آلبرت ‌بغازیان ‌در‌گفت‌وگو‌یی مطرح‌کرد:

 

کاهش نســبی قیمت ها همانگونه که پیش بینی می شــد ثبات نداشــت و موج جدید افزایش قیمت اقلامی چون نان، لبنیات، ارز و .... وعده کنترل بازار ِ دولت را با چالش مواجه ساخت.

 

 

 

 

 

 

 

این در حالی است که به گفته دولت در مرداد ماه سالجاری با کاهش تورم و بهبود شاخص ها در این حوزه مواجه بوده ایم اما تاکنون هیچ تغییری در ســفره های مردم شاهد نبوده ایم و به گفته کارشناسان ثبات اقتصادی بعد از گــذر از کاهش قیمت های کوتاه، ایجاد نخواهد شــد.

 

به گفتــه این گروه از کارشناســان تغییرات اقتصادی نیازمند تحولی اساسی در سیاست گذاری و برنامه ریزی های دولتی است.

 

آلبرت بغازیان کارشــناس اقتصادی، در باره دلیل اســتمرار گرانــی و افزایش قیمت هــا گفت: دولــت وعده داده بود که افزایش قیمت ها در اقلام اساســی مانند نان و ... را پس از حــذف ارز ترجیحی کنترل کند ولی خوش بینی ها در ایــن زمینه چندی نپایید و افزایش قیمت ها بعد از حذف ارز ترجیحی در سال گذشته به همه کالاها ســرایت کرد و فشــار مضاعفی برای اقشار آسیب پذیرجامعه ایجاد شد و به راحتی آشکار شد که دولت در مواجهــه با گرانی ها ناتوان اســت و یارانه های نقدی و کالابرگ ها نیز درمانی بر این معضل نبوده اســت.

 

اما در حال حاضر فشــار بسیاری بر مردم به ویژه اقشــار آسیب پذیر جامعه وارد می شود و آنچه که در این بین آشــکار است، ناتوانی دولت در قبال مافیاهایی اســت که در بخشــهای مختلف رخنه کرده اند و به راحتی قیمت ها را دســتکاری کرده و بازار را دچار التهاب می کنند و در حقیقت تحریم ها هر چند بی تأثیر بر وضعیت فعلی جامعه نیستند اما آنچه که موثرتر از تحریم ها تا کنون توانسته اند به جامعــه آســیب وارد کنند مافیاها و ســلطانهای گروه هــای مختلــف در بخش اقتصــاد در جامعه هستند.

 

 

تأثیر نوسانات ارزی در بازار و گرانی ها

 

این کارشــناس ادامه داد: حــذف تحریم، وصول درآمدهای نفتی و بسیاری شاخص های تاثیرگذار دیگر در بهبود وضعیت اقتصادی تا زمانی که بانک مرکزی تصمیم جدی بر این نداشته باشد که قیمت ارز و بســیاری از اقلام دیگر ارزان شــود، نه تنها کاهش قیمت، بلکه افزایش هم خواهیم داشــت و تنها زمانی می توانیم ارزان شدن و کاهش قیمت ها را به ویژه بر ســر ســفره های مردم ببینیم که بانک مرکزی تصمیم بگیرد که از شاخص های تاثیرگذار مثبت در جامعه به نحو بهینه اســتفاده کند و البته بــازوی نظارتــی بــر بــازار و مقابله بــا افزایش افسارگسیخته قیمتها را تقویت کند در غیر این صورت اگــر فکــر کنیم که با رقابتی کــردن بازار خواهیم توانســت به مبارزه با گرانی و بهبود کیفی و کمی بازار برویم امری اشتباه است.

 

بغازیان بیان کرد: افزایش قیمت ها و گرانی معضلی مزمن اســت هر چند مســلما حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت ها تأثیر داشــته اما اقتصاد کشور در حال حاضر بیمار اســت و گرانی ها و تبعات منفی حاصل از آن نیز ناشــی از تأثیر مســتقیم حذف ارز ترجیحی نیست، البته بدیهی است افزایش قیمت ها بعد از حذف ارز ترجیحی فراتر از پیش بینی دولت اســت اما مســلما اگر اکنون ارز ترجیحی باز هم به جای قبلی خود بازگردد قیمت ها به اندازه زمان قبل باز نخواهــد گشــت و تنها عاملی کــه در این بین می تواند مؤثر باشــد افزایش نظارت بر قیمت ها و بازار اســت که گویا دولت نمی تواند یا رغبتی برای انجام این کار ندارد هرچند در ابتدای کار ســعی بر کنترل قیمت چند قلم کالای اساســی را داشت اما افزایــش قیمت هــا به تدریج از دامنه توان و اختیار دولــت خارج شــد و همه اقــلام خوراکی و تقریبا غیر خوراکی را مانند ماست و شیر و تخم مرغ و لنت ترمز و ... را نیز در برگرفت و در حقیقت رقابتی برای افزایش قیمت ها در بازار ســرگرفت که دیگر حتی یارانه نقدی کفاف پاســخگویی به نیاز در این بازار را هم نمی دهد.

 

افزایش گرانی ها حاصل اقتصاد بیمار کشور است او بیان کرد: هر چند حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت ها تأثیر داشــته است اما اقتصاد بیمار کشور معضلی است که باید به دنبال دلایلی گسترده تر از این به دنبال آن بود در حقیقت اگر اکنون ارز ترجیحی باز هم به جای قبلی خود بازگردد قیمت ها به اندازه زمان قبل بازنخواهد گشت و تنها عاملی که در این بین می تواند مؤثر باشد افزایش نظارت بر قیمت ها و بازار است که گویا دولت نمی تواند یا رغبتی برای انجام این کار ندارد هرچند در ابتدای کار ســعی بر کنترل قیمت چند قلم کالای اساســی را داشت اما افزایــش قیمت هــا به تدریج از دامنه توان و اختیار دولــت خارج شــد و همه اقــلام خوراکی و تقریبا غیرخوراکی را مانند ماست و شیر و تخم مرغ و لنت ترمز و ... را نیز در برگرفت و در حقیقت رقابتی برای افزایش قیمت ها در بازار ســرگرفت که دیگر حتی یارانه نقدی کفاف پاســخگویی به نیاز در این بازار را هم نمی دهد.

 

این کارشناس معتقد است: استفاده از فرصت های طلایی رویکردی اســت که باید از سوی مسئولان دولتی هوشمندانه استفاده شود تا بتــوان عوامل بازدارنــده در بازار را مدیریت کرد و بتوان در مسیر رشد اقتصادی گام برداشت.

 

 

«روزنامه نقش اقتصاد - 22 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/22     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |