عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه

 

یکی از مهمترین دلایل رشد و توسعه اقتصاد کشورها و پیشرفت صنعت و ایجاد حس رضایت در آحاد مختلف جامعه بخصوص اقشار با درآمد متوسط به پایین برنامه محور حرکت کردن دولتهاست، برنامه هایی در راستای رشد وتوسعه صنعت و پیشرفت های اقتصادی در زمینه های مختلف.

 

 

 

 

 

 

 

بی تردید برنامه محوری و هدفمند کردن، یعنی داشتن پلن و برنامه برای مسائل اقتصادی اولین گام مهم برای رفع بسیاری از چالش هاست، موضوعی که اگر درست مدیریت شود و برنامه ها تا درصد بالایی امکان تحقق بیابند منجر به ایجاد رضایت جمعی می شود و تورم و بخشی از چالش هایی که زمینه ساز نارضایتی عمومی را فراهم می کند از بین می برد.

 

با اینکه یکی از شعارهای دولت و مطالبات مردم حل مشکلات اقتصادی براساس برنامه محوری بود اما از این جهت دولت تا کنون درراستای حل چالش های اقتصادی برنامه محور عمل نکرده است به صورتی که با اطمینان می توان گفت دولت همچنان اقتصاد را روزمره اداره می کند و آنچنان دنبال حاشیه است که کف بازار یعنی در تعیین روزمره قیمت ها گرفتار شده و تا این حد بی برنامه عمل می کند.

 

هجده ماه از تصویب قانون واردات خودرو می گذرد، موضوعی که اگر محقق شود زمینه ساز کسب درآمد برای دولت است و منجر به کاهش قیمت خودرو و ارائه خدماتی به مردم می شود که بارها وعده کاهش نرخ خودرو و واردات خودرو را از دولتمردان شنیده اند اما با بالا بردن شدید تعرفه ها عملا سدهای محکم و بلندی در برابر واردات خودرو قرار داده اند.

 

سرکوب دستمزدها و کاهش معیشت مردم به قدری مشهود است که براساس آمارها دستمزد ۴۵۰ دلاری کارگران در سال ۹۰ با گذشت ۱۲ سال بعد امروز به ۱۲۰ دلار تنزل یافته و بخشی از جامعه با تورم بالا و سرکوب دستمزدها درگیر تامین حداقل های معیشتی خود هستند.

 

با اینکه راهکارهای بسیار خوبی مثل رفع ناترازی های نرخ انرژی و بنزین دولت می تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد و از بخش های غیر دردسرساز تامین درآمد کند یعنی از برخی صنایع مصرف کننده حامل های انرژی ارزان قیمت با افزایش دو، سه درصدی بخش قابل توجهی از نیاز درآمدی خود را به جای فروش اوراق در بورس و به هم ریختن بازار سرمایه درآمد زایی کند اما متاسفانه همچنان نسخه های قدیمی بدون کارآمدی که فقط عمق چالش ها را بیشتر می کنند به کار گرفته می شود، به این خاطر می توان گفت دولت در حل مسائل و چالش های اقتصادی برنامه محور عمل نمی کند.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 28 مرداد 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/05/28     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |