احمد اشتیاقی کارشناس بورس و بازار سرمایه

 

انتشار آمار و اطلاعات مرتبط با شاخص های مختلف اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است چرا که در تصمیم گیری های تجار و فعالین اقتصادی، بنگاه های تولیدی و حتی خرید و فروشی که توسط عامه مردم انجام می شود تاثیر گذار است.

 

 

 

 

 

رهبر معظم انقلاب در آغازین لحظات سال نو، امسال را سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند چرا که مهار تورم و رشد تولید از مولفه های بسیار مهم و تاثیر گذار در رشد اقتصاد به شمار می روند، اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه برای موفقیت در زمینه مهار تورم و رشد تولید باید دولت اراده مصممی بر انتشار آمار و شاخص های اقتصادی کشور در بخش های مختلف داشته باشد.

 

هرگونه کم کاری یا پنهان کاری در این زمینه قطعا به نفع اقتصاد نیست و نمی تواند اهداف مورد نظر در رشد اقتصادی که به مهار تورم و رشد تولید می انجامد را محقق کند.

 

انتشار آمار و اطلاعات مرتبط با شاخص های مختلف اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است چرا که در تصمیم گیری های تجار و فعالین اقتصادی، بنگاه های تولیدی و حتی خرید و فروشی که توسط عامه مردم انجام می شود تاثیر گذار است.

 

دورنمای واردات، صادرات، رشد تولید و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی زمانی روشن میشود که ارائه آمار و ارقام مرتبط با شاخص های مختلف اقتصادی مورد توجه دولت و مسوولین امر باشد.

 

کم کاری و بی توجهی در این زمینه به هیچ وجه به نفع کشور نیست و نمی تواند وضعیت مطلوبی برای اقتصاد کشور ایجاد کند چرا که جنس تصمیمات فعالین اقتصادی، تجار و بازرگانان و همه تاثیر گذاران در اقتصاد از جنس آمارهای واقعی است، یعنی آنها زیربنای فعالیت ها و تصمیم گیری های خود را بر مبنای آنچه درون اقتصاد کشور می گذرد می گذارند به این خاطر لازم است دولت در موضوع انتشار آمارهای اقتصادی کوشا باشد تا اثرات التهابی عدم ارائه آمار را از دل اقتصاد کشور کاهش دهد.

 

در صورتی که آمار و ارقام مرتبط با شاخص های اقتصادی به درستی ارائه نشود قطعا سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد کم می شود و به تبع آن نگرانی بابت خرید و یا عدم خرید کالاها منجر به رکود و ماندن کالاها در انبار تولید کنندگان می شود که از بسیاری جهت تداوم این روند به نفع اقتصاد نیست.

 

پس انتظار می رود برای تحقق شعار سال آمار و ارقام مختص به مسائل مختلفی که روی بخش های اقتصادی کشور تاثیر می گذارند به بهترین شکل ممکن آن هم در اسرع وقت منتشر شوند تا تصمیم گیران با آرامش خاطر اقدام به تصمیم در حوزه های تجاری و فعالیت های اقتصادی مد نظرشان بگیرند.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 21 تیر 1401»

   تاریخ ثبت: 1402/04/21     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |