محمود ابراهیمیان:

 

گزارشی در مورد پیگیری مطالبات بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه؛

 

بحران صندوق های بازنشستگی در اقتصاد ایران طی سال های اخیر تبدیل به یک ابرچالش شده است.

 

 

 

 

 

به دنبال تاکید کارشناسان در پیاده سازی اصلاحات، به نظر می رسد سیاستگذار در برنامه توسعه هفتم دست به اجرای برخی از این اصلاحات از جمله افزایش سن بازنشستگی زده است.

 

برخی از کارشناسان افزایش سن بازنشستگی را راهکاری گریزناپذیر در راه اصلاح می دانند، هر چند برخی نیز معتقدند این کار با تبعات اجتماعی همراه خواهد بود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا با اشاره به ناترازی شدید صندوق های بازنشستگی و تاکید بر اجرای این اصلاحات، از افزایش تدریجی سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم توسعه تحت تدابیری خبر داده است.

 

همچنین در قانون بودجه 1402 سن بازنشستگی افراد می تواند با دو شرط نیاز سازمان و رضایت مستخدم تا دو سال افزایش یابد.

 

با این وجود بخشی از جامعه مشکلات صندوق های بازنشستگی را به دلیل فساد موجود در این صندوق ها می دانند.

 

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند حتی در صورت برچیده شدن فساد، اجرای برخی اصلاحات برای رفع بحران و ادامه فعالیت صندوق های بازنشستگی ضروری است.

 

 از نگاه کارشناسان، ادامه وضع موجود در صندوق های بازنشستگی و ناترازی آنها باعث می شود وابستگی این صندوق ها به بودجه به شدت افزایش یابد؛ به طوری که در حال حاضر اعتبارات صندوق های بازنشستگی در بودجه حدود 15درصد از منابع عمومی بودجه را تشکیل می دهد و سهم جدی در افزایش کسری بودجه دارد که می تواند در نهایت با دست اندازی به منابع بانک مرکزی به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی منجر شده و بالارفتن تورم دامن بزند.

 

بنابراین اصلاح عملکرد و رفع ناترازی صندوق های بازنشستگی یک ضرورت جدی در اقتصاد ایران به شمار می رود.

 

 با وجود اینکه بخشی از جامعه در مخالفت با اصلاحاتی از این دست در صندوق های بازنشستگی به فساد در این صندوق ها اشاره می کنند و اعتقاد دارند با برچیده شدن این موضوع وضعیت صندوق های بازنشستگی بهبود می یابد، اما کارشناسان معتقدند حتی با رفع معضل فساد باز هم اصلاحات ذکرشده ضروری است.

 

البته اصلاحات صندوق های بازنشستگی تنها به افزایش سن بازنشستگی محدود نمی شود.

 

کاهش وابستگی صندوق ها به بودجه دولت از طریق مدیریت هزینه ها و ایجاد منابع پایدار درآمدی از دیگر مواردی است که باید در مسیر اصلاح آن حرکت کرد.

 

بنابراین نمی توان تنها با افزایش سن، امید به اصلاح صندوق داشت و باید گام های تکمیلی نیز برداشته شود.

 

 

افزایش منابع صندوق های بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: صندوق های بازنشستگی ناترازی های شدیدی دارند و منابع و مصارف آن ها با هم سازگاری ندارد؛ اصلاحات سنجه ای می تواند به افزایش منابع صندوق های بازنشستگی کمک کند.

 

 داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به افزایش سن بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم گفت: صندوق های بازنشستگی ناترازی های شدیدی دارند و منابع و مصارف آن ها با هم سازگاری نداشته و دچار کسری هستند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد بنابراین باید برخی از اصلاحات، که اصطلاحا اصلاحات سنجه ای نامیده می شوند، در ضوابط بازنشستگی اتفاق بیفتد.

 

داود منظور ادامه داد: در پیش نویس لایحه برنامه هفتم، این اصلاحات پیش بینی شده که برخی از آن ها به سن بازنشستگان برمی گردد و تحت تدابیری، سن بازنشستگی تا پایان برنامه هفتم، به تدریج افزایش خواهد داشت.

 

منظور از وجود اصلاحاتی دیگری در همین زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم مجموعه این اصلاحات به کسانی که در سن کار هستند به اندازه ای به افزایش منابع صندوق های بازنشستگی کمک کنند که صندوق ها بتوانند خدمات شایسته ای را به بازنشستگان ارائه کنند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع صندوق های بازنشستگی، خدماتی که بازنشستگان انتظار دارند دریافت کنند، عملا تحقق پیدا نمی کند که باعث عدم رضایتمندی می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در طول برنامه هفتم تلاش خواهیم کرد با اصلاحاتی که انجام می دهیم، منابع صندوق های بازنشستگی بهبود و افزایش پیدا کند و ورودی ها بیشتر شود و طبیعتا صندوق ها بتوانند خدمات شایسته و پایداری را به بازنشستگان ارائه دهند.

 

منظور همچنین د ر باره تاثیر افزایش سن بازنشستگی در بکارگیری نیروی کار جوان، گفت: باید برای جوانان فرصت های شغلی جدید ایجاد شود.

 

اگر بخواهیم جوانی را شاغل کنیم، قاعدتا نباید کسی که هنوز در سن کار است و توانایی کار کردن دارد، از بازار کار خارج کنیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: حتما باید برای جوانان فکر کنیم، فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم.

 

این از هدف گذاری های دولت است که در  هر سال تا 1 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شود.

 

 

احیای جایگاه صندوق های بازنشستگی در برنامه هفتم

 

در همین راستا عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون دولت همانند شاغلان حقوق بازنشستگان را پرداخت می کند، گفت: باید در برنامه هفتم به مشکل صندوق های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود تا جایگاه این صندوق های احیا شود.

 

حسین گودرزی در خصوص برنامه هفتم اظهار داشت: باید در گام نخست آسیب شناسی نسبت به برنامه های توسعه قبل داشته باشیم تا نقاط ضعف را در برنامه هفتم تکرار نکنیم.

 

وی افزود: در خصوص صندوق های بازنشستگی، صندوق کشوری و لشکری باید نسبت 5 شاغل به یک بازنشسته باشد که این نسبت رعایت نشده و انتظار می رود در روند بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به این امر توجه شود.

 

نماینده مردم دورود و ازنا گفت: اکنون صندوق ها ورشکسته هستند و دولت همانند شاغلان حقوق بازنشستگان را پرداخت می کند.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در صندوق بزرگ تامین اجتماعی که غیردولتی است با بخشی نگری از حداقل نسبت 5 شاغل به یک بازنشسته دور می شود.

 

وی با بیان اینکه در خصوص صندوق های بازنشستگی هیچ جایی برای مماشات نیست، افزود: یکی از اصول کلی و ملاحظات پایه ای در برنامه هفتم باید این امر باشد که به وضعیت صندوق تامین اجتماعی با نزدیک به چهار میلیون بیمه پرداز آسیب وارد نشود و جایگاه صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری را احیا کند و در هر یک از قوانین برنامه های توسعه باید این صندوق ها نسبت به دوره قبل ترمیم شوند.

 

گودرزی گفت: هر چند در موضوع بیمه با وجود بیمه سلامت بخشی از ضعف های نظام بیمه ای برطرف شده است، اما باید نظام بیمه ای در برنامه هفتم اصلاح شود.

 

 

پیگیری مطالبات بازنشستگان در فصل چهارم برنامه هفتم توسعه

 

همچنین نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان در دیدار با روسای کانون های بازنشستگی استان گیلان در صندوق بازنشستگی کشوری مدیریت استان گیلان از پیگیری مطالبات بازنشستگان در فصل چهارم برنامه هفتم توسعه خبر داد.

 

«محمدرضا احمدی سنگری» با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان گیلان، گفت: طی جلسات متعددی در گذشته با ریاست محترم جمهور، مشکلات و مطالبات بازنشستگان عزیز مطرح شده و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه با همفکری بازنشستگان، به خواسته های عزیزان بازنشسته جامه عمل بپوشانیم.

 

 

اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی کشوری در برنامه هفتم توسعه دنبال می شود

 

از سوی دیگر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد: اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی کشوری و به ویژه تبدیل آن به «سازمان» را در برنامه هفتم توسعه دنبال می کنیم.

 

«نعمت الله ترکی» در نشست با روسای کانون های بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور، با تبریک هفته معلم و قدردانی از پیشکسوتان حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: تشکیلات و ساختار صندوق بازنشستگی کشوری دچار نواقصی است که لازم است با برنامه ریزی کارشناسی به رفع آن بپردازیم.

 

وی با تاکید بر لزوم پیاده سازی برنامه ریزی در سطح کارشناسی و از پایین به بالا گفت: برنامه جامعی در حال تدوین است تا بر اساس آن بتوانیم تمامی خدمات و فعالیت های صندوق را به صورت شفاف به بازنشستگان عزیز عرضه کنیم.

 

ترکی با تصریح وجود قوانین بالادستی مناسب و از جمله ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری، افزود: لازم است اجرای این ماده قانونی پیگیری شود.

 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری لزوم بررسی میزان رضایت مخاطبان در شرایط اداره این مجموعه به صورت سازمان یا صندوق را مورد توجه قرار داد و افزود: به نظر می رسد تعریف ساختار این مجموعه به صورت سازمان که جزو مطالبات بازنشستگان هم هست، موجب می شود که بتواند مستقل تر و ساختارمندتر به ارائه خدمت و اداره بخش های مختلف بپردازد.

 

ترکی وجود لایه های مختلف مدیریتی و تصمیم گیری را موجب ایجاد اشکال در انجام بسیاری از فعالیت ها و برنامه های مورد نظر برای کاهش وابستگی به منابع عمومی و طراحی خدمات رفاهی و اجتماعی برشمرد و تاکید کرد: با اصلاح ساختار، می توانیم مشکلات موجود را تا حد زیادی کاهش دهیم.

 

ترکی سرمایه گذاری و طرح های توسعه ای را به عنوان یکی از سه حوزه برنامه ریزی شده برای سال پیش رو معرفی کرد و گفت: می توان با تکیه بر برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز بخش مهمی از منابع مالی حقوق بازنشستگان را تامین کرد.

 

وی سرمایه گذاری در حوزه فولاد برای تکمیل زنجیره این محصول استراتژیک را یکی دیگر از برنامه های حوزه اقتصادی عنوان کرد و گفت: در این حوزه سرمایه عظیمی وجود دارد که به دلیل نقص در زنجیره تولید، سودآوری به حداقل ممکن رسیده است.

 

برنامه ما اجرای طرح های توسعه سرمایه گذاری است که به امید خدا در حال انجام آن هستیم.

 

ترکی با بیان اینکه «در بودجه امسال 280هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت حقوق پیش بینی شده است» گفت: با ادامه شرایط فعلی در صندوق و ساختار معیوب فعلی، تا سال 1405 ما به بیش از 600هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت حقوق نیاز خواهیم داشت که به طور قطع برای تامین آن نمی توانیم به منابع دولتی تکیه کنیم؛ بنابراین افزایش سرمایه گذاری و طرح های توسعه به صورت کلان یک نیاز جدی برای شرایط امروز و آینده صندوق بازنشستگی است.

 

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا به اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی کشوری در برنامه هفتم توجه کنند، تا بخش مهمی از مشکلات این صندوق برای خدمت رسانی مناسب به بازنشستگان و انجام سرمایه گذاری های کلان اقتصادی حل و فصل شود.

 

او درباره موضوع درمان و سلامت بازنشستگان نیز اظهار داشت: این حوزه دومین محور برنامه های صندوق بازنشستگی پس از حوزه اجتماعی و معیشت بازنشستگان است و در کنار بیمه پایه که این عزیزان از آن بهره مند هستند، باید از خدمات بیمه تکمیلی مناسبی نیز استفاده کنند.

 

وی حوزه فرهنگی و رفاهی صندوق را سومین محور برنامه های صندوق برای سال 1402 عنوان کرد و افزود: به واقع برنامه هایی که در این حوزه تا پیش از این وجود داشته کارهای فرعی حوزه فرهنگی بوده است.

 

او با بیان اینکه اطلاع کافی از مشکلات و نیازهای واقعی بازنشستگان در لایه های مختلف و در جغرافیای کشور نداریم، گفت: بنابراین، تصمیم ها و طرح های ما نیز از بالا به پایین صورت می گیرد و ممکن است نیازهای اصلی را برطرف نکند.

 

ترکی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای تامین مسکن بازنشستگان فاقد مسکن، نیازمند همراهی کانون های بازنشستگی و مدیریت های استانی هستیم تا آمار درستی از بازنشستگان فاقد مسکن جهت معرفی به سازمان زمین و مسکن تهیه شود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 22 خرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/03/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |