سعید افشاری

 

زمانی که نیروهای بازدارنده خارجی و داخلی، در اعمال سیاست های تحریمی و ایذایی خود، منتظر اثرات سیاست های ظالمانه خود در افزایش نرخ تورم، کاهش ارزش پول و بدترشدن وضعیت معیشتی مردم هستند، تا به نارضایتی های داخلی دامن بزنند، هرگونه اجرای سیاست های اقتصادی که در راستای اهداف دشمن، حتی به صورت ناآگاهانه برنامه ریزی و اجرا شده باشد، در واقع در زمین دشمن بازی و به تحقق اهداف دشمن کمک کرده ایم.

 

 

 

 

 

 

معاون پیشین وزارت اقتصاد گفت: در جنگ اخیر کشور روسیه با اوکراین، مهم ترین سیاست های کشورهای غربی به ویژه آمریکا، اعمال تحریم های شدید علیه کشور روسیه بود.

 

نرخ تورم ما در سال های گذشته همواره دو رقمی بوده و امروز به بالاترین حد خود رسیده است.

 

برخی ارزیابی ها از این حکایت دارد که در صورت تداوم شرایط فعلی، امکان رسیدن تورم ایران به سه رقمی هم وجود دارد.

 

این نرخ بسیار خطرناک و یک مرز بسیار مهم برای اقتصاد کشور است.

 

در چنین شرایطی هر تصمیمی که از سوی هر نهادی گرفته شود و نتیجه آن وارد کردن یک شوک جدید به اقتصاد کشور و افزایش سرعت رشد تورم باشد، قطعا باید متوقف شود زیرا بسیار خطرناک است.

 

در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز همین شرایط حاکم است.

 

هر چند بخش مهمی از کارشناسان از لزوم حذف آن صحبت می کنند اما نحوه برنامه ریزی برای این حذف، طرح جایگزین برای حمایت از مردم و دادن این اطمینان به اقتصاد که شوک جدیدی در راه نخواهد بود، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

برای این موضوع باید تمام کارشناسان در کنار هم قرار بگیرند و یک اجماع در سیاست گذاری شکل بگیرد، در غیر این صورت اجرای هر طرح جایگزینی که به طور کامل زوایای اقتصادی کشور را بررسی نکرده می تواند فضایی خطرناک برای اقتصاد به وجود آورد.

 

مسئولان و تحلیلگران نهادهای رسمی وضع تحریم، در اظهار نظر اخیر خود، با ارزیابی اثرات تحریم ها بر اقتصاد کشور روسیه اذعان داشتند از اهداف مهم اعمال تحریم ها، افزایش نرخ تورم، نوسان شدید ارزش روبل و نتیجه آن اثرگذاری بر وضعیت معیشت مردم کشور روسیه بود، ولی مشاهده می شود این تحریم ها به درستی به اهداف خود اصابت نکرده است.

 

لازم به یادآوریست توسعه از درون می آید و بیرون آن را کمک می کند.

 

برای مثال سرمایه گذاری خارجی خوب است اما رشد ما بخاطر سرمایه گذاری خارجی نیست.

 

رشد ما منوط به سرمایه گذاری داخلی است.

 

وقتی شرایط سرمایه گذاری داخلی خوب باشد، صد در صد سرمایه گذاری خارجی هم جذب می شود.

 

یعنی ما از داخل باید روندی را طی کنیم و سپس سرمایه گذاران دیگر وارد شوند.

 

اقتصاددانان معتقدند: به نظر می رسد الان هم مسئولین کشور و هم مجلس با مصوباتی که دارند عملا در حال ترویج دلالی، سفته بازی و سوداگری و واردات و این جور فعالیت ها است؛ فعالیت هایی که مغایر با منافع ملی بخصوص در شرایط حاد کنونی است.

 

آن هم در شرایطی که کشور نیازمند بازگشت به مردم و اقتصاد و تعبیه ظرفیت هایی است که امکان حضور سرمایه ها در داخل کشور و حتی جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور در داخل است.

 

مواردی که امکان پذیر است مشروط به این که یک عزم جدی برای اصلاحات به وجود بیاید.

 

اگر این اتفاق نیفتد متأسفانه اوضاع قطعاً بدتر خواهد شد.

 

حالا در مورد مسایل ارزی نیز قطعا طراحان ارز ۴۲۰۰ تومانی، برنامه هایی در سر داشتند و با هدف کاهش فشار بر معیشت اقشار کم درآمد این برنامه را اجرا کردند.

 

امروز و پس از چند سال اجرای آن باید این سوال را پرسید که اساسا این برنامه تا چه حد موفق بوده و به اهداف خود رسیده است؟

 

متاسفانه در چارچوب چنین طرح هایی، معمولا هدف گذاری این است که بخش مهمی از جامعه بهره مند شوند اما در عمل یارانه دولت تنها به بخش بسیار محدودی می رسد و سایر بخش ها بی نصیب می مانند.

 

در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز همین تجربه تکرار شده است و تحت تاثیر این شرایط است که امروز تقریبا میان کارشناسان و فعالان اقتصادی یک اجماع به وجود آمده که تخصیص این ارز باید متوقف شود.

 

 

«روزنامه اقتصادی ثروت - 8 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/08     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |