کار دنیا این بار بر عکس نشد.

 

گرچه طبق روال کار دنیا باید «زور» بر «حق» غلبه می کرد، اما جمله معروف «حق گرفتنی است» به فعل درآمد و رئیس اتاق بازرگانی ایران بر صندلی اتاق تکیه ای محکم زد.

 

 

 

 

گرچه قرار بود دو هفته پیش در شنبه ای معروف که هیچ گاه نیامد، وزیر صمت با حضور دیگر مسئولان و اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق های بازرگانی به بررسی صحت و سقم انتخابات اتاق ایران بپردازند، اما تاکنون دو بار این جلسه قرار بوده برگزار شود که نشده است.

 

عدم برگزاری این جلســه اما نشــان می دهد که علی آبادی، وزیر صمتی که می توان او را قوی ترین وزیر کابینه ابراهیم رئیسی دانست، به این جمع بندی رسیده است که وقتی 265 تن از مدیران شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و فعالان تجاری و صاحبان کارت بازرگانی در انتخاباتی که حدود 400 نفر حق رأی دارند، کسی را انتخاب می کنند، در هر شکلی مهر تأییدی است بر انتخابات، حتی اگر چند رأی هم به اشــتباه شــمرده شده باشد.

 

چه او خود مدیری کارکشته و با ســابقه ای مثبت به دلیل مدیریت هلدینگ بزرگ مپناست و می داند رأی یک فعال بخش خصوصی چقدر ارزش دارد و چه آرزوها و مطالبات صنفی ای در پی آن است.

 

اما اتاق بازرگانی با محوریت ســلاح ورزی فعالیت های خود را معطل تصمیم دولتی ها برای بخش خصوصی نکرد و هفته گذشــته که هیئت ویتنامی به ساختمان طالقانی آمد، جلسه همکاری های اقتصادی بین دو کشور برگزار شد که یک نکته مهم داشت و آن این که نمایندگان مجلس شــورای اســلامی نیز در این مراسم حضور داشتند.

 

وقتی رئیس کمیســیون صنایع و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به سفارش قالیباف رئیس مجلس در این جلسه اقتصادی شرکت کردند، به معنی تأیید و حمایت پارلمان از انتخاب سلاح ورزی است، چیزی که تاکنون سمپات های مخالفین از نبود آن هلهه می کردند و کل می کشیدند که بله «رئیس اتاق را در جلسات رسمی ِ راه نمی دهند.»

 

از دیگر ســو، درج نام و عنوان رئیس اتاق در نامه نگاری های رســمی مجلس از ســوی محمدباقر قالیباف، نشــان دهنده نگاه معتدل و غیرافراطی او و تشــخیص مصالح ملی به جای منافع گروهی و جناحی اســت.

 

این اقدامات آنقدر مؤثر بوده است که یکی از رسانه های جریان مخالف را وادار کرده است تا با تیتری عصبانی نسبت به جلسه سران قوا در مقام هشدار برآید که حالا وقت نمایش اقتدار است.

 

رئیس اتاق ایران تاکنون بی توجه به حواشی به کار خود ادامه داده است.

 

سلاح ورزی چند روز پیش در کلاب هاوس اعلام کرد که اگر مرجع قضایی به او بگوید که در این ســمت نمی تواند باشــد، لحظه ای درنگ نخواهد کرد، اما تاکنون هیچ مرجع قضایی و دادگاهی چنین چیزی از او نخواسته است.

 

پس از تایید رسمی جایگاه انتخابات در اتاق بازرگانی ایران از سوی پارلمان کشور و تثبیت جایگاه منتخب بخس خصوصی، میزبانی او در اولین همایش رســمی نیز قابل توجه اســت.

 

تثبیت نیازمند ساز و کار و تشریفات و تبریکات هم هست.

 

در همین راستا همایشی به مناســبت روز ملی تشــکل ها با عنوان ابتکاری «تشکل های اقتصادی، راهبران توسعه» از سوی اتاق بازرگانی ایران در بهترین هتل ایران برگزار شد تا جمعی از بهترین فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه ها و نیز مسئولان تشکل ها در آن حضور یابند و «شام اول» را در ســعادت آباد صرف کنند، تا شــاید سعادتی شــود و تا شام آخر در طول 4 سال عمر هیئت نمایندگان با اتحاد و همدلی از کیان بخش خصوصی دفاع کنند و «غریبه» سفره دار میراث امین الضرب نشود، بلکه بر سر این سفره بنشیند و بهره ببرد و کمک کند.

 

ســلاح ورزی در این همایش که به صورت منظم و در شــأن بخش خصوصی در بهترین هتل ایران برگزار شد و آن قدر جذابیت داشت که علی اصغر امیری، مالک هتل نیز برای خوش آمدگویی به جمع حاضرین بیاید، برخلاف عادت رؤســای پیشــین اتاق بازرگانی که فقط برای سخنرانی به جایگاه می رفتند و در پایان چند کلامی با میهمانان هم صحبت می شدند، با طمأنینه، ابتدا به تک تک میزها سر زد، با فعالان اقتصادی و مدیران، گشاده رو صحبت کرد و خوش آمد گفت و به جای سخنرانی های بلندمدت و کسل کننده، سخنرانی کمتر از یک دقیقه ای خود را ایراد کرد و صرفا روز ملی تشکل ها را تبریک گفت و آرزوی توفیق کرد.

 

در این میان اما به پرســش های حضار و میهمانان بر ســر میزهایشــان پاسخ گفت و این دورهمی رودررو سبب شد تا پس از چند سال که همایش های تشکل ها برگزار نمی شد و همین مسئله سبب دلسردی فعالیت تشکلی شده بود، تشکل ها نسیمی از حمایت دو باره مهمترین نهاد بخش خصوصی کشــور احســاس کنند.

 

نســیمی که با خوش آمدگویی نفر اول اتاق بازرگانی آغاز شد و با بدرقه شخص به شخص خود او، رفت تا آغازی باشد بر دیگر فعالیت های مربوط به نهاد بخش خصوصی در ایران.

 

 

«روزنامه آسیا - 23 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/23     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |