مرتضی افقه اقتصاددان

 

طی ماه های اخیر برخی رسانه های دولتی از این موضوع سخن می گویند که بانک مرکزی موفق به ایجاد ثبات در بازار ارز شده است، آنگونه که دولت ادعا می کرد سفره و اقتصاد و معیشت مردم را به مسائل برجام و توافقات بین المللی گره نمی زند اما در واقع بانک مرکزی و دولت همچنان نتوانسته اند اثر گذاری مسائل سیاسی را از روی اقتصاد ایران کاهش دهند.

 

 

 

 

 

 

با اینکه تلاش می شود اینگونه عنوان شود که بانک مرکزی گام های بلندی در کنترل و ثبات نرخ ارز برداشته اما بانک مرکزی در ارتباط با متغیری مثل ارز و طلا و متغیرهای پولی عامل منفعل بوده نه فعال، هر چند طی ماه های اخیر نرخ ارز نسبت به دوران مشابه و سال های گذشته ثبات بیشتری داشته اما حمله حماس نشان داد نرخ ارز تابع مسائل سیاسی است نه سیاست گذاری های داخلی.

 

به دلیل عدم ثبات در روابط خارجی نرخ ارز ثابت نمی ماند حتی اگر بانک مرکزی سیاست های مناسبی اتخاذ کند با انتشار اخبار حمله حماس به مواضع اسرائیل شاهد افزایش 4 هزار تومانی نرخ دلار بودیم، موضوعی که نه به بانک مرکزی ربط داشت و نه مسائل اقتصادی داخل. بی تردید بخش قابل توجهی از ثبات ارزی که طی ماه های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از بهبود روابط منطقه ای بخصوص با عربستان وعادی سازی هایی بوده که دنبال شده است.

 

کاهش تنش در عرصه سیاست خارجی با کاهش انتظارات تورمی زمینه ساز ثبات نرخ ارز شد.

 

افزایش فروش نفت و عدم برخورد جدی آمریکا با خریداران نفت ایران و افزایش درآمدی که دولت مدعی آن است همه و همه منجر به درآمدزایی بیشتر و به تبع ثبات نرخ ارز شده است.

 

با اینکه نفت ایران با دور زدن تحریم ها و اعمال هزینه های سنگینی به فروش می رسد اما دولت مدعی است که نفت بیشتری نسبت به گذشته می فروشد بنابراین ثبات نرخ ارز ناشی از سیاست گذاری های بانک مرکزی نیست.

 

وقتی نرخ ارز و متغیرهای اقتصادی ایران بیش از اینکه تحت تاثیر سیاست های سیاست گذاران داخلی باشند از تحولات خارجی تاثیر می گیرند که نمونه های آن تنش با آذربایجان، اثرات مثبت عادی سازی ارتباط ایران با عربستان و حمله حماس به رژیم صهیونیستی است دیگر نمی توان گفت بانک مرکزی در این خصوص مدیریت ویژه ای داشته است چرا که متغیرهای داخلی هنوز تحت تاثیر تحولات خارجی هستند.

 

در این موضوع تردیدی وجود ندارد که اگر بانک مرکزی مدعی است که بر نوسانات بازار ارز تسلط دارد می بایست همان روز یا فردای بعد از حمله حماس به اسرائیل نرخ ارز را به همان رنج قیمتی 48 هزار تومان برمی گرداند در حالی که هنوز همچنان روی 50 هزار تومان باقی مانده است.

 

 

«روزنامه اخبار صنعت - 25 مهر 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/07/25     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |