دبیر انجمن ریخته‌گری ایران گفت:

 

با توجه به نوسان قیمت‌ها هیچ شرکت تولیدی قادر نیست که قرارداد ۶ ماه منعقد کند.

 

 

 

 

 

 

بی‌ثباتی قیمت‌ها و تصمیم‌های خلق الساعه‌ای از جمله چالش‌های حوزه صنعت و در مجموع اقتصاد محسوب می‌شود که دبیر انجمن ریخته‌گری ایران در گفتگویی به آن اشاره کرد.

 

در حقیقت به باور قدیمی این بی‌ثباتی منجر به رکود اقتصادی شده چرا که در حال حاضر تغییرات حوزه اقتصادی لحظه‌ای شده و فعالین این عرصه هیچ چشم‌انداز بلند مدتی نسبت به آینده بازار ندارند، بر همین اساس میل و رغبت بنگاه‌های کوچک برای انعقاد قرارداد بسیار کاهش پیدا کرده تاجایی که بسیاری از آنها دپو کردن را به عرضه ترجیح می‌دهند.

 

 

سامانه تجارت شرکت‌ها را دچار سردرگمی کرده

 

عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن ریخته‌گری ایران با اشاره به چالش‌های این حوزه گفت: بیشتر از تحریم‌ها، تصمیمات خلق الساعه‌ای که گرفته می‌شوند، مشکل آفرین هستند.

 

برای نمونه شاهکار جدید سامانه تجارت در حال قفل کردن همه بخش‌های صنعت است چرا که وظیفه شرکت‌های بورس به این سامانه منتقل شده  که براساس آن فاکتورها الکترونیکی باشند، محصولات کدگذاری شوند.

 

این سامانه در شرکت‎های بزرگ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما شرکت‌هایی که حدود ۷۰۰ نوع محصول دارند، دچار سردرگمی شدند، به این ترتیب که نمی‌دانند چگونه کدگذاری شود.

 

او افزود: در صورتی که پیش از این سامانه ایران کد امر کدگذاری را انجام می‌داد، سپس وزارت صمت اعلام می‌کرد و در نهایت دارایی تکلیف می‌کرد موارد باید وارد سامانه فاکتورهای الکترونیکی شوند، اما در حال حاضر فقط می‌گویند تا شهریور ماه سامانه تجارت راه اندازی می‌شود در حالی که این پروژه‌ای است که راه‌اندازی آن حداقل ۴ سال طول می‌کشد.

 

در شرایط فعلی سامانه تجارت تصویب شده و دارایی تکلیف کرده که همه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی که کار تولیدی دارند، باید همه اقلام ورودی و خروجی آنها کد داشته باشد، فاکتور الکترونیکی باشد و مواردی از این قبیل.

 

لذا دولت از طریق سامانه تجارت داستانی جدید راه انداخته است.

 

قدیمی در واکنش به اینکه گفته شده سامانه تجارت در راستای کمک به ساماندهی تولید کالاها راه اندازی شده، تصریح کرد: زمان احمدی‌نژاد برای ساماندهی واردات و صادرات سامانه‌ای تحت عنوان ایران کد تصویب شد که براساس آن همه کالاها کد ویژه و یا همان کد شناسه داشته باشند.

 

با استفاده از کد شناسه تولید، انبارداری و مابقی موارد قابل رهگیری بودند اما خود دولت احساس کرد که ممکن است این شفافیت آزاردهنده باشد، لذا پروژه را متوقف کردند.

 

دبیر انجمن ریخته‌گری ایران ادامه داد: پروژه‌ای که از آن یاد می‌شود مربوط به ۲۰ سال قبل است.

 

واقعیت امر این است که به صورت خاص برخی شرکت‌ها اقلام فراوانی دارند، سیستم کدینگ را برای خود راه اندازی کردند به عنوان مثال خودروسازها که حدود ۵ هزار قطعه در انبارهای خود دارند، این اقدام را انجام دادند.

 

سیستم کدینگ باید به صورت ملی باشد به این معنی که سیستم کد باشد و همه اجزا، مجموعه‌ها و هر چیزی که به عنوان قطعه یا مجموعه شناخته می‌شود، کد خاص داشته باشد. 

 

البته در شرایط فعلی وضعیت به این ترتیب است و حالت سردرگمی وجود دارد، در حقیقت وزارت صمت هم نمی‌تواند اقدامی انجام دهد چرا که اتفاقی ملی است و باید به صورت گسترده انجام شود.

 

 

بلاتکلیفی بیشتر از جنگ بر تولید تاثیر منفی می‌گذارد

 

قدیمی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت ریخته‌گری اظهار کرد: اصولا موردی که بر توسعه تولید و خدمات تاثیر منفی می‌گذارد، جنگ و بحران نیست، بلکه بلاتکلیفی است.

 

به عبارت دیگر در حال حاضر دچار شیوه‌ای از حکمرانی در عرصه اقتصادی شدیم که بر مبنای بلاتکلیفی قرار دارد.

 

برای نمونه فرد وارد بازارهایی مانند بورس می‌شود که مواردی نظیر نوسان قیمت در آن، نوسان‌گیری توسط افراد و در نهایت سود و زیان افراد عادی است.

 

همه این موارد در بازار بورس طبیعی است چرا که ذات این بازار به این ترتیب است اما در سطح جامعه پدیده نوسان غیرطبیعی است.

 

او ضمن اشاره به علل نوسان در بازار متذکر شد: در حال حاضر همه چیز در بازار بر مبنای گفتاری که اصلا اساس و پایه ندارد، تغییر می‌کند و دچار نوسان می‌شود، به عنوان مثال  ناگهان ۱۰ درصد مبنای ارز کشور تغییر می‌کند که این تغییرات منجر به بلاتکلیفی در صنعت می‌شود.

 

در حال حاضر تاجری موادی را با یک قیمت وارد کرده، او می خواهد آن موادی را بفروشد و مواد مشابهی وارد کند اما وقتی این نوسان به وجود می‌آید طبیعی‌ترین حالت این است که وارد کننده از فروش مواد وارداتی منصرف شود.

 

در نتیجه نوسان قیمت‌ها منجر به رکود اقتصادی می‌شود.

 

مورد دیگر این است که به دنبال این نوسان قیمت‌ها هیچ شرکت تولیدی قادر نیست که قرارداد ۶ ماه منعقد کند.

 

 

بودجه سال ۱۴۰۲ شبیه مجیک باکس شده

 

قدیمی درباره جزئیات بودجه سال جاری ابراز کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ شبیه مجیک باکس شده، دولت بعد از ۴ ماه یک گزارش از نحوه اجرای بودجه نداده است.

 

این در صورتی است که شایع شده در بودجه سال جاری قیمت گاز نیروگاه‌ها معادل ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده، معنی چنین قیمت گذاری این است که اگر هر متر مکعب گاز ۸ هزار تومان است، برق ۲ هزار تومان می‌شود.

 

در این شرایط واحد تولیدی که انرژی‌بر است و می‌خواهد برای فروش محصولات خود قرارداد منعقد کند، بر چه مبنایی سهم انرژی خود را مشخص می کند؟

 

 

ثبات نسبی به اقتصاد کشور کمک می‌کند

 

او همچنین خاطرنشان کرد: نمونه دیگر که بی‌ثباتی قیمت‌ها را عیان می‌کند مربوط به قیمت بنزین است کما اینکه طی روزهای اخیر قیمت بنزین از ۳۰ هزار تومان تا ۷ هزار تومان نوسان داشته، علاوه بر این هیچ کس مطلع نیست که در نهایت قرار است بنزین کما فی سابق با کارت سوخت ارائه شود یا کارت ملی.

 

در مجموع این نوسان قیمت‌ها بر روی قسمت هایی از جامعه تاثیرهای مشخصی می‌گذارد و این شیوه حکمرانی در حوزه قیمت‌ها متداول شده که تاثیر منفی بر روی صنعت و نهایتاً اقتصاد می‌گذارد، در این میان تنها موردی که می‌تواند به فضای کسب و کار کمک کند، ثبات نسبی است.

 

 

صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم قیمت‌ها تغییر کردند

 

قدیمی در پایان با ارائه توضیحاتی در مورد ثبات نسبی یادآور شد: ثبات نسبی به این معنی است که چشم‌انداز روشنی برای ۶ ماه آینده وجود داشته باشد.

 

چنانکه حدود ۲۵ سال پیش، یعنی سال‌های ۷۲، ۷۴ این وضعیت حاکم بود و تولیدکنندگان می‌دانستند که تا شهریور وضعیت اقتصادی روال به چه صورت خواهد بود و از شهریور تا عید به چه صورت خواهد بود، لذا چشم انداز ۶ ماهه وجود داشت اما در حال حاضر همه چیز در لحظه تغییر می کند و هیچ کس نمی‌داند پس فردا قرار است چه تغییری صورت بگیرد.

 

چنانکه صبح بیدار می‌شویم و مشاهده می‌کنیم که قیمت حامل های انرژی تغییر کرده است.

 

 

«پایگاه خبری و اطلاع رسانی مناطق آزاد - 19 تیر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/04/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |