رحمان سعادت اقتصاددان

 

ثبات اقتصادی از جمله موضوعاتی است که این روزها رسانه ها بیش از گذشته بدان می پردازند چرا که کاهش نرخ ارز و به تبع آن کاهش نرخ تورم و افزایش رفاه اجتماعی از جمله آورده های مهم ثبات اقتصادی به شمار می روند.

 

 

 

 

 

آنچه در این موضوع لازم است وباید محقق شود اینکه در زمینه ثبات پولی سیاست های معقولی باید اتخاذ شود به این معنا که اگر امنیت پولی در اقتصاد ایجاد شود قطع به یقین سرآغازی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی خواهد شد ضمن اینکه به تثبیت نرخ ارز منتهی می شود.

 

یکی از محورهای مهمی که منجر به رشد و بالندگی اقتصادهای توسعه یافته شده جلب توجه سرمایه گذاران برای افزایش سرمایه گذاری است.

 

قطع به یقین این توجه ایجاد نمی شود مگر با ایجاد و افزایش اعتماد نسبت به سیاست گذاری ها و تدابیری که برای بخش های مختلف اقتصاد اتخاذ می شود.

 

کاهش نوسان نرخ ارز موضوع مهمی است که به تثبیت یا ثبات بیشتر اقتصاد کمک می کند به این دلیل مهم بانک مرکزی و دولت با سیاست گذاری های درست باید مانع نوسانات قیمت ارز شوند تا مانعی در برابر سوداگری ارز بگذارند؛ چرا که نوسانات مداوم نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی منجر به اشتیاق خرید ارز برای سرمایه گذاری در راستای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی می شود که از این ناحیه تامین مالی بخش تولید دچار مشکل می شود.

 

بی تردید زمانی شاهد ثبات اقتصادی خواهیم بود که مسوولین در راستای تحقق شعار سال یعنی حمایت از تولید گام بردارند.

در این موضوع شکی وچود ندارد که حمایت از تولید اولین گام مهم و بلند برای کاهش یا مهار تورم به شمار می رود که متاسفانه تا کنون از این موضوع مهم غفلت شده است.

 

افزایش تولید رابطه مستقیمی با افزایش رفاه اجتماعی و رضایتمندی مردم جامعه دارد چرا که تسهیل فضای کسب و کار؛ امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری امن در بخش تولید مشکل حاد بیکاری را کاهش می دهد و به تبع آن با بالارفتن درآمد زایی جامعه و تقاضای بیشتر برای خرید و افزایش صادرات شاهد رضایتمندی هر چه بیشتر مردم جامعه خواهیم بود.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 8 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/08     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |