این روز ها بازار سرمایه چالش های مختلفی را پیش روی خود دارد.

 

چالش هایی کــه برخی مربوط به درون بازار و برخی مربوط به بیرون از بازار هستند و این بازار را تهدید می کنند.

 

 

 

 

 

 

بورس بازاری دیجیتالی است که در آن انواع اوراق بهادار (سهام، حق تقدم سهام، اوراق خزانه، انواع گواهی های سپرده کالایی، انواع صندوق های سرمایه گذاری و ...) معامله می شــود.

 

این بازار بزرگ به چهار زیر مجموعه «بــورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی» تقسیم شده که این بازار بزرگ به چهار زیر مجموعه «بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی» تقسیم شده که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند.

 

فلسفه کلیدی شکل گیری بورس در جهان، ایجاد بازاری منسجم، قانونمند، پیوسته و شفاف برای تجمیع سرمایه های خرد و کلان سرمایه گذاران به منظور تأمین مالی شرکت ها و پروژه های آن ها است.

 

در حقیقت مبنای اساسی تشکیل بازار بورس، همان مفهوم اولیه شراکت و تقسیم سود است.

 

به این معنی که اگر فردی سهام شرکتی را خریداری کند، به نسبت تعداد سهامی که در اختیار دارد، مالک شرکت شده و ضمن بهره مندی از سودهای کسب شده شرکت، می تواند از نوسان قیمت سهام آن نیز منتفع شود.

 

همچنین این شخص قادر است با حضور در مجامع عمومی شرکت، در تصمیم گیری های آن مشارکت داشته باشد.

 

بازار ســرمایه در حال حاضر با برخی مشکلات مواجه است که باعث تعلل ســرمایه گذاران برای ورود به این بازار شده و ریسک و عدم اطمینان زیادی را برای ســرمایه گذاران ایجاد کرده که امید است با رفع این عدم اطمینان ها شاهد حضور مجدد ســرمایه گذاران در این بازار باشیم.

 

چند نرخی بودن ارز، قیمت گذاری دســتوری و مسائل این چنینی دلایل اصلی این عدم اطمینان هستند که در صورت از بین رفتن این عدم اطمینان می توانیم شاهد آرام گرفتن بازار باشیم.

 

شاید کمتر زمانی به این اندازه اخبار ضد و نقیض بازار را تحریک کرده است، هم از جهت اخبار مثبت و هم از جهت اخبار منفی و چه اخبار داخلی و یا اخبار خارجی؛ اخبار داخلی چون بحث عرضه خودرو در بورس کالا، واگذاری سهام بلوکی تودلی دو خودروساز، دلاری که به صورت نیمایی قرار شد تثبیت شود و به دنبال آن عدم تثبیت نرخ جدید ارز نیمایی، لایحه بودجه، عرضه خودرویی که کنسل می شود و اخبار خارجی همچون نرخ کامودیتی ها و اتفاقاتی که در اقتصاد کلان در حال اتفاق است.

 

با رشــد اقتصاد، درآمد شرکت ها نیز افزایش می یابد. به این دلیل که رشد اقتصادی باعث ایجاد شغل می شــود که در نتیجه ی آن درآمد ایجاد شده و فروش شــرکت ها بالا می رود.

 

هر چه افراد حقوق بیشتری دریافت کنند، تقاضای خرید انواع کالاها بیشــتر می شــود که درآمدهای بیشتری را وارد صندوق های نقدی شــرکت ها می کند.

 

این به درک مراحل چرخه تجاری - گسترش، اوج، انقباض و فرورفتگی کمک می کند. از نظر تاریخی، در بازه های زمانی چند ساله، بازدهی سهام از نرخ تورم بیشتر بوده اســت.

 

در کشور ما قیمت سهام معمولا به دلار وابسته است.

 

اگر قیمت دلار بــالا رود، قیمت کالاها نیز بالا رفتــه و تورم به وجود می آید.

 

در چنین شرایطی، قیمت سهام نیز معمولا بالا می رود و در اکثر موارد، بازدهی آن از افزایش قیمت دلار و کالاها و در نتیجه تورم، بیشتر است.

 

بنابراین برای اینکه ارزش دارایی های ما به خاطر تورم کم نشود، مجبور به سرمایه گذاری هستیم که بازار بورس و سهام می تواند یکی از گزینه های ما باشد به شرطی که با آموزش و تحلیل در قیمت هایی مناسب و نه در سقف های قیمتی، اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

 

از لحاظ اقتصادی اتفاقات خوبی در حال شــکل گیری است اما با توجه به بودجه ای که تقریبا انقباضی آمده، افزایش نرخ خوراکی و نیز نرخ نیمایی که شرکت های دلاری ما را تحت فشار می گذارد، چنانچه متغیرها تغییری نکنند در کلیت نمی توان انتظار رفتار شارپی را از بازار سرمایه برای سهام دلاری داشت.

 

 

«روزنامه اقتصادی امروز - 11 بهمن 1401»

   تاریخ ثبت: 1401/11/10     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |