.

 

 

«پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) - 30 دی 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/10/30     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |