مرتضی ادب

 

مطابق گزارش آژانس بین المللی انرژی IEA ، یکی از مؤثرترین ابزارها برای ایجاد ساختاری به منظور پایش مصرف انرژی و شناسایی فرصت های بهبود عملکرد، استقرار سیستم مدیریت انرژی است.

 

 

 

 

با سیر صعودی افزایش قیمت نفت و افزایش ناآرامی و آشوب و آشفتگی در سطح جهان، امنیت انرژی در ذهن شهروندان، سیاستمداران و تجار اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.

 

لذا ایجاب می کند که تمامی بخش های جامعه در فعالیت های صرفه جویی انرژی درگیر شوند، این فعالیت ها از احتیاط در مصرف انرژی در منزل تا سیاست های دولت در تشویق در صرفه جویی انرژی و همچنین برنامه ریزی صنعتگران و تجار برای صرفه جویی در مصرف انرژی برای کاهش هزینه ها را شامل خواهد شد.

 

اگر چه کنترل تامین انرژی در توان صاحبان صنایع و تجار نمی باشد اما این اقشار می توانند برای منابع انرژی که در دسترس دارند، خود تصمیم گیری کنند و می توانند تشخیص دهند که بیشترین بهره وری انرژی در این است که در همه جا بدون برنامه مصرف نشود.

 

یکی از عوامل تاثیر گذار بر مصرف و منابع انرژی، بازدهی انرژی است.

 

بازدهی انرژی غالبا »سوخت فراموش شده« نامیده می شود، زیرا بازدهی در بررسی منابع انرژی جایگزین نادیده گرفته می شود.

 

همچنین برای مصرف درست انرژی انتخاب ترکیبی از انرژی جایگزین و منابع تجدید پذیر می تواند در کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی کمک کند.

 

هر اقدامی برای بازدهی بیشتر به عنوان مدیریت انرژی شناخته می شود که به صورت یک اولویت برای تمامی سازمان کاربرد دارد، زیرا به صورت قابل توجهی پتانسیل صرفه جویی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را به دنبال خواهد داشت.

 

کاهش کلی استفاده انرژی بخصوص مصرف سوخت های فسیلی، یعنی قابلیت اطمینان بیشتر، قابلیت دسترسی انرژی و کاهش هزینه های عملیاتی، به غیر از اینها از نظر زیست محیطی، مدیریت انرژی برابر با پیآمدهای اقتصادی است.

 

تجربه استانداردهای مدیریتی با چرخه مدل )طرح ریزی - اجرا - بررسی – اقدام)  (Plan Act-Check-Do) در محیط زیست و کیفیت بسیار موفقیت آمیز بوده است و لذا برای استاندارد سیستم مدیریت انرژی این چنین موفقیتی نیز پیش بینی می شود و این موفقیت بستگی به تجربیات آموزشی و یادگیری سیستم مدیریت انرژی دارد.

 

استاندارد ها می توانند به ادغام اندازه گیری عملکرد و داده ها در چارچوب سیستم مدیریت کمک نمایند.

 

بنابراین هدایت خوب و موفقیت آمیز آن نه تنها مدیریت موثر فرآیندها را امکان پذیر می کند، بلکه بازدهی انرژی را افزایش داده و باعث احتیاط بیشتری در استفاده منابع انرژی می شود.

 

به طور کلی هدف از استقرار سیستم مدیریت انرژی، توانمندسازی سازمان ها برای ایجاد سیستم ها و فرآیندهای لازم به منظور نظارت مستمر بر عملکرد انرژی سازمان و پیاده سازی آن بر پایه بهینه کردن استراتژی مصرف انرژی، کاهش هزینه ها، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و ردپای کربن و نیز بهبود جایگاه و مزیت رقابتی سازمان با توجه به اخذ گواهینامه های بین المللی است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 5 بهمن 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/04     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |