لایحه دو فوریتی تشــکیل وزارت بازرگانی 25 تیرماه در صحن علنی به تصویب رسید.

 

حالا قرار است که جزئیات این لایحه در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد تا وظایف این وزارتخانه به صورت شفاف مشخص شود.

 

 

 

 

 

اما در حالی برخی از نمایندگان مجلس به دنبال تفکیک وزارت صمت و بازرگانــی از یکدیگر هســتند کــه فعالین اقتصادی معتقدند که این تصمیم حاصلی جز تحمیل بار مالی سنگین به کشور نخواهد داشت.

 

آنهــا بزرگ ترشــدن بدنه دولت، افزایش هزینه هــای جاری، تفکیک مراجــع تصمیم گیــری و مدیریتی در حوزه تولیــد و تجارت، فقدان وحــدت فرماندهــی در کنترل بازار را  از جملــه عواقب تفکیک وزارت صمت می دانند.

 

 

محمود نجفی عرب رییس پارلمان بخش خصوصی تهران در این باره می گوید: دولت اگر به دنبال چابک سازی و مدیریت بیشتر است باید تصدی گری های خود را کاهش دهد.

 

خیلی از وظایفی که امروز در دولت تعریف شده حاکمیتی نیست و دولت ها نباید عهده دار این مسئولین ها باشند.

 

نجفی عرب می گوید: خیلی از مسولیت هایی که امروز در دولت انجام می شود را می توان به بخش های خصوصی و تشکل ها واگذار کرد و اتفاقا خیلی از مشکلات را هم حل کرد.

 

او با اشاره به هزینه های بالای دولت، اظهار داشت: هم اکنون جمعیت زیادی را در دستگاه های اجرایی مشغول به کار هستند بی آنکه کارایی و بهره وری لازم را داشــته باشــند.

 

آن گونه که آمارها نشــان می دهد 4 میلیون نفر در قوه مجریه مشغول به کار هستند.

 

این جمعیت زیاد خود مخل کسب و کار شده اند و در برخی مواقع دردسرهای زیادی را برای فعالین بخش خصوصی ایجاد می کند.

 

 

پارلمان بخش خصوصی مخالف تفکیک

 

محمد نجفی عربی رییس پارلمان بخش خصوصی با بیان این نکته که اتاق های بازرگانی موافق تفکیک و جدا شــدن وزارت صمت از بازرگانی نیستند، ادامه داد: چرا با وجود مشکلاتی که اقتصاد دولتی برای کشور ایجاد کرده بازهم به دنبال این هستیم که سازمان های بروکراتیک کشور را عریض و طویل تر کنیم.

 

اشکال اساسی اقتصاد ما بزرگ بودن نظام حکمرانی ما در قوه مجریه اســت.

 

رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین با بیان اینکه این تفکیک و ادغام ها هزینه های زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند، افزود: گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشــان می دهد که تشــکیل وزارت بازرگانی و ادارات تابعه در مراکز اســتان ها و شهرســتان ها دست کم حدود 7 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که تامین آن در شــرایط فعلی کار بسیار سختی است.

 

 

پاک کردن صورت مساله

 

کیومرث فتح الله کرمانشاهی معاون سابق سازمانتوسعهتجارت ایران هم که مخالف تفکیک وزارت صمت و بازرگانی از یکدیگر است، در این باره به بازار می گوید: به نظرم ضعف مدیریت باعث می شود تا بجای کار برای مردم و حل مشکلات متعدد اقتصادی توسط تصمیم سازان مسئول و صرفا به دنبال پاک کردن صورت مسئله باشند و سعی دارند که مشکلات متعددی که در نظام تولید و بازار وجود دارد به گستردگی وزارت صمت ربط دهند.

 

معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ادغام وزارت صمت و بازرگانی بر اســاس یک کار کارشناســی صورت گرفته است، ادامه داد: براستی چرا این همه آزمون و خطا و هزینه در کشــور انجام می شــود؟ مگر ادغام وزارتین صنایع، معادن و تجارت در غالب وزارت صمت تکلیف قانونی نبود؟ خب کار را ادامه دهیم و به عقب برنگردیم.

 

کرمانشــاهی با اشــاره به اینکه اسناد بالادســتی و برنامه های توسعه از جمله برنامه پنجم و ششــم توســعه بر کاهش تعداد وزارتخانه ها و کوچک ســازی دولت تاکید دارد، افزود: بدون شــک در یک نهاد واحد و متمرکز، سیاســت های تجاری و صنعتی را بهتر می توان طراحی و تنظیم کرده و به همین دلیل امکان جدا سازی این دو بخش از یکدیگر وجود ندارد.

 

 

احتمال مسکوت ماندن لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از صمت

 

در این میان گفته می شود که 30 نماینده به دنبال مسکوت ماندن این لایحه هســتند.

محمدحســن آصفری، نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس برای مســکوت ماندن طرح تشکیل وزارت بازرگانی امضا جمع کردند چون اعتقاد دارند تفکیک وزارت صمت نمی تواند گره گشای حوزه بازرگانی و تجارت باشد.

 

امروز نیاز به توسعه صادرات داریم. ایجاد وزارت بازرگانی با مواردی که دوستان پیشنهاد داده اند بیشتر موجب تسهیل در واردات می شود تا توسعه صادرات.

 

او ادامه داد: امروز مشکل ما در حوزه گرانی کالا و کمبود کالا به دلیل نبود وزارت بازرگانی نیســت؛ بلکه مشــکل سامان دهی بازار و مدیریت بازار اســت که باید نســبت به این موضوع توجه شود.

 

در گذشته وزارت بازرگانی وجود داشت، اما اتفاق خاصی در این حوزه ها نیفتاد.

 

بنابراین غیر از اینکه تشــکیل وزارت بازرگانی بار مالی دارد و اختلافاتی را در حوزه وزارت صمت و بازرگانی به وجود می آورد؛ خروجی نخواهد داشت.

 

 

«روزنامه اقتصادی روزگار - 3 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/03     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |