در گفت و گو با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

 

از نظــر تعدادی، نماد های دلاری و ســهامی برابر هستند اما؛ از نظر ارزشی قطعا 70 درصد بازار سرمایه ایران سهام دلاری هستند.

 

 

 

 

 

احمد اشــتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگویی، در خصوص شــرایط بازار و حمایت نکــردن دولت اظهــار کرد: فعالان بازار ســرمایه علاقه مند نیســتند نرخ دلار افزایش پیدا کند به این دلیل که افزایشــی که در شــاخص ناشی از افزایش نرخ دلار اتفاق می افتد، بازده اســمی بوده و واقعی نیست.

 

وی افزود: این یک عملکرد خوب برای شــخصی است که در بازار سرمایه فعالیت می کند.

 

به عنوان مثال: شاخص ابتدای سال 2 میلیون ت و در انتهای سال به سه میلیون برسد و نرخ دلار هم 50 درصد افزایش پیدا کند عملا شما کار خاصی انجام نداده اید منتهی متغیر اصلی افزایش شاخص کل دلار است و افزایش نرخ دلار هم به واسطه تورم ایجاد می شود.

 

نه تنها سهم های دلاری افزایش پیدا می کند بلکه به تدریج سهم های ریالی هم به دلیل تورم ایجادشده با افزایش درآمد همراه می شوند.

 

این کارشــناس بازار سرمایه ادامه داد: مجموعا بازار با رشــد مواجه می شود و یک قاعده کلی وجود دارد که بازار ســرمایه عمدتا افزایش های خوب خود را مبتنی بر ایجاد تورم است که بر افزایش نرخ ارز باید تخلیه کند.

 

بازار ســرمایه خیلی رشــد محور، توسعه محور و بهره وری محور نیست.

 

این کل ذات اقتصاد ایران اســت که وقتی گفته می شود رشد تولید، رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر اســت پس آنچه باقی می ماند افزایش نرخ دلاری است که ناشی از افزایش نرخ تورم است.

 

این افزایش منجر به رشــد شــاخص کل می شــود و بازار هم به درستی این اتفاق را تشخیص داد اما؛ اینکه چرا شرایط بازار به این شکل است باید به این موضوع بپردازیم زمانــی کــه دلار روند ثبات به خود می گیرد یا انتظار کاهش دارد انتظارات تورمی هم کاهش پیدا می کند.

 

همچنین زمانی که انتظار تورمی در بازار کاهش پیدا کند باعث می شود ورود پول به بازار سرمایه متوقف شود، چون انتظارات تورمی تعدیل می شود بنابراین بازار دیگر قدرت گذشــته را ندارد و با توجه به اینکه بــا ورود وجه نقد مواجه نمی شــویم؛ بنابراین بازار می تواند در شرایط تعادل قرار بگیرد.

 

اشتیاقی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکثر فعالان بازار ســرمایه نوسان گیر هستند و چون این افراد به قصد نگهداری ســهام و حضور در مجامع را ندارند؛ بنابراین توجه زیادی به بنیان ســهم های موجود در بازار نمی شــود و تمام این موارد دست به دســت هم می دهند وضعیت بازار به این صورت شــکل بگیرد.

 

بازار سرمایه محل سرمایه گذاری بلندمدت بوده و با حضور در مجامع و منتفع شدن از سود تقسیمی شما نســبت به بازار های موازی در مدت زمان 5 ســاله می توانید بیشــتر بازده کسب کنید.

 

این فرآیند برای عمــوم مــردم ملموس نیســت.

 

به عنــوان مثال یک میلیــون ثبت نام در خودرو صورت می گیرد که این موضوع باعث می شود پول جدید به بازار تزریق نشــود.

 

وی دربــاره تاثیر کاهش نرخ دلار بر ســود شرکت ها بیان کرد: با فرض هرگونه توافق که منجر به کاهش قیمت دلار شــود اثر منفی در ســودآوری شرکت ها به وجود نمی آید.

 

اما بحث های مرتبط با کاهش انتظارات تورمی منجر به عدم ورود پول جدید به بازار می شود که بازار را در روند منفی قرار می دهد.

 

زمانی که ترس سرمایه گذاری در بازار سرمایه کاهش پیدا کند انتظارات تورمی مطرح می شود که تایثرگذار اســت.

 

بازار هایی که باید از کاهش دلار بترســند بازار هــای موازی هســتند.

 

بازار ســرمایه اتفاقا با گشــایش هایی که در تجارت انجام می شود، سهام ریالی مثل بانک ها می توانند عملکرد بهتری نسبت به فضای باز سیاســی ناشــی از توافق داشته باشند؛ بنابراین کلیت بازار ســرمایه نمی تواند به این شکل باشد که چون دلار کاهش می یابد به دنبال آن سهام هم کاهش پیدا کند.

 

فقط کاهش انتظار تورمی باعث می شــود که نقدینگی به ســمت بازار نیاید و حجم معامات روند کاهشی پیدا کند.

 

این عوامل بر کاهش روند بازار تأثیر می گذارد.

 

اشــتیاقی ادامه داد: متأســفانه بازار ســرمایه مورد بی مهــری قرارگرفته و آن چیزی که مهم اســت، متغیر های کلان اقتصاد ایران در بحث های مرتبط باقیمت گذاری دستوری است.

 

اگــر بانک مرکزی اعلام کند دیگر دخالتی صورت نمی گیــرد حداقل در روند های کاهشــی که انتظار تورمی کاهش می یابد و ورود پول نخواهیم داشــت و باعث می شــود که بازار ریزش پیدا کند حال اگر معکوس این جریان رخ دهد و دلار روند افزایشــی گرفت آیا بورس پتانسیل رشد دارد؟ اجازه می دهند صادرکنندگان دارندگان دلار صادراتی که در بورس حاضر هستند دلارهایشان را بر اساس رقابت بدهند؟ الان مشکل این است، ولی اگر اعلام کنند که این شــرایط وجود دارد بازار اعتماد می کند و از بازار های موازی عقب نمی ماند و این عوامل مهم هستند برای بــازار که دخالت ها در بازار حداقل برســد تا بازار بر اساس سازوکار عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود و اگر این موضوع اعلام شــود بهترین خبر برای بازار سرمایه اســت.

 

بازار می تواند جایگاه خودش را پیدا کند و پول هم قطعا متوجه این بازار می شود و به این شکل بازار می تواند جایگاه خودش رو در اقتصاد ایران باز کند.

 

 

نبود نقدینگی باعث ریزش بازار به نظر می رسد

 

دلیل اصلی ریزش بازار متوقف شدن ورود پول به بازار بوده و با توجه به اینکه دلایل صعودی برای بازار وجود ندارد و خبری هم که بتواند روند بازار رو صعودی کند وجود ندارد، نیز به این دلیل که عموم ســرمایه گذاران نوسان گیر هستند بازار را به سمت منفی هدایت می کنند تا بتوانند در نقاط پایین تر، رو به بالا نوسان بگیرند دلیل خاصی برای ریزش بازار وجود ندارد.

 

با توجه به گزارش های خوبی که منتشر می شود مخصوص گزارش های اردیبهشت ماه بازار از لحاظ سودآوری مشکل خاصی ندارد.

 

 

رونــد اصلاحی کوتاه مــدت و روند صعودی بلندمدت

 

به اعتقاد من نمی توان کاهشــی برای دلار متصور بود و بانک مرکزی از ابزار های خود استفاده می کند، ولی گشایشــی رخ نمی دهد.

 

از اواخر خرداد ماه فشار رو به بالا روی دلار نیمایی صورت می گیرد و می تواند در محدوده قیمتی 42-43 هزار تومان برسد.

 

با توجه به شرایط بازار یک روند برگشتی رو بالا خواهد زد.

 

 

«روزنامه اقتصادی نقش اقتصاد - 21 خرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/03/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |