یحیی لطفی نیا کارشناس مسائل اقتصادی

 

 سهم بریکس از صادرات ایران در سال 14۰1 به میزان 8.33 درصد بوده که به عبارتی یک سوم تجارت ایران با گروه بریکس است.

 

 

 

 

 

 

با اشاره به عضویت ایران در بریکس، اظهار کرد: آمریکا همراه با کشور های غربی در زمان خروج از برجام فشار های اقتصادی، سیاسی و امنیتی به ایران وارد کردند، به همین دلیل نیز تمرکز ایران به سمت کشور های شرق و نوظهور رفت که بر خلاف جریان سرمایه داری و نظام تک قطبی جهان عمل می کردند.

 

وی با تاکید براینکه ارتباط با کشور های شرق، همسایه و منطقه برای خنثی سازی تحریم ها مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفت، تصریح کرد: رویکرد اصلی دولت سیزدهم در چارچوب خنثی سازی تحریم ها و تجارت بین الملل با عضویت در مجموعه کشور های اوراسیا آغاز شد و بعد از آن بود که عضویت دائم در پیمان شانگهای و بریکس مورد توجه قرار گرفت.

 

لطفی نیا با اشاره به این موضوع که سهم بریکس از صادرات ایران در سال 1401 به میزان 33.8 درصد بوده است، تاکید کرد: سهم بالای صادرات ایران به بریکس مربوط به چین، هند و روسیه بعد از جنگ با اوکراین است که واردات به این گروه ارزش 20 میلیارد دلاری دارد.

 

وی با بیان اینکه یک سوم تجارت خارجی ایران با بریکس است، بیان کرد: دعوت از ایران برای عضویت دائم می تواند به پیوند روابط اقتصادی ایران با کشور های عضو کمک کند چرا که این پیوند با توجه به جایگاه سنتی ایران در تامین انرژی برای اقتصاد های رو به رشد و موقعیت جغرافیایی برای کریدور های شرق به غرب و شمال به جنوب دارای اهمیت است.

 

لطفی نیا تاکید کرد: برخی از رویکرد های بریکس با اهداف و برنامه های دولت مشترک است که شامل عبور از نظام تک قطبی با محوریت آمریکا، ایجاد نظم نوین جهانی با محوریت آسیا و کشور های نوظهور و همچنین موضوع دلار زدایی، استفاده از ارز های ملی در تجارت و احترام متقابل به حقوق دیگر کشورها می شود.

 

جایگاه ویژه کشور های بریکس در اقتصاد بین الملل وی افزود: در سال 2022 پنج کشور بریکس حدود 24 درصد از تولید جهان را به خود اختصاص دادند و اعضای این گروه جمعیت 41 درصدی در جهان را تشکیل می دهند.

 

این گروه همچنین سهم 18 درصدی از صادرات و 16 درصد از واردات دنیا را به خود اختصاص می دهند.

 

رشد اقتصادی بالا کشورهای بریکس در سال های اخیر باعث ایجاد جایگاه ویژه ای این گروه در اقتصاد بین الملل شده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: روند رشد اقتصاد در دنیا همگرایی بالایی با رشد با این کشور ها دارد، برهمین اساس تحولات اقتصادی در دنیا همسو با تحولات این کشور هاست.

 

نقش اثرگذار بریکس، کشور های غربی را نگران می کند به نحوی که طبق تحقیقات در 50 سال آینده رشد اقتصاد برزیل حدود 6.3 درصد پیش بینی شده که با این روند رشد، انتظار می رود در سال 2027 اقتصا برزیل از اقتصاد ایتالیا و در سال 2032 از اقتصاد فرانسه و 2038 از اقتصاد آلمان پیشی بگیرد این موضوع در ارتباط با کشور های دیگر نیز مطرح است به طوری که پیش بینی می شود اقتصاد چین در سال 2041 از بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا پیشی بگیرد.

 

نقش پر رنگ بریکس در آینده اقتصاد جهان وی افزود: انتظار می رود روسیه تا سال 2039 در بین 5 اقتصاد برتر جهان قرار بگیرد؛ بنابراین گروه بریکس در آینده اقتصاد جهانی نقش پررنگی دارد.

 

این گروه به دنبال طراحی و باز طراحی سازمان ها جهانی است. مثال بانک توسعه نوین که توسط بریکس مدیریت می شود به عنوان جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است و از دلایل علاقه مندی کشور ها به عضویت در بریکس استفاده از ظرفیت نهادسازی این سازمان است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با مزایای عضویت ایران در بریکس نیز گفت که استفاده از تهاتر و ارز های ملی، اصلاح زیرساخت های ترانزیتی، رفع چالش های مربوط به ترانزیت شمال و جنوب و شرق و غرب از جمله مزایای عضویت ایران در بریکس است.

 

 

«روزنامه ابرار اقتصادی - 13 آبان 1402»

   تاریخ ثبت: 1402/08/13     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |