پیمان مولــوی عضو انجمن اقتصاددان ایران

 

بر این باور اســت که عامل اصلی تــورم در اقتصــاد ایران به حضــور ذی نفعانی بر می گردد که حیات و مماتشان به تورم وابسته است.

 

 

 

 

 

 

 

 وی در گفت و گو با نقش اقتصاد، درباره دلیل اصلی افزایش تورم گفت: ما از ابتدای ســال ســه ســناریو رشد نقدینگی داشتیم.

 

سناریو بدبینانه رشد 4.5 درصدی نقدینگی بود، ســناریو میانه رشــد 3.25 درصدی نقدینگی و ســناریو خوشبینانه رشد 2.5 درصدی نقدینگی در ماه بود که ســناریو خوشــبینانه 400 میلیارد تومان به نقدینگی 4 هزار و 800 هزار میلیارد تومانی اضافه می کند و سناریو میانه چیزی نزدیک به هزار و 700 میلیارد تومان به 4 هزار و 800 هزار میلیارد قبلی اضافه می کند و ســناریو بدبینانه هم حــدود 2 هــزار و 500 هــزار میلیارد تومان اضافه می کند.

 

وی افــزود: پیش بینی خوشــبینانه برای رشــد اقتصادی هم داشــتیم که بیش از 5 درصد اســت.

 

وقتی رشــد اقتصادی زیر 5 درصد باشــد و سناریو رشد نقدینگی تان نزدیک به سناریو میانه و بدبینانه باشــد به غیر از تورم 50 درصدی چیز دیگری را نخواهید داشــت پس دلیل اصلی تورم نقدینگی و رشد نقدینگی و عدم رشد اقتصادی است.

 

مولــوی تصریح کرد: دولت ســعی دارد با گرفتن مالیات از کسب و کارها و افراد کسری بودجه خودش را که قبلا براساس آن چاپ پول می کرد را جبران کند ولی بر کسی پوشیده نیست وقتی شما مالیات ها را در یک اقتصادی که رشــد اقتصادی ندارد بالا می برید و فشــار خیلی شــدیدی به افراد و گروه ها می آوریــد خود آن هم به مرور یک فشــار تورمی می تواند در حوزه های مختلف ایجاد کند چون مردم آن مالیاتی که دارند پرداخت می کنند را می خواهند از جای دیگر جبران کنند که این هم یک بُعد دیگر است.

 

عضو انجمن اقتصادی ادامه داد: در 4 دهه گذشته ســالهای معدودی بوده که تورم نداشــتیم، عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران این است که یک اقتصاد ذی نفعانی شکل گرفته که این اقتصاد ذی نفعانه با تورم زنده است و بدون تورم امکان زیست ندارد.

 

اگر شــما بین سال های 93 تا 96 برگردید خیلی از بنگاه ها داشتند ورشکست می شدند.

 

به دلیل اینکه قدرت رقابت در اقتصاد ایران وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد: نکته بعدی که عامل اصلی در تمام دولت ها است بحث کسری بودجه و عدم انضباط مالی دولت ها است چرا ما وارد یک فاز تورمی 50 درصدی در 4 سال گذشته شده ایم شما نمی توانید بگویید تحریم بی تأثیر بوده اســت.

 

وقتی امریکا تحریم های جدیدی علیه ایران وضع می کند دلار از 3 هزار تومان 3۰ هزار تومان می شود که در تمام حوزه ها تاثیرگذار بوده است.

 

دولت برای اینکه بتواند جای خالی درآمدی خود را پر کند اقدام به افزایش نقدینگی کرده است.

 

مولوی افزود: هیچ کشوری با تورم بالا رشــد اقتصادی مســتدام نداشته است.

 

ممکن اســت طی یک ســال یا یک و نیم سال یا نهایتا دو سال رشد داشته باشد ولی در نهایت دچار انحراف می شــود.

 

اما اگر شــما تحریم ها را از روی اقتصاد ایران بردارید می توانید رشد اقتصادی داشته باشید ولی این به معنای این نیست که مستدام باشد چون باز بحث نفت مطرح است و ما نیازمند یکسری تغییــرات بالقوه دیگری در آن رویکرد هســتیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مدام مثل دهه 40 یا دهه 70 داشــته باشید.

 

وی در خصوص راهکاری که دولت بایــد پیــاده کند اضافه کرد: به نظر من، دولت باید اقتصاد را اولویت قرار دهد، اقتصاد در ایران اولویت نیســت و وقتی اقتصاد اولویت باشد دیگر تحریم نعمت نیســت.

 

تحریم ها باید از روی اقتصاد ایران برداشته شود، ارتباطات بین المللی باید مثل سابق شود و از آن طرف یک رویکرد اقتصاد رشد و توسعه جایگزین شــود که با این وضعیت انحصار و ذی نفعان بعید خواهد بود چون جنس جنگ ذی نفعان از یک جنس دیگری است.

 

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، اقتصاد ایران به دست ذی نفعانی افتاده که در آن فعالیت می کنند و حتی نقش دولت در اقتصاد ضعیف تر شــده است و این رویــه باید تغییر کند چنانچه پازل های اقتصادی طوری چیده شــود که هم برای مردم هم سود آور باشد.

 

 

«روزنامه نقش اقتصاد – 7 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/07     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |